Svetsa Titan

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Titan svetsas väl helst i Vacuum har jag för mig. Har arbetat på en verkstad som håller på med reparationer av stora flygplansmotorer, och där såg man en del titan.

Svetsar man titan i normal atmosfär, så tar det åt sig syret ur luften och blir väldigt sprött. Detta kan man se på godset. Om det är gulaktigt så har det blivit sprödare. (Or so I've been told)
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Pungis skrev:
Svetsa i vakuum är väl inget man gör hemma? :D

Behöver väl kanske inte vara vakuum, men syre ska definitivt inte finnas i närheten.

Har i och för sej sett titandelar till hojar där tillverkaren skryter med den fina gula färgen, så det kanske inte är så noga i de här sammanhangen. Bara det ser fräckt ut. :kocko
 

Bo_Tengas

Hårdråkkare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
YZF 750 Mattsvart ,lagom snabbmed fullfabriks kitmotor, å diverse annat godis
ej vakum

Man använder sig inte av vacum utan man kör med helium mättad miljö , för hemmabruk funkar ett tätat blästerskåp perfektomundo
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Hej igen.
Så en TIG-svets i syrefri miljö är det bästa då?
Skall man tillföra extra material i form av titanstavar då eller? Var köper man sånt (närmsta sjukhus?)

//A.
 

Bo_Tengas

Hårdråkkare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
YZF 750 Mattsvart ,lagom snabbmed fullfabriks kitmotor, å diverse annat godis
tillsatsmaterial

syrefri miljö är ett måste om svetsen ska användas, utan helium så glasar fogen och blir porös.
Angående tillsatsmaterial så handlar du det hos närmsta svets shop (räkna med ca 4000:- /kg) kostade svettigt vill jag minnas, men det går väldigt lite tillsatsmedel om alls något om du kapar dina grejjer rätt.
Och låtbli rondellen för den härdar materialet så det blir stenhårt, bågfil ,kallsåg fil och enkla handverktyg som inte ger värme är bäst.
Obearbetad titan (beroende på kvalite) är som att fila aluminium, nåväl nästan iaf
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Enl John Bradley i boken The Racing Motorcycle vol 2 sid 332 - 335 så måste svetsen skyddas under avsvalning till under 427 grader m t.ex. argon/helium, även på undersidan. Annars blir svetsen skör. Det betyder att nån form av munstycke/galler måste till både på ovan- o undersidan vid svetsning. Bara gasen från TIGen räcker inte. Boken innehåller foton på några hemgjorda munstycken för att blåsa gas på svetsen. Möjligt, men inte lätt för hemmapularen alltså. Om man har en TIG till att börja med....
/u
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Min kusins farsa jobbar på Sandvik, de har alla möjliga sorters svetsar, däribland TIG.
Ska kolla om han kan fixa det med Helium eller inte, annars kanske det är bäst att lämna det som det är (lite sprucket) då antar jag?
//A.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

tjaba!satt o kollade på discovery för ett tag sen när dom visade från renaults f-1 fabriker.där stod det en snubbe o svetsade grenrör i titan som gick lös på 200000 styck.men vad jag kunde se så höll han till på en bänk i ett skruvstycke.men jag har hört att man ska ha gasfyllda rör när man svetsar titan.ett tips är att pm:a ypvs från belgien,han håller ju på o tar fram ett nytt titan rör till ktm lc4. mvh//jacke
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
ktmjacke skrev:
tjaba!satt o kollade på discovery för ett tag sen när dom visade från renaults f-1 fabriker.där stod det en snubbe o svetsade grenrör i titan som gick lös på 200000 styck.men vad jag kunde se så höll han till på en bänk i ett skruvstycke.men jag har hört att man ska ha gasfyllda rör när man svetsar titan.ett tips är att pm:a ypvs från belgien,han håller ju på o tar fram ett nytt titan rör till ktm lc4. mvh//jacke

Svetsar man rör i kan man ju använda samma grejer som rörsvetsarna använder för att rotgasfylla då dom svetsar rostfritt, dvs vanliga pluggar och tejp för att fylla och ha gasflöde i röret. Är helt klart lite knepigare om det är nån lös detalj man ska svetsa!

Hör med Berglunds Rostfria i Boden dom tillverkar detaljer i Titan, har vart dit men jag såg aldrig hur dom svetsade i Titan men det är ju bara att ringa dit och höra!
 

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ART GSX-R1000
ktmjacke skrev:
tjaba!satt o kollade på discovery för ett tag sen när dom visade från renaults f-1 fabriker.där stod det en snubbe o svetsade grenrör i titan som gick lös på 200000 styck.men vad jag kunde se så höll han till på en bänk i ett skruvstycke.men jag har hört att man ska ha gasfyllda rör när man svetsar titan.ett tips är att pm:a ypvs från belgien,han håller ju på o tar fram ett nytt titan rör till ktm lc4. mvh//jacke


Tja
om inte programmet du såg var väldigt gammalt så tror jag inte att det var titan i grenröret. Det är med allra största sanolikhet inconel, en Nickel chrom legering som har utmärkta hållf egenskaper när det är varmt. Det har högre densitet än stål och att grenrören kan var lätta beror på att de är lövtunna. jag har hört 0.3mm. Att avgassystemen på F1 är svindyra beror på att det inte finns många andra tillämpningar för bockmaskinerna som tar stor diameter/tunnväggigt med skarpa bockradier.

Över till titan problemet. Vad är det som ska svetsas? Om det är typ en skarv på ett avgas system så går det bra med Tig svets och argongas. Koppla på 2 y stycken på gasslangen till handtaget, vrid på extra med gas och be polarn hålla
ena enden i röret och det andra bredvid handtaget. OK det går åt mycket mer gas men du behöver inte bygga eller köpa något dyrt för utom svetstråden.

lycka till
RTR
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top