Svetsa i gjutjärn / motorblock

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Hej, av en slump så har jag också ett marint V6 block från Volvo Penta med en spricka som ser identisk ut med trådskaparens.
Är det någon som känner till någon som kan ge sig på och svetsa det i Stockholmstrakten/mälardalen bort mot Örebro?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Såg något program där de lagade ett gammalt topplock till en veteranbil med typ den här metoden:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Annonsernas nästanträff är fantastiska.

View attachment 504278

Bara att hämta övningsmaterial i lämplig park.
Det kan finnas närmare än så i köket. Ja ett besök i köket är inget jag rekommenderar men om :tuttar är och handlar så kan en snabb visit ge resultat som gjutjärnsstekpannor, grytor.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite off topic men hur är det med gjutjärn finns det en massa olika legeringar och sånt att ta hänsyn till om man ska svetsa eller löda i gjutjärn?

Tänker om man ska träna svesta eller löda i gjutjärn om det är stor skillnad på olika material eller inte.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Lite off topic men hur är det med gjutjärn finns det en massa olika legeringar och sånt att ta hänsyn till om man ska svetsa eller löda i gjutjärn?

Tänker om man ska träna svesta eller löda i gjutjärn om det är stor skillnad på olika material eller inte.
Ja det kan variera mycket, och inte bara på kolhalt/legering utan även kvalité och renhet, om det har sugit i sig olja osv. En del kan vara ganska lätta att svetsa och är mer av ett modernt gjutstål medans andra är helt omöjliga och gamla porösa skitiga material.

När man slipar ur inför svetsning är det också rekommenderat att använda roterande fil för kap och slipskivor med vinkelslip smetar ut kolet som är i form av grafit på ytan och gör det svårare.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja det kan variera mycket, och inte bara på kolhalt/legering utan även kvalité och renhet, om det har sugit i sig olja osv. En del kan vara ganska lätta att svetsa och är mer av ett modernt gjutstål medans andra är helt omöjliga och gamla porösa skitiga material.

När man slipar ur inför svetsning är det också rekommenderat att använda roterande fil för kap och slipskivor med vinkelslip smetar ut kolet som är i form av grafit på ytan och gör det svårare.


Finns det något sätt att kolla material eller är det bara trial error som gäller?

Då det gäller slipning är det väl alltid bäst att ha skärande verktyg för lämnar inte slipskivor ifrån sig orenheter? Sen ör bäl frågan om det har nån praktisk betydelse på vissa materiel.

Som sagt jag har inget gjutgods som ska svetsas eller lösas nu men mitt som det är kommer det säkert nånt 😉
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Finns det något sätt att kolla material eller är det bara trial error som gäller?

Då det gäller slipning är det väl alltid bäst att ha skärande verktyg för lämnar inte slipskivor ifrån sig orenheter? Sen ör bäl frågan om det har nån praktisk betydelse på vissa materiel.

Som sagt jag har inget gjutgods som ska svetsas eller lösas nu men mitt som det är kommer det säkert nånt 😉
Magnetismen kan variera men har inte riktigt koll på det. Annars är det väl lite känsla och erfarenhet, titta, klämma, känna och slipa osv.

 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jovist man kan göra vetenskap av allt,
eller så sätter man bara pinnen i det o bränner ihop skitet. :tummenupp
men det med vinkelslipen har jag oxå lärt, den är no no
jag får nock kolla om jag överhuved tagit hittar pinnarna :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När man slipar ur inför svetsning är det också rekommenderat att använda roterande fil för kap och slipskivor med vinkelslip smetar ut kolet som är i form av grafit på ytan och gör det svårare.
Är det för att filen inte skapar samma värme i materialet och att det blir större flisor, som tar med mer värme och smuts?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Är det för att filen inte skapar samma värme i materialet och att det blir större flisor, som tar med mer värme och smuts?
I gjutjärn är kolet inte bundet på samma sätt som i stål, utan den höga kolhalten gör att det bildar ren grafit i korn/flagor. Det ger smörjande egenskaper och därför det används i cylinderfoder och glidytor också. Kap och slipskivor smetar ut kolet medans skärande verktyg som filar och fräsar med sin skärande egg inte smetar ut det på samma sätt. Det gör också att det brukar skära ganska lätt med t.ex. roterande fil.

Att kap och slipskivor lämnar efter sig lite partiklar är försumbart och påverkar inte någon svetsning, det är en piss i havet jämfört med alla orenheter som redan finns i många gjutjärn.
Däremot på rostfritt stål kan det ha en negativ påverka om du använder skivor från svart till rostfritt stål, då kan det kontaminera ytan med stålräster som hindrar bildandet av kromoxiden på ytan som ger rostskyddet och sätter igång en korrosion som äter sig in i materialet. Rostfritt är känsligt just för att det rostar inte på ytan som vanligt stål utan det äter sig rakt ner istället då kromskiktet hindrar spridning på ytan och all korrosion blir centrerat och har bara en väg att gå och det är rakt ner i materialet.

Diamantskiva, funkar det bättre tro?
Tror inte att det gör någon skillnad, det har mer att göra med den mekaniska aspekten hur gjutgodset avverkas än själva materialet i verktyget.
 

Jaguar366

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2024
Hoj
Ducati Panigale 959 Corse
Kontakta Castolin, de vet hur man gör och har material för jobbet.
Men är du inte van svetsare är det väl en van svetsare du behöver, inte material för jobbet.
Precis - behöver en van svetsare.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top