Svets matar för fullt.

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Hallå allesammans!

Nu är det så att jag har fått en svets av en trevlig gubbe i byn. Det är en lite äldre MIG-svets och jag har inte sett den än, men han säger att den matar tråd direkt när man startar den. Ska förmodligen hämta den i morgon. Så är det någon som har varit med om detta och/eller vet vad det kan vara för fel? :confused:

Tyckte att det kan vara ett försök att få ordning på den med tanke på att jag får den helt gratis.

Tack på förhand! :)
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Hämtat svetsen

Var och hämtade svetsen idag. Den var mycket mindre än jag trodde, men det ser jag positivt på! Sen en väldigt positiv grej var att man inte behöver gas till den! :yoparty

DSC00494.jpgDSC00495.jpg
 

The Jesterace

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Norrut
Hoj
Yamaha YZF 750R -93
Hmm MIG står väl för Manual Inert Gas så att du inte behöver skyddsgas tror jag inte på.. bara pinne du kan svetsa med utan gas....

Nja, det finns speciell tråd till MIG/MAG som går att svetsa utan skyddsgas. Den är flussfylld och flusset skall göra gasens jobb.

Problemet med att den matar tråd hela tiden bör som tidigare sagts bero på kortis i mikrobrytaren i handtaget. För det finns väl ingen fyratakts knapp på maskinen?
 

Zackiii

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Västerås
Hoj
02 Gsx-r 750 , 03 WR250F
Nja, det finns speciell tråd till MIG/MAG som går att svetsa utan skyddsgas. Den är flussfylld och flusset skall göra gasens jobb.

Problemet med att den matar tråd hela tiden bör som tidigare sagts bero på kortis i mikrobrytaren i handtaget. För det finns väl ingen fyratakts knapp på maskinen?


Jasså där ser man!
Vill man köra med de special tråden för att spara in pengar på gas då eller?
Antar att det blir slagg å skit på svetsen..

Tycker slangpaketet ser lustigt ut på bilderna med, inte bara gänga av som på alla svetsar jag har sett. ( har iaf arbetat som grovplåt slagare i 10 år)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jasså där ser man!
Vill man köra med de special tråden för att spara in pengar på gas då eller?
Antar att det blir slagg å skit på svetsen..

Tycker slangpaketet ser lustigt ut på bilderna med, inte bara gänga av som på alla svetsar jag har sett. ( har iaf arbetat som grovplåt slagare i 10 år)

Jag skulle vilja säga att det ibland är smidigt med flusstråd istället för gas, svetsar man mycket utomhus exempelvis där gasen tenderar att blåsa bort så är det sjyst med en tråd med fluss. På så sätt har man ju alltid tillsatsämnet och skyddsämnet på samma ställe, och inte tråden på ett ställe och gasen spridd för vinden. Men bäst fogar blir det helt klart med gas i vettig miljö.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Den svetsen är knappt värd priset.:D

Men en sak är säker, strömmen ligger på alltid och om jag inte minns fel sitter det en ventil till gasen i handtaget, så är det kortis i brytaren är det bara motorn till tråden som rullar.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Sitter även ett litet kretskort i som styr matningen. Men som redan sagts, troligtvis är det kortis i handtaget.
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Jag har provat att skruvat upp handtaget, och det såg normalt ut inuti. Sen provade jag att dra ur ena sladden i handtaget, men det funkade ändå inte :va
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Hehe, hade kastat in svetsen i ett hörn i vedboden för jag fick en liten pinnsvets av farsgubben så jag kunde svetsa klart det jag behövde på projektet jag hade just då. Men för någon dag sedan så skulle jag svetsa något litet och när jag satte jordklämman i skruvstädet till pinnen så vart det svart i garaget. Sen när jag hade bytt proppen så funkade inte den svetsen heller.. Och nu till mitt andra projekt så vill jag ha en MIG, och eftersom man inte kunde somna så letade jag fram den igen, och gick in i garaget och skruvade isär den. Hade den igång och drog ur kabel efter kabel för att se vilken som gjorde att matningen gick (fick en rejäl kyss så kändes som armen skulle ramla av med :crash) och sen flyttade jag runt lite på måfå och helt plötsligt så funkade den! :D Fast den funkar bara på 2:an på matningen men det gör inte mig något. Så nu ska jag tigga åt mig lite gas och trå av farsgubben :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top