Svetsa eget avgassystem!?!

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Håller oxo på att svetsa ett eget avgasrör till min gammelsukka och har sökt info om hur man ska beräkna längd på hela systemet för att minst bibehålla sin nuvarande effekt eller öka den rent av. Vad jag då har fått höra är att OM man bygger systemet fel (För långt, för kort, för tunt, för tjockt m.m.)....så finns risken att man kan bränna avgasventilen p.g.a att för mycket värme stannar kvar i cylindern just vid avgasporten och knäcker denne relativt snabbt.
Någon som vet hur man beräknar ett tillräckligt flöde i systemet för att undvika denna förödelse? Kanske vet hur man ska beräkna det för att kanske få ut lite mer effekt??

Sista frågan: Behöver man ställa om förgasare o.likn. för att få bra gång på motorn efter att man satt på sitt "nya" egensvetsade system?

Tacksam för hjälp....

/JKay
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
JKay skrev:
Håller oxo på att svetsa ett eget avgasrör till min gammelsukka och har sökt info om hur man ska beräkna längd på hela systemet för att minst bibehålla sin nuvarande effekt eller öka den rent av. Vad jag då har fått höra är att OM man bygger systemet fel (För långt, för kort, för tunt, för tjockt m.m.)....så finns risken att man kan bränna avgasventilen p.g.a att för mycket värme stannar kvar i cylindern just vid avgasporten och knäcker denne relativt snabbt.
Någon som vet hur man beräknar ett tillräckligt flöde i systemet för att undvika denna förödelse? Kanske vet hur man ska beräkna det för att kanske få ut lite mer effekt??

Sista frågan: Behöver man ställa om förgasare o.likn. för att få bra gång på motorn efter att man satt på sitt "nya" egensvetsade system?

Tacksam för hjälp....

/JKay


Om du behåller längden på originalrören så kan du fiffla ganska fritt med "ljuddämparna" utan att ändra temperaturen vid avgasporten.
I övrigt är det rätt okänsligt med fyrtakt, i motsats till tvåtaktarna där man lätt kan bränna en kolv om man inte bakmatar, eller bakmatar för mycket genom avgasporten.
Om du tar bort rören helt på din hoj så kommer du inte att bränna ventilerna ändå.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
elwe skrev:
Om du behåller längden på originalrören så kan du fiffla ganska fritt med "ljuddämparna" utan att ändra temperaturen vid avgasporten.
I övrigt är det rätt okänsligt med fyrtakt, i motsats till tvåtaktarna där man lätt kan bränna en kolv om man inte bakmatar, eller bakmatar för mycket genom avgasporten.
Om du tar bort rören helt på din hoj så kommer du inte att bränna ventilerna ändå.

Ahhh...tack för det! Perfekt! :Bugar
Då ska det byggas klart nu.
 

Matterunken

Billackerare
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Gammelfazer....
Var beredd på att det inte blir billigt.
Rostfria tunnväggiga rörböjar e inte billiga typ 100-300kr/st.
Och TIG-svetsa....
Tig-svetsa rostfritt e inte så svårt, det är det lättaste materialet att svetsa i.
Lycka till grabben och härligt att det är någon som vågar göra något eget.
Lägg upp lite bilder sen oxå. :tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Matterunken skrev:
Var beredd på att det inte blir billigt.
Rostfria tunnväggiga rörböjar e inte billiga typ 100-300kr/st.
Och TIG-svetsa....
Tig-svetsa rostfritt e inte så svårt, det är det lättaste materialet att svetsa i.
Lycka till grabben och härligt att det är någon som vågar göra något eget.
Lägg upp lite bilder sen oxå. :tummenupp

Det lär inte bli dyrt...har allt på jobb! ;)
Alfa Laval... *vissla* Mejerirör... :hihi (Utfasade sådana...)
Sen sköter svetsarna på jobb all svetsning till mig. (Efter arbetstid...) *påpeka* *visslar*

Ja, jag kommer att lägga upp en bygg tråd sen när det går igång fullt. Ska ta bilder på ytterskalet på mina dämpare och lägga upp sen. Ska dokumentera allt. Sen ska jag till skroten och försöka hitta lämpliga kåpor....hoppas och tror att helkåpor till GSX R 1100 modell äldre ska kunna passa..
Möjligt att fästen får moddas lite men det återstår att se. Måste hitta dem först....
 
Last edited:

CaféRacer

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2004
Ort
..
Hoj
..
Här kommer lite bilder på projektet.. Ljuddämparen ska oxå bli egentillverkad så jag har börjat måtta in den lite smått.. Tror den kommer låta GÖTT, v-twin och en ljuddämpare på endast 23 cm :yoparty
avgas14st.png


avgas21lh.png


avgas38oq.png
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
tros-kaffe skrev:
alla som tipsar om TIG svetsning har glömt en viktig sak om man ska få en bra å fin å hållbar söm, rotgas, eller fyllnadsgas. så fick jag åxå vara lite Besserwisser. :pannkyss
jobbar åxå med TIGsvetsning i rostfritt. so what?

bara att svetsa det med rotgas då,om man nu tycker det är nödvändigt på ett system, som rotgas skall man ha argon,men tänk på att fylla upp med gas innan du svetsar,annars ingen nytta med rotgas,

ps till dig personligen, *SO WHAT*. skrev det var lätt för MIG eftersom jag jobbar med det,,personen i fråga gör det inte,
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top