Svetsa aluminium

Jag skulle vilja säga att ett handtag med drivning i är "nästan ofrånkomligt".
Den vanliga drivningen som trycker tråden genom slangen ger ofta problem med alutråden.

Långa farbrorn och fettsnok har rätt, du måste byta ut allt det. Eftersom aluminium-tråden är mjukare så får du heller inte spänna dreven för hårt, gör du det kommer tråden att fastna, krulla ihop sig etc.

Annars anser jag att använda TIG metoden till att svetsa aluminium är bäst, dels blir det snyggare, bättre inträngning, vilket gör att prylarna håller bättre, och så är det lättare att hantera värmen etc.

Sen ska du helst inte slipa ner svetsen efter att du har svetsat, gör du det så finns det risk att det spricker lättare.

Det där med push/pull handtag beror på paketets längd ,matningens uppbyggnad och vilken tillverkare du frågar.

Kemppi kör nästan bara med teflonledare istället för push/pull handtag,Esab verkar mer konservativa och kör med Push/pull.

Är jag ute å cyklar när jag säger att du måste kunna ställa om svetsen mellan Ac/DC??

Sen är nog en riktig spoolgun det bästa...

har du bra grejer fräsch trådledare lär dig svetsa räcker de med en svets som trycker istället för drar.. de kan gå åt lite mer munstycken ibland bara. :)

vet inte riktigt vad det är för svets.
men det som ska svetsas är lite sprickor i bakramen och fästöglor till den.

Såna saker svetsas med tig....

När vi ändå snackar alu-svetsning så snor jag tråden lite. Behöver tips om alu-svetsare i sthlm.

Vad är det du ska ha svetsat för något?..

Jag bor i Västerhaninge och skulle ev kunna hjälpa dig om det skulle passa.

Last edited:
funkar säkert att mig,a men man bör nog ha gjort de nåra ggr innan då det inte direkt liknar mag svetsning. sen de nån sa om ac/dc måste finnas på svetsen med.

och vid all svets och spec alu så ska ytorna va nästintill klinisk rena. helst strax innan man börjar svetsa.

vet inte riktigt vad det är för svets.
men det som ska svetsas är lite sprickor i bakramen och fästöglor till den.

Kan väl börja med att göra dig lite besviken, mitt råd är att du lämnar iväg det till nån som kan Tig-svetsa det, för det första behöver man en maskin som har prestanda dvs. det duger INTE med en "typ" hobbymaskin, ska man köra korta sträckor i tex. 3mm gods så nästan krävs det en maskin med puls och program för alu., annars får du bara en skogaholmslimpa som ligger uppepå o inte gör nån som helst nytta. Sedan har nån annan redan sagt vad som ska bytas ut, där kan jag bara säga att det finns en keramisk trådledare som man köper på "lösmeter" som jag tycker är suverän. Det här om vad man ska ha för typ av slangpaket beror helt på vilken trådkvalitet o tråddimension samt längden på slangpaketet. Oavsett vilket slangpaket man har SKALL det ALLTID vara antingen en teflon eller keramisk trådledare i paketet. Även renligheten är viktig, tvätta med aceton eller T-sprit INNAN man börjar bearbeta fogen detta för att inte trycka ner ytföroreningar och fett i fogen,
slip/kapskivor är tabu då dom förorenar fogen det bästa är en liten skivfräs i en liten vinkelslip, roterande slipstift med alu. huggning är också kalas.:fyllisar

TIG och MIG/MAG två helt skilda svetstekniker och använder olika typer av strömkällor och transformatorer för att skapa ljusbågen.

Dvs man kan inte prata om AC/DC när man talar MIG/MAG.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick