Svetsade ihop mitt Titanhelsystem idag!

Cerberus

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Gsxr
Japp efter lite letande så fick jag tag i tillsatsämne i titan.
Fick betala ruskigt dyrt för det (ca 10.000 kr/kg) eftersom jag inte skulle ha så mycket.
Killen som skulle svetsa det svetsar normalt i rostfritt, efter jag försökt förklara för honom hur jag ville ha det och såg hans min så svetsade jag ihop det själv istället.
Har en svets/skärande utb i bakgrunden, det gick galant trots att man numer kör grävare och inte hållit i en svets på flera år.
Smidigt och fint att arbeta med titan måste jag säga, t.o.m där det var genomskrapat så det knappt fanns material kvar med föroreningar som följd fick jag ihop det snyggt.
Svetsade med en liten DC tig han hade som inte kostar många tusen, tänkte ev köpa en sådan och lite gas.
Eftersom jag har tillsatsmaterial kvar och kan fixa mer tänkte jag kolla intresset här för att fixa sina system.
Finns det bra intresse köper jag en svets ganska omgående (istället för senare), kommer inte svetsa gratis men kommer ta ett humant pris under bordet HAHA.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Fick betala ruskigt dyrt för det (ca 10.000 kr/kg) eftersom jag inte skulle ha så mycket.
Killen som skulle svetsa det svetsar normalt i rostfritt, efter jag försökt förklara för honom hur jag ville ha det och såg hans min så svetsade jag ihop det själv istället.
Har en svets/skärande utb i bakgrunden, det gick galant trots att man numer kör grävare och inte hållit i en svets på flera år.
Smidigt och fint att arbeta med titan måste jag säga, t.o.m där det var genomskrapat så det knappt fanns material kvar med föroreningar som följd fick jag ihop det snyggt.
Svetsade med en liten DC tig han hade som inte kostar många tusen, tänkte ev köpa en sådan och lite gas.
Eftersom jag har tillsatsmaterial kvar och kan fixa mer tänkte jag kolla intresset här för att fixa sina system.
Finns det bra intresse köper jag en svets ganska omgående (istället för senare), kommer inte svetsa gratis men kommer ta ett humant pris under bordet HAHA.

Bilder först.

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj

Går faktiskt över förväntan att svetsa i titan, lite mittimellan rostfritt och aluminium tycker jag det känns som.
Ett tips som tillsatsmaterial är, att ta skrotade ljuddämpare, buckliga eller liknande och klippa remser, så kan du få ner priset ytterligare:tummenupp

Cerberus

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Gsxr

Hehe jag förstår dig, det är inte lätt att lita på andra.
Men det fanns en erfaren rörsvetsare samt en yrkeslärare i licenssvetsning på plats.
Mitt jobb var klart godkänt men det visste jag redan, hade inte svetsat det själv annars.
Flera av svetsarna var finare och bättre än orgsvetsarna (som uppenbarligen inte höll).
Jag använde inte rotgas och jag sotade inte ur systemet och genomsvetsade därmed inte, utan fick smälta och lade på material.
Jag är inte intresserad av en massa larv och liknande, man kan komma förbi och titta på mitt system om man verkligen är intresserad.

(får väl gå o fota lite då)

Cerberus

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Gsxr
Foto

3 av fästena till dessa överföringar mellan rören hade spruckit bredvid svetsen och utåt. lite krångligt att komma åt under och runt dem på sidorna.
Plan yta var störtenkelt att få ihop.
Detta är den bästa bild jag kan få ihop, svetsen löper runt hela i underkant av gamla svetsen och ut på sidorna där det spruckit.

Bifogat

• avgas.JPG
    avgas.JPG
    43.1 KB · Visningar: 106
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati