Edit: Lade till viktig information om ramen.
Hmmmm, -83, Det är den med lilla toppkåpan va?
Hade en -84 ett tag, den med halvkåpa. Måste faktiskt säga att den äldre är SNYGGARE men mindre praktisk.
Lite fakta som du kanske inte vet: För att få några extra hk i spisen så exprimenterade Kawa med att få ned den inre friktionen i motorn. En utav grajerna de gjorde på gpz100 motorn var att gå ned lite i dimention på kolvarna så de skulle löpa lite lättare i loppen. Visst blev några extra kusar men det hade en otrevlig bieffekt: då kolvarna är lite små så glappar de lite i loppen och med årens lopp så slår de sönder sig med med kompresionssänkning och våldsam oljekonsumtion som följd.
De brukar blåryka rätt ordentligt.
Vi hade två -84 i Locats mc och bägge fick man tanka olja och fylla på bensin. Har man tur räcker det med att byta kolvringar men har man otur så är det bara byte av kolvar, ringar och lopp som kan rädda den.
****************************************************
Den är väldigt mjuk i ramen så var försiktig i början och kolla SVINGLAGER VÄLDIGT NOGA!!!!!!!!!!! Det kan rinna in vatten i svinginfäsningen så att lagret på vänster sida rostar(!) sönder med följd att hojen VOBBLAR VÄLDIGT FARLIGT!!!!!!!!!!
Att det är just vänsterlagret beror åp att det är det håll som cykeln lutar år på sidostödet då eventuellt vatten rinner ned i just vänsterlagert.
Den ramen är rätt vobblingbenägen som den är i höga farter och med dåliga lager kan den utan att tveka ta livet av dig.
****************************************************
Finns även ett 1300cc big bore kit till den ifall man skulle vara sugen på en sådan mod. Har sett ett par utav de där rovorna i bakkerramar, ohhhhh våta dröm.
Tja vad säga mer?
Tung som f**n på bana, man får bryta ordentligt för att få den igenom essen på Gelleråsen, går att köra snabbare på bana än vad man kan tro! Snurrade upp en kille på en ZX-10 med vobbelstaketet, Det var roligt
Åkte två pers i två veckor genom Danmark med full tältpackning på den och det funkade utmärkt. Det är en bra touringhoj.
Kan återkomma ifall jag kommer på nåt mer ifall du är intresserad.