Svetsa vevtapp?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vart ska man vända sig om man vill ha vevtappen svetsad på ett proffsigt sätt dvs garanterat bra!! Fick ju ett litet smärre haveri i helgen:D Typ kluven motor längsledes och uppot:yoparty vevstaken small rakt av helt otroligt det har jag inte ens lyckats med turbo?? (den gick ruskigt bra!!) Skitstake (prox) Nä så nu blir det glidlagra en falconstake (äntligen får jag prova det) men jag skulle även vilja ha vevpartiet svetsat i tappen. Finns det någon firma som skulle både kunna stroka och göra om från rullagrad till glid och dessutom svetsa ja hela klabbet?? Jag har stort förtoende för stigs motorslip i axvall han kunde fixa stroke och glidlagrat men inte svetsa:gnissla Firmor tipps tack
 

Bifogat

  • Bild 058.jpg
    Bild 058.jpg
    86.9 KB · Visningar: 237
  • Bild 059.jpg
    Bild 059.jpg
    88.8 KB · Visningar: 190
  • Bild 061.jpg
    Bild 061.jpg
    95.7 KB · Visningar: 211

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Ebos high performance är duktiga som f...n. Sen vet jag att dixner e bra oxå.Men ebos e nog dom jag skulle rekommendera mest iaf.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Vevtapp.

Lennart trydvall Pite vev mek Norrfjärden Piteå ruggig på vevar balansering&svetsning har gjort mina vevar till dragbikarna, även vxllådor ,portning av toppar m.m.Tel:070-6783700:tummenupp /wachen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lennart trydvall Pite vev mek Norrfjärden Piteå ruggig på vevar balansering&svetsning har gjort mina vevar till dragbikarna, även vxllådor ,portning av toppar m.m.Tel:070-6783700:tummenupp /wachen.

Tackar jag ska höra trydevall om han även kan göra om till glid:tummenupp Ebos har jag redan pratat med det var inga probbs förutom svetsning då ,men dom kunde skicka iväg den någonstans för svets.
Jag väntar även svar från mxcomposites som lovade fixa en som skulle hålla för 170 kus!!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Men svetsningen kör du väl bara en liten loppa på varje sida med tig:en? Det viktiga är väl att förklara att man INTE får stöta till veven då man sabbar riktningen?

Eller har jag missförståt? Hitta nån som kan lägga en Tig loppa är ju inte svårt, jag kan göra det t.ex....

Eller är jag ute å cyklar? :arsele
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Men svetsningen kör du väl bara en liten loppa på varje sida med tig:en? Det viktiga är väl att förklara att man INTE får stöta till veven då man sabbar riktningen?

Eller har jag missförståt? Hitta nån som kan lägga en Tig loppa är ju inte svårt, jag kan göra det t.ex....

Eller är jag ute å cyklar? :arsele

Jag har blivit skrämmd av att leja bort svetsen till vart som hellst farbröder, hade stora problem på en skotermotor som veven ville vrida sig på och lejde en yrkessvetsare som svetsade om veven 3ggr men den vred sig ändå?? trotts att vi andvände vad åtminstonde han trodde var rätt trådblandning och slipade ur ordentligt v-fog visserligen pinnsvets? pinnsvets kan ju vara fel?? Ska det vara tig?
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Vevtapp.

Tackar jag ska höra trydevall om han även kan göra om till glid:tummenupp Ebos har jag redan pratat med det var inga probbs förutom svetsning då ,men dom kunde skicka iväg den någonstans för svets.
Jag väntar även svar från mxcomposites som lovade fixa en som skulle hålla för 170 kus!!
170 pållar i en 650 stånka gggrrryymmt...ja då lär man kanske förstärka här & där..Lycka till med effekthysterin:tummenupp ,(sugmotorer suger)../wachen
 

Solid snake

Guest
E&D i Solna svetsade och slipade min vev till min gamla CBR 900.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
ja jag vill nog också stämma in i TIG-kören. När man skulle fixera alla jävla delarna i katana vevarna (tror den bestod i 9 delar eller så, rätta mig) var det ialla fall en helsvets med TIG:en som gällde för min vev och det håller för gas :yoparty
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Dessutom spottar ju pinne ut en hel del "skräp" runtomkring sig som kan bli kvar på oönskade ställen o kanske t,o,m bränna sänder en lageryta.Har nog bättre temperaturkontroll på hela förloppet med tig dessutom.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja det låter som tig är melodin, Nu gäller det bara att få tag på någon som både kan stroka och göra om till glidlagrat och viktigast av allt HA TID:gnissla
Ska bli en 714cc nu när det liks ska grejas lite:tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ja det låter som tig är melodin, Nu gäller det bara att få tag på någon som både kan stroka och göra om till glidlagrat och viktigast av allt HA TID:gnissla
Ska bli en 714cc nu när det liks ska grejas lite:tummenupp

Varför Stroka? Varför?

Vridmomentssiffran må öka lite, men toppeffekten kommer inte att öka.
Vad som inte kommer att öka är livslängen i alla fall.
Varför inte korta av slaglängden istället och iställe montera en grövre vevtapp istället, om du nu ändå ska glidlagra staken. Den kortare slaglängden kompenserar du med lite mer varvtal utan att delarna går sönder.

Jag vill påstå att det bara är kolvarean som ger effekt. Slaglängd är helt betydleselöst. Slaglängden ger bara den önskade karaktären i motorn man vill ha.

Mats
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Näe, öka inte slaglängden. Är av samma uppfattning som Mats.

Kvack? Nähä säger ni det. Jag hade tänkt gå upp i borr 2mm 683cc och stroka 2-2,5mm för att nå 714cc om det skulle vara till fördel kan jag byta foder till stål då kan man borra 695cc åtminstonde, men jag vill hellst ha nikasil! Går det att lägga nikasil i stålfoder? jag vill inte höja varvet för kammen jag har nu drar i från låga varv till 7800v så den byter jag inte i första taget för då försvinner bottenregget för mycket för grusåka:gnissla
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kvack? Nähä säger ni det. Jag hade tänkt gå upp i borr 2mm 683cc och stroka 2-2,5mm för att nå 714cc om det skulle vara till fördel kan jag byta foder till stål då kan man borra 695cc åtminstonde, men jag vill hellst ha nikasil! Går det att lägga nikasil i stålfoder? jag vill inte höja varvet för kammen jag har nu drar i från låga varv till 7800v så den byter jag inte i första taget för då försvinner bottenregget för mycket för grusåka:gnissla

Större cylindervolym gör att gashastigheten ökar ännu mer i kanalerna. Så att det är det som avgör hur långt du kan varva motorn. (Med effekt.) Varvtalet din kam "drar" på är vid en given cylindervolym. Ändrar du den (cylindervolymen), eller ändrar flödesegenskaperna i toppen, så får du ett annat effektregister.

Mats
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Större cylindervolym gör att gashastigheten ökar ännu mer i kanalerna. Så att det är det som avgör hur långt du kan varva motorn. (Med effekt.) Varvtalet din kam "drar" på är vid en given cylindervolym. Ändrar du den (cylindervolymen), eller ändrar flödesegenskaperna i toppen, så får du ett annat effektregister.

Mats

Ja vist är det så. tanken är just att jag ska flytta ner effekten något genom mer cc så man inte ligger på så höga varv hela tiden. Helt klart så tappar man ju mer toppvarv med stroke gämfört med borrning men fördel stroke vid lägre varv. Problemet är att jag inte kan hitta en kolv som redan finns i handeln som är större än 103mm skulle behöva 105 för att nå 715cc. Stig motormekaniska får jobbet ivf han skulle ta sig en titt på hur bra det går att stroka och glida, priset på stroke får avgöra
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Men måste det verkligen helsvetsas? Lägga 1 eller 2 loppor borde ju räcka för att veven inte ska vrida sig???

I såna fall borde det gå bra, lägga första loppan med låg ström och värma väldigt fort/försiktigt. Höjja strömmen till andra loppan och bränna in ordentligt. Sen går du tillbaka till första och värmer på mer. Då bör det inte slå sig alls....

Men va vet jag, aldrig provat! :)
 

micke_stambeck

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Linköping
Hoj
suzuki 450, yamaha R1
mxcomposites stakar är grymma!!!

det med att svetsa vevar..... när man lägger svetsen så spelar det roll vart på tappen den kommer. veven drar sig hur man än lägger svetsen, det är bara att man måste kontra med en svets på andra sidan...alltså inte börja i ena endan och köra varvet runt... då kommer man ha en krokig vev.
men det är ofta som svetsarna spricker.. det är ju hur mjuk veven är ju.. tex, en gammal ktm som jag hade.. typ 06 eller nått... dom vevarna är så jävla mjuka att svetsarna inte håller, hur man är gör...därimot rmz450-07 är så jävla hårda att man knappt kan rikta dom.... finns ett sätt att göra om man har det problemet... jag kan ha fel men om jag inte kommer ihåg helt fel så kan man ta saltsyra på tappen när man pressar ihop den.,. då kommer det att rosta fast, då brukar det sitta, speciellt med en svets också!
det är vad jag kan om svetsning av vevar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
mxcomposites stakar är grymma!!!

det med att svetsa vevar..... när man lägger svetsen så spelar det roll vart på tappen den kommer. veven drar sig hur man än lägger svetsen, det är bara att man måste kontra med en svets på andra sidan...alltså inte börja i ena endan och köra varvet runt... då kommer man ha en krokig vev.
men det är ofta som svetsarna spricker.. det är ju hur mjuk veven är ju.. tex, en gammal ktm som jag hade.. typ 06 eller nått... dom vevarna är så jävla mjuka att svetsarna inte håller, hur man är gör...därimot rmz450-07 är så jävla hårda att man knappt kan rikta dom.... finns ett sätt att göra om man har det problemet... jag kan ha fel men om jag inte kommer ihåg helt fel så kan man ta saltsyra på tappen när man pressar ihop den.,. då kommer det att rosta fast, då brukar det sitta, speciellt med en svets också!
det är vad jag kan om svetsning av vevar.

Det var just det som hände 3grr på raken med olika svettsmetoder den bara sprack:gnissla Och xrens vev är mjuk! det går ju att stiffta har jag hört. Men rostvetsen lät ju bra:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top