svetsa små alu-detaljer

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Jaha så var man ute å körde lite manöverbana med dunderklumpen till hoj (ja den väger fan mer än en pansarvagn), gasar lite dåligt och får stopp på hojen i en kurva vilket resulterar i att jag lägger den i backen :(

Det mesta klarar sig men toppknoppen på kopplingen går av samt så blir den sne som fan men det värsta är att "växelpinnen" går av helt å hållet då den fick ta det mesta av smällen :död

Vad göra nu? Kan man svetsa så pass små aludetaljer eller är det bara att punga upp med 700:- för en ny arm och var ska man i så fall vända sig? Det är alltså själva pinnen som man lägger föttarna på/under som gått av och måste dit igen.

Kan tillägga att jag kör upp på torsdag så måste hinna nöta lite innan ju :)

:huvet
 

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
ähh fan allt går att svetsa om du lämnar in den tillnågon som gör det varje dag. kolla i erat industriområde och ge dem en hundring så fixar de det. lovar jag.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Alex 6R skrev:
2196549 ähh fan allt går att svetsa om du lämnar in den tillnågon som gör det varje dag. kolla i erat industriområde och ge dem en hundring så fixar de det. lovar jag.

god idé men verkar ju dock vara lättare sagt än gjort. standarsvar "nej vi kan inte svetsa alu".

Ska höra med skåningarna i RR-forumet
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
herge skrev:
2197173 god idé men verkar ju dock vara lättare sagt än gjort. standarsvar "nej vi kan inte svetsa alu".

Ska höra med skåningarna i RR-forumet
jag fick en fotpinne i gjuten alu svetsad. men jag lovade killen som gjorde det att inte avslöja vem han var, (han ville inte göra det resten av sitt liv :hihi ) men det går. om man är jäkligt duktig.
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
crashtestdummy skrev:
2197197 jag fick en fotpinne i gjuten alu svetsad. men jag lovade killen som gjorde det att inte avslöja vem han var, (han ville inte göra det resten av sitt liv :hihi ) men det går. om man är jäkligt duktig.

fick hela min fotpinne som var i gjuten alu svetsad v ett par killar i skåne.. blev inte snyggt, blev inte rakt... men det kostade 400kronor iaf :D (eller :() Hoppas att det går bra iaf!!
 

DarkDog

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Pellefanten, Turboräsern o Supermonoprojektet
Skandinavisk Ytförädling i Eslöv fixar aluminium (och en massa andra konstiga legeringar).

Anders
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
herge skrev:
2196505 Jaha så var man ute å körde lite manöverbana med dunderklumpen till hoj (ja den väger fan mer än en pansarvagn), gasar lite dåligt och får stopp på hojen i en kurva vilket resulterar i att jag lägger den i backen :(

Det mesta klarar sig men toppknoppen på kopplingen går av samt så blir den sne som fan men det värsta är att "växelpinnen" går av helt å hållet då den fick ta det mesta av smällen :död

Vad göra nu? Kan man svetsa så pass små aludetaljer eller är det bara att punga upp med 700:- för en ny arm och var ska man i så fall vända sig? Det är alltså själva pinnen som man lägger föttarna på/under som gått av och måste dit igen.

Kan tillägga att jag kör upp på torsdag så måste hinna nöta lite innan ju :)

:huvet


Har du ingen bild?
Annars om det bara är själva pinnen på växelpedalen så kan man ju
borra ett hål i änden och skruva dit (förslagsvis) en m6:a med en bit
gummislang.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Ett bra tips ... LERNIA svetsutbildning

Har själv gått svetsutbildning där & har i efterhand fått saker & ting både tillverkade & lagade.

nu vet jag inte om det finns lernia i Lund, men i kävling & Helsingborg finns det iaf
 

janbanan22

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Gullabo
Hoj
Aprilia RSV Mille-01
herge skrev:
2196505 Jaha så var man ute å körde lite manöverbana med dunderklumpen till hoj (ja den väger fan mer än en pansarvagn), gasar lite dåligt och får stopp på hojen i en kurva vilket resulterar i att jag lägger den i backen :(

Det mesta klarar sig men toppknoppen på kopplingen går av samt så blir den sne som fan men det värsta är att "växelpinnen" går av helt å hållet då den fick ta det mesta av smällen :död

Vad göra nu? Kan man svetsa så pass små aludetaljer eller är det bara att punga upp med 700:- för en ny arm och var ska man i så fall vända sig? Det är alltså själva pinnen som man lägger föttarna på/under som gått av och måste dit igen.

Kan tillägga att jag kör upp på torsdag så måste hinna nöta lite innan ju :)

:huvet
Du kan använda något som kallas Alutite, skitbra och används ungerfär som ett form av lödtenn och läggs på med gasol tror att det ursprungligen är till att svetsa cykelramar och det funkar till allt mellan aluminiumfolie till motordelar skitstarkt om man lägger på det enl instr.
Har sett det på ett flertal mässor och du kan köpa bara en halvmeter för ca 150:- och det räcker länge.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Exakt så gick min också av, lånade tigen på jobbet och svetsa ihop den själv, (hade aldrig svetsat aluminium förr) blev skitbra. Sen tappade jag hojen när jag skulle smörja kedjan, så då gick den av igen, dock bredvid svetsen, så den var det inget fel på. Svetsa den igen. Höll.
Tyvärr jobbar jag inte där längre, annars kunde jag gjort det för lite :fyllisar

I vilket fall så är det inte så himla svårt, om man har rätt grejor (det är det som är det svåra....)

Lycka till i vicket fall

Edit: såg att det var uppkörning på torsdag, borra ett hål i det som är kvar, gänga och sätt i en skruv med muttrar på båda sidor, plus hela vägen ut till skallen. Blir lite kortare, men funkar så länge så du kan köra.
 
Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
verkar som om det löste sig med hjälp av lite SH-folk! Världens bästa forum! :fyllisar
 

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
fahrenheit skrev:
2197224 fick hela min fotpinne som var i gjuten alu svetsad v ett par killar i skåne.. blev inte snyggt, blev inte rakt... men det kostade 400kronor iaf :D (eller :() Hoppas att det går bra iaf!!

Fick hela min ram svetsad på min förra hoj, den knäcktes i ett fäste i motorn, blev skitbra!! och det var oxå helgjuten alu tror jag.

han svetsa det för en hundring tror jag. sen crashade han den mot en lätt-lastbil som betalning...
 

Kaising

Mogge
Gick med
29 May 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Gsxr 1000 streetfighter
svetsning av alu

Jag fixar det mesta innom svetsning,så som alu,rostfr,maila mej på morgan@fixarsen.com och berätta vad som behövs göras så ordnar jag det för en billig slant..mvh kaising
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
åk till nått industrigymnasium och låt dom fixa det, kostar nästan eller ingenting alls :yoparty
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top