svetsa avgassystem

pontiac

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
luleå
Hoj
fighterretta
tänkte svetsa om avgassystemen.vågar man göra det på plats om man kopplar bort batteriet eller finns det risk att man bränner nått i elsystemet?hur har ni gjort?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Alla instruktionsböcker säger att man ska koppla bort än det ena och än det andra.
Men strömmen kan bara gå via godset till jord (se till att avgassystemet är ordentligt jordat eller koppla jordklämman direkt till avgaset).
Jag har svetsat hundratals rostiga bilar genom åren och aldrig kopplat bort nånting. Inte ens batteriet och jag har aldrig bränt nånting.
Och jag har svetsat diverse (typ avgas) på tiotals hojar och aldrig bränt nånting där heller. Senast ett spräckt block på en motor med TIG:en. Inga problems.

Så koppla bort batteriets minuspol (för säkerhets skull) och sätt igång och svetsa men skyll inte på mig om nåt skulle hända.


OBS:
Tänk på brandrisken, tankens och flottörhusens ventilation brukar oftast mynna rakt under svingfästet, dvs vid avgassystemet. Och även jordklämman får anses som farlig eftersom gnistbildning kan ske även där om du inte får ordentlig kontakt.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
för många år sedan small batteriet på min moped när vi svetsade den i bakramen... batteriet expoderade o det sputade syra o ögonen på killen som svetsade..

men det va ju på en moppe
 

pontiac

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
luleå
Hoj
fighterretta
tack för snabbt svar jag har också svetsat masser av bilar och ett par crosshojar och aldrig bränt nått, men aldrig svetsat på en sport hoj så man blir lite nojjig (särskilt eftersom den inte är min)så då är det bara att tända svetsen. :yoparty
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
Ajfan...bara vi som har otur då...har ett par st bilar som inte mådde så bra efter svetsarna varit i dem..men visst...en jävla massa fler utan bekymmer...varför chansa? Bort med polerna från batteriet så e det lugnt
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ozto skrev:
för många år sedan small batteriet på min moped när vi svetsade den i bakramen... batteriet expoderade o det sputade syra o ögonen på killen som svetsade..

men det va ju på en moppe
Det är sant. Batterier (inte de slutna) kan ju avge knallgas. Sådan antänds gärna av gnistor eller värme.
Och det heter inte knallgas utan anledning, tro mig!
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Robban_C skrev:
...Men strömmen kan bara gå via godset till jord...
Nja, visserligen från bilvärlden men jag hade min chippade 850 inne för reklamation av svetsen mellan katten och röret. Killen skall till att koppla på svetsen då jag frågar om man inte behöver koppla bort batteriet? Nääe dåå, det behövdes inte alls! När han är klar (svetsfogen ser fortfarande ut som skit) skall det startas och provköras, stendöd...
Hela dataenheten var gången!
Det blev dyra lärpengar för den firman :näsblod
 

Clipside

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2005
Ort
sverige
Hoj
KTM 640 SM -04, KTM 525 SX/SM -03
Så fort vi ska svetsa på något lok så är vi tvugna att rycka ur alla datorer mm, kan bli besvärligt och dyrt om det bränner nått, det har hänt att prylar har gått sönder pgr av slarv med detta..
Så att rycka ur allt känslig är nog ingen dum ide.
Som sagt fäst jord klämman nära inpå de området som skall fogas.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
thundrace skrev:
Ajfan...bara vi som har otur då...har ett par st bilar som inte mådde så bra efter svetsarna varit i dem..men visst...en jävla massa fler utan bekymmer...varför chansa? Bort med polerna från batteriet så e det lugnt
Jag vill inte vara otrevlig men det kan faktiskt inte hända nåt med elen om man har ordning på jord etc. Strömmen "smiter" liksom inte ut på några semesterresor. :)
Men om man ex vis jordar i chassiet och sen svetsar avgas på en bil med taskigt jordad motor så är man ju illa ute eftersom man då har två olika potentialer inblandade.
Eller om man lyckas sticka tråden i en kabelstam men det utgår jag från att alla låter bli.

Hursomhelst så är man ju säkrare om man plockar bort minuspolen och det är ju enkelt gjort.


Edit: FZ1, det kanske var så som jag skrev högre upp i det här inlägget som din så kallade mekaniker gjorde? Dvs olika potential i olika delar? Dvs strömmen går den lättaste vägen, ex via databoxen ist f den ordinarie (dåliga) vägen. Annars kan det liksom inte gå fel.
Och eftersom fogen såg kass ut så kanske det var en "mekaniker" ist f en mekaniker om man säger som så. :)
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Robban_C skrev:
Jag vill inte vara otrevlig men det kan faktiskt inte hända nåt med elen om man har ordning på jord etc. Strömmen "smiter" liksom inte ut på några semesterresor. :)

Lägg ut filspån runt svetspaketet/kabel och dra en söm - då ger det sig hur långt den magnetiska inverkan kommer att ha på övrig elektronik. Magnetiska fält och kabelstammar... iofs är det väldigt låga spänningar som induceras men våldsamt kraftiga strömmar.

Jag är anal när det gäller att svetsa med elektronik i närheten. Usch och fy!
Det räcker inte med att ta bort ena batteripolen, plugga ur den svarta lådan - lixom, så himla enkelt är det att förebygga olyckor.

Nån behöver gå på studiebesök i ställverket hos Korsnäs eller Alu-verket i Svartvik - och ha en vanlig (magnetisk) skiftnyckel i bakfickan.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
andersbrink skrev:
Nån behöver gå på studiebesök i ställverket hos Korsnäs eller Alu-verket i Svartvik - och ha en vanlig (magnetisk) skiftnyckel i bakfickan.
Är det där nycklarna hänger i 45 gr om dom själva får välja ?
/u
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
jag ska faktiskt börja svetsa i mitt avgassystem imorn... men att något i elsystemet skulle ta skada av det kan jag inte tänka mig.
iofs så har jag inte batteriet inkopplat... så det spelar la inte så stor roll..
koppla ur det och var på säkra sidan om det nu finns en risk... men håll som tidigare nämnt koll på avluftningen för tanken och batteriet.
lycka till.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Batteriet kostar inte lika mycket som den lilla svarta lådan. Den svarta lådan är enklare att koppla bort (rycka bort kontakten från) än batteriet. Lixom, varför göra sig osmartare än man behöver? Om det behövdes eller inte..? Förmodligen tar det kortare tid att koppla ur, svetsa, och sen koppla in lådan igen än vad det tog att skriva det här inlägget. :rolleyes:

Droopfy skrev:
jag ska faktiskt börja svetsa i mitt avgassystem imorn... men att något i elsystemet skulle ta skada av det kan jag inte tänka mig.
iofs så har jag inte batteriet inkopplat... så det spelar la inte så stor roll..
koppla ur det och var på säkra sidan om det nu finns en risk... men håll som tidigare nämnt koll på avluftningen för tanken och batteriet.
lycka till.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
andersbrink skrev:
Lägg ut filspån runt svetspaketet/kabel och dra en söm - då ger det sig hur långt den magnetiska inverkan kommer att ha på övrig elektronik. Magnetiska fält och kabelstammar... iofs är det väldigt låga spänningar som induceras men våldsamt kraftiga strömmar.
....
Iofs korrekt. Spånen från kapen brukar rikta sig jättefint runt återledarkabeln.
Men det var det där med att ha jordklämman så nära som möjligt.
Och det är enklare att koppla bort boxarna på en knarr än på vissa bilar där man får riva halva bilen för att ens hitta databoxen. På hojarna sitter de alltid lättillgängligt.
Men det är som du säger, den inducerade spänningen är väldigt låg (eftersom spänningen i kabeln är låg). Däremot är jag tveksam till om den inducerade strömmen är så hög. Det måste ju bero på resistansen hos det material genom vilket den inducerade strömmen går.
Jaja, nu börjar det lukta akademisk diskussion och det kan vi säkert avvara.

Jag fortsätter att vara noggrann med jordningen i alla fall. Det tror jag är det viktigaste eftersom man då har säkerställt att svetsströmmen inte kan ta någon annan väg än tillbaks till svetsen.
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
andersbrink skrev:
Batteriet kostar inte lika mycket som den lilla svarta lådan. Den svarta lådan är enklare att koppla bort (rycka bort kontakten från) än batteriet. Lixom, varför göra sig osmartare än man behöver? Om det behövdes eller inte..? Förmodligen tar det kortare tid att koppla ur, svetsa, och sen koppla in lådan igen än vad det tog att skriva det här inlägget. :rolleyes:

tack... ja ska tänka på detta... den lilla lådan kopplas ur såfort svetsen kopplas in i 3-fasen.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top