Svest Kurs/Licens örebro län ?

BlueDevil

Whooot?
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Aprilia rsw 125, yamha yz250
Hej
Jag vill ha svets Kurs/licens, och jag undrar om det finns någon här på Sp har försökt eller har fått tag på skola/konvux i Örebro län. Alla svar är bra svar, utan de som innehåller "arbetsförmedlingen".

Niklas

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Kvinnerstaskolan hade såndanna kurser för några år sedan.

Min far höl i dom. Kan höra om dom fortfrade finns kvar, och om dom tar in icke-elever

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
det ska finnas en riktigt bra utbildning i karlstad men det var kanske inte det du hade tänkt dig? brorsan gick där och han jobbar numera på plattform i norge med att svetsa.
han tjatade till sig utbildningen av af som pröjsade sen fick han jobb nästan på en gång när han var klar och hade tagit alla licenserna. men det var kanske fem år sedan jag vet inte om utbildningen finns kvar eller vad den heter men kan ju kanske vara värt att kolla upp i alla fall.:tummenupp
ok såg att du inte gillade arbetsförmedlingen men du kan ju söka dit kanske ändå alla tips är väl nbra hoppas jag:D

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Kolla om Lernia finns i närheten, brukar gå att tigga till sig kurser av af hos dom.

BlueDevil

Whooot?
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
det ska finnas en riktigt bra utbildning i karlstad men det var kanske inte det du hade tänkt dig? brorsan gick där och han jobbar numera på plattform i norge med att svetsa.
han tjatade till sig utbildningen av af som pröjsade sen fick han jobb nästan på en gång när han var klar och hade tagit alla licenserna. men det var kanske fem år sedan jag vet inte om utbildningen finns kvar eller vad den heter men kan ju kanske vara värt att kolla upp i alla fall.:tummenupp
ok såg att du inte gillade arbetsförmedlingen men du kan ju söka dit kanske ändå alla tips är väl nbra hoppas jag:D

Tja, jag pratade precis med karlstads konvux och det var bara ett problem o det var att jag måste vara bo satt i karlstad, fast det är ju inte något problem o skriva in sig hos nån kompis eller liknande. =) Arbetsförmedlingen tar bara upp massa statspengar enligt mig... :fakta

Kolla om Lernia finns i närheten, brukar gå att tigga till sig kurser av af hos dom.

lernia är det som har hand på kurserna på de flesta komvux skolorna tydligen fick jag reda på i dag. :) sp om det blir i karlstad så blir det lernia.

Last edited:

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200

Jag går en KY-utbildning i karlstad med inriktning industrirörmontör, där man efter utbildningen har 2 licenser, ritningsläsning, truck, travers och skylift + en väldig massa andra kurser, som jag inte ser som så stor nytta av kanske. Men iaf, så har de stora företagen här i värmland + vvs branschens yrkesnämd varit med och utformat utbildningen så att den skall täcka så mycket som möjligt inom yrket. Fördelen är att om man vill bli industrirörmontör/ svetsande montör så behöver man bara gå 1år som lärling, därefter avlägger man ett teoretiskt prov och ett praktiskt. Därefter skall man ha full lön :)
Sen har vi ju Lernia i samma kåk som oss, där dom lär sig svetsa och läsa ritningar.
Vi förlorar ju betydligt mer pengar eftersom vi bara får csn-bidrag under tiden vi utbildar oss, men förhoppningsvis får vi igen det i framtiden.

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
Japp, Lernia fixar biffen. Jag har verkstadspraktik under min utbildning till sjöingejör och är på nämnda företag just nu. Riktigt roligt om man har intresset.

Idag till exempel har jag kört gassvets. Lyckades till och med att fjutta eld på skrevet. :brinnerup

Har hört att Chalmers betalar 1000 kr/dagen och per person, så om du kan få Arbetsförmedlingen att betala så blir det snabbt värt besväret. Blir du duktig är det inga problem att tjäna 50 000 kr utan skatt runt Asien. Tydligen så är svetsarbetet en riktig flaskhals, därav den höga lönen.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Arbetsförmedlingen tar bara upp massa statspengar enligt mig... :fakta

Äh, kör på. Det är just sånt som pengarna ska gå till. Oavsett om du läser via AF eller Komvux så är det ändå staten som betalar utbildningen. Enda skillnaden är att du tar studielån via Komvux och får stämpling via AF. Men dom pengarna är en droppe i havet jämfört med vad utbildningen kostar.

Fast om du bara är 19 så kanske du inte får stämpla. Då är nog studielån bättre.

BlueDevil

Whooot?
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Äh, kör på. Det är just sånt som pengarna ska gå till. Oavsett om du läser via AF eller Komvux så är det ändå staten som betalar utbildningen. Enda skillnaden är att du tar studielån via Komvux och får stämpling via AF. Men dom pengarna är en droppe i havet jämfört med vad utbildningen kostar.

Fast om du bara är 19 så kanske du inte får stämpla. Då är nog studielån bättre.

vad jag menar är att de har inte kunnat hjälpa mig ett dug med jobb eller kurser.

jo jag har varit med i akassan i över 6 månader nu, så då måste jag kunna börja stämpla.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC