Svetsa i alu-sving

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Hej gott folk!

Jag har en RSV mille 01a och har vis en marksyning knäckt bobinfästet på ena sidan. Kan man svetsa dit en mutter med migsvets eller gillar inte aluminiumsvingen det? Vet inte ens ens om det är aluminium svingen är gjord av??

Vänliga hälsningar
Jacob
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Visst går de å köra me spruta i alu... Rätt tråd å gas bara... Kallas de inte mag vid svetsning i alu (p.g.a annan gas) dock?
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Rekomenderar dig att lämna det till någon som kan aluminiumsvetsning.
bör inte vara några problem att svetsa i en ny hylsa med gängor.

//Droopfy
 

Ozzi

Guest
Mig blir det när man kör alu. kör man svart blir det mag. Skulle inte rekommendera mig till detta är det alu.sving det handlar om så kontakta nån som kan ta till tig-svetsning.
 

cbr1000 rr

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki Z1000 2010. Honda crf 450 07
När man svetsar aluminium med tig-svets krävs AC d.v.s växelström. Tigsvetsa rostfritt och järn kräver DC d.v.s likström. Skulle helt klart rekomendera att svetsa med växelströmstig och inget annat.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Du kanske kan lyckas få dit det men det kommer bli många resor bättre att svetsa dit det med en TIG så vänd dig till någon som kan svetsa och har rätt utrustning istället.

Om man har en hoj med ett värde på kanske 50 papp, är det värt tattarmek och sänka värdet med 10 papp istället för att betala 300:-?

Lösmonterad sving sparar många kronor.
 

kanske?

försöka duger inte
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Mariestad
Hoj
04 - zx10r
skulle nog rekommendera att köra med en mig med he10 gas då det aldrig slår sig lika mkt som vid tig svetsning.. då det krävs att man värmer upp materialet mer och riskerar att missrikta svingen... annars funkar det kanon! har själv markstyrt ett par gånger :)
 

Ozzi

Guest
skulle nog rekommendera att köra med en mig med he10 gas då det aldrig slår sig lika mkt som vid tig svetsning.. då det krävs att man värmer upp materialet mer och riskerar att missrikta svingen... annars funkar det kanon! har själv markstyrt ett par gånger :)

Säga vad man vill, men så här tycker jag om alu.svetsning.

1: Aluminiumsvetsning med MIG använder man vid produktionssvetsning där man har utprovade parametrar och alla förutsättningar är givna.

2: Ska man rep. svetsa alu. så är det enda som gäller, TIG eftersom man då har "järnkoll" på vad som händer i smältan.

Går man på med en MIG utan att ha provat ut parametrarna så har man garanterat, antingen blåst hål på grundmaterialet eller så har man en "skogaholmslimpa som bara ligger utanpå utan inbränning i grundmaterialet.

Mina 5 cent efter 25 år i yrket.:tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top