Det är sant. Batterier (inte de slutna) kan ju avge knallgas. Sådan antänds gärna av gnistor eller värme.ozto skrev:för många år sedan small batteriet på min moped när vi svetsade den i bakramen... batteriet expoderade o det sputade syra o ögonen på killen som svetsade..
men det va ju på en moppe
Nja, visserligen från bilvärlden men jag hade min chippade 850 inne för reklamation av svetsen mellan katten och röret. Killen skall till att koppla på svetsen då jag frågar om man inte behöver koppla bort batteriet? Nääe dåå, det behövdes inte alls! När han är klar (svetsfogen ser fortfarande ut som skit) skall det startas och provköras, stendöd...Robban_C skrev:...Men strömmen kan bara gå via godset till jord...
Jag vill inte vara otrevlig men det kan faktiskt inte hända nåt med elen om man har ordning på jord etc. Strömmen "smiter" liksom inte ut på några semesterresor.thundrace skrev:Ajfan...bara vi som har otur då...har ett par st bilar som inte mådde så bra efter svetsarna varit i dem..men visst...en jävla massa fler utan bekymmer...varför chansa? Bort med polerna från batteriet så e det lugnt
Robban_C skrev:Jag vill inte vara otrevlig men det kan faktiskt inte hända nåt med elen om man har ordning på jord etc. Strömmen "smiter" liksom inte ut på några semesterresor.
Är det där nycklarna hänger i 45 gr om dom själva får välja ?andersbrink skrev:Nån behöver gå på studiebesök i ställverket hos Korsnäs eller Alu-verket i Svartvik - och ha en vanlig (magnetisk) skiftnyckel i bakfickan.
Droopfy skrev:jag ska faktiskt börja svetsa i mitt avgassystem imorn... men att något i elsystemet skulle ta skada av det kan jag inte tänka mig.
iofs så har jag inte batteriet inkopplat... så det spelar la inte så stor roll..
koppla ur det och var på säkra sidan om det nu finns en risk... men håll som tidigare nämnt koll på avluftningen för tanken och batteriet.
lycka till.
Iofs korrekt. Spånen från kapen brukar rikta sig jättefint runt återledarkabeln.andersbrink skrev:Lägg ut filspån runt svetspaketet/kabel och dra en söm - då ger det sig hur långt den magnetiska inverkan kommer att ha på övrig elektronik. Magnetiska fält och kabelstammar... iofs är det väldigt låga spänningar som induceras men våldsamt kraftiga strömmar.
....
andersbrink skrev:Batteriet kostar inte lika mycket som den lilla svarta lådan. Den svarta lådan är enklare att koppla bort (rycka bort kontakten från) än batteriet. Lixom, varför göra sig osmartare än man behöver? Om det behövdes eller inte..? Förmodligen tar det kortare tid att koppla ur, svetsa, och sen koppla in lådan igen än vad det tog att skriva det här inlägget.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|