Jag ska svetsa en vevtapp på en tvåtaktstrippel 1000cc Suzuki motor som sitter i skotern Arctc cat Thundercat 1000. De är en ren förstärkningsåtgärd som behövs över 200hk och de är bara en tapp närmast drivning/variator de gäller.
Jag har aldrig själv gjort det men låtit firmor som renoverar vevar gjort det åt mig.
De som oroar mig är att veven ska slå sig i tappen då man tiggar ena sidan av tappen före den andra sidan ex klock 9 och sedan svetsar klockan 3 på tappen. Säkrast vore att svetsa både 9 och 3 samtidigt med två svetsmaskiner och gubbar samtidigt.
Och vilken svetstråd ska man ha?
Ska man slipa ur mellan tapp och skinka så svetsen tränger in djupare?
Ska man ens ha tillsatsmaterial eller bara smälta ihop tapp med vev med tiggen?
Kom med föreslag och erfarenhet tack....
Jag har aldrig själv gjort det men låtit firmor som renoverar vevar gjort det åt mig.
De som oroar mig är att veven ska slå sig i tappen då man tiggar ena sidan av tappen före den andra sidan ex klock 9 och sedan svetsar klockan 3 på tappen. Säkrast vore att svetsa både 9 och 3 samtidigt med två svetsmaskiner och gubbar samtidigt.
Och vilken svetstråd ska man ha?
Ska man slipa ur mellan tapp och skinka så svetsen tränger in djupare?
Ska man ens ha tillsatsmaterial eller bara smälta ihop tapp med vev med tiggen?
Kom med föreslag och erfarenhet tack....