Svetsa motorkåpa!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lindén skrev:
kan man ju fråga sig varför dom inte gör allt i sådant material innan men men...

Zink är mycket tyngre än aluminium. Jag provade att laga en kopplingskorg i alu med aluzink-lodet. Snacka om obalans! Fick kasta den kopplingskorgen.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
andersbrink skrev:
Zink är mycket tyngre än aluminium. Jag provade att laga en kopplingskorg i alu med aluzink-lodet. Snacka om obalans! Fick kasta den kopplingskorgen.
Aha! Jo det e ju sant att skiten e tyngre men om det nu e så hållbart så borde man ju inte behöva lika mycket gods kan man tycka!
Verkar skit bra o löda i hop knäckta fot pinnar o annat lull lull med iaf!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
andersbrink skrev:
Runt 50% av mina vänstra motorkåpor är lödda med alu-zink lod. Det håller för det iaf. ...
Må så vara. Jag skrev bara om mina erfarenheter och dom är absolut inte bra.
Och fotpinnar? Ve och fasa. Dom ska ju hålla att stå på under körning. Leta rätt på nån som svetsar dom istället.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...och ibland är inte ens en svetsning godkänd, t.ex. inom dragracingen får vi inte svetsa/löda/laga kopplings/handbromshandtag som gått sönder, av säkerhetsskäl.

Robban_C skrev:
Må så vara. Jag skrev bara om mina erfarenheter och dom är absolut inte bra.
Och fotpinnar? Ve och fasa. Dom ska ju hålla att stå på under körning. Leta rätt på nån som svetsar dom istället.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
andersbrink skrev:
...och ibland är inte ens en svetsning godkänd, t.ex. inom dragracingen får vi inte svetsa/löda/laga kopplings/handbromshandtag som gått sönder, av säkerhetsskäl.

Det e dragit o sletet o ordentligt svetsat... Uch nej jag e inte dum elle!
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
FreddaAbborre skrev:
Tror inte det gälller privatköp. Tyvärr.

(vad gav du för hojen?)
Alltså själva konsumentombudsmannen kan inte göra något.
Men det går att hävda dolt fel, för det finns inget längre som heter att man har har köpt den i befintligt skick, finns många som hävt köpet på det sättet.. jag kommer inte ihåg vart man vänder sig för att få hjälp med sånt, men det går.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hurtig skrev:
Alltså själva konsumentombudsmannen kan inte göra något.
Men det går att hävda dolt fel, för det finns inget längre som heter att man har har köpt den i befintligt skick, finns många som hävt köpet på det sättet.. jag kommer inte ihåg vart man vänder sig för att få hjälp med sånt, men det går.


Okej... Låter skumt. Är du säker på att detta endast gäller företag som säljer begagnat?

Kan va bra att veta om man säljer/köper något.
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
FreddaAbborre skrev:
Okej... Låter skumt. Är du säker på att detta endast gäller företag som säljer begagnat?

Kan va bra att veta om man säljer/köper något.
jag läste på snowriders forum om några som hade hävft privatköp av snöskorar dvs ej från firma.. vet dock inte hur jobbit det var men det gick tydligen.
 

markio

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Slutarp
Hoj
Cr 250
Hurtig skrev:
jag läste på snowriders forum om några som hade hävft privatköp av snöskorar dvs ej från firma.. vet dock inte hur jobbit det var men det gick tydligen.


Där ser man..

Jag ringde till han som jag köpte crossen av igår.
Han bara förnekade.. Det hade minsann inte droppat nån olja i hans garage inte.. Hahah

Bara att skratta åt det... Ska försöka mig på att laga det med kemisk metall i helgen... BAra slipa rent och lägga nytt i skarven. Hoppas det håller tätt bara.

Tack för alla svar förresten!
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Nu har jag testat alutite och kom på en svaghet.

Man ska värma materialet, problemet var att materialet
i mitt fall var en oljesump, en rejäl bit tjock aluminum
med stora kylflänsar. Leder bort värme skitbra vilket är
precis vad som är meningen.

Jag eldar och eldar med gasolbrännaren i en timme
men lyckas inte få materialet tillräckligt varmt :gnissla
Man måste kanske lägga hela skiten på gasolgrillen :3freak

TIG eller JB-Weld får det bli, ska fundera på vilket.
 
Last edited:

sörensen_90

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
hässleholm
Hoj
honda cr 250cc 93a
Tjena!

jag har en sprucken motorkåpa som jag testa svetsa med tig men gick inge vidare då de bara väste och sprack när de svalnade.
så svetsa är inte de bästa på en del kåpor.
den cross jag testa på är honda cr 250 93a.

crossen har stått still länge nu eftersom jag inte hittar nån som säljer en motorkåpa :confused:
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
att svetsa en kåpa är aldrig "bara".. olja o skt i porer o konstiga material..

är de hål så fixa ny, är de en spricka rekomenderar jag auto marine som finns bla på classe olleson
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Magnesium? Om det är en alu-legering, testat med zinklod? Zinklod funkar på i princip alla alu-legeringar.

fireblade 02, mkt duktig svetsare ger upp på liten lagning i motorblock, troligen magnesium som ställer till det, vad säger du, jula alutite eller zink från biltema?
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Hej!

Är svetsare här men har inte full koll på lödning.

Har du problem med att värma den med gasol så lägg in den i ugnen ett par timmar så har du förvärmt den rakt igenom hela godset innan du tar fram gasollågan :)

Bland de bästa sätten att svetsa (bara provat 1 gång själv) så svetsa en gång, inse att det blev skit, slipa upp, svetsa igen, slipa upp, svetsa igen tills det knappt finns några porer kvar i svetsen. För mig räckte det att slipa 1 gång innan jag var nöjd (och lite lat). Detta pga all olja och skit i godset.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Man kan prova med Alutråd i MIGen. Det har funkat för mig ibland för bitar som inte går bra med TIG. Det blir inte snyggt men med lite putsande efteråt så blir det helt OK och håller bra.


Varför det funkar har jag ingen aning om. Kanske blir mindre uppsmält område än med TIG.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top