Svettas ni skinnknuttar mycket?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag planerar att byta ut mitt gamla textilställ mot ett skinndito från Halvarssons och funderar lite på hur pass varma man kan förvänta sig att vind/vattentäta skinnkläder blir på sommaren? Det är separat byxa och jacka och det är främst byxorna jag är osäker på, jackan har viss ventilationsmöjlighet.

Textilstället var luftigt på dagen och hyffsat varmt på kvällen, men då satt ju istället inte skydden optimalt. Att skinnet blir varmare på dagen än textilen köper jag, men det måste ju vara inom rimliga gränser. Att toksvettas på dagen och frysa på kvällen är inte ett alternativ.

Vad har ni skinnisar för erfarenhet av sommarvärmen?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
underställ är A & O

på så vis "känns" skinnställ aldrig svettigt, samt är lättare att få på /av under varma & svettiga förhållanden :tummenupp

kör själv med ett craft underställ, ger lite mer värme under våren, samt absorberar svetten på varma sommardagar, vilket gör att skinnstället inte känns svettigt (läs outhärdigt)

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Man svettas som fan..

Men va gör väl de när man ser så cool ut?..

äääh, de e säkerhet de handlar om, vem bryr sig om lite svett då?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har sneglat på någon form av syntetunderställ, får nog titta lite närmare på det. :)

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
vill man vara fin får man lida pin :D :D

Jag använder också underställ när jag har skinnet på, underlättare rätt mycket faktiskt...

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Med hjälmen och stället på så syns det inte att man svettas som en gris.
Så fort man börjar rulla så är det hur gött som helst dock, räcker att vinkla ut ena benet lite för att få lite svalka på kulpåsen. :fakta

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jo det blir svettigt, men det står man ut med!
Brukar också köra med craft underställ, blir mycket enklare att få av och på stället då, plus att det inte känns lika svettigt.

Det ska finnas något underställ som heter Coolmax, ska tydligen vara svalkande? Någon som vet mer om det?
Låter ju högst intressant iaf.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jo det blir svettigt, men det står man ut med!
Brukar också köra med craft underställ, blir mycket enklare att få av och på stället då, plus att det inte känns lika svettigt.

Det ska finnas något underställ som heter Coolmax, ska tydligen vara svalkande? Någon som vet mer om det?
Låter ju högst intressant iaf.

Visst det blir varmt å svettigt men när man kör så märks de ju inte de e ju bara när man står stilla... Och Underställ är sktibra se till att köpa ett bra underställ bara...

Coolmax är ett material och inte ett märke... och coolmax hjälper till att kyla av kroppen funkar skitbra lite dyrare om det ska vara ett bra underställ å då köper man NEWLINE ställ på intersport eller liknande för ett par hundringar så är problemet löst... och ska man åka på vår å höst å tycker att stället e kallt så bör man ju ha ett underställ med hög % av ull å inte så mkt spandex och vad det nu heter och det ger både värme och kyler av om man börjar svettas men det ska man inte ha mitt i sommarn för då blir de varmt :)

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
i ett modernt skinnställ finns det ventilation!!! Köpte först textil och körde en säsong med och det är ju heltätt oavsett om du står still eller åker, bytte sedan till ett Dainese tvådelat skinnställ med stretch i armar, ben och grenen. Visst, varmt vid trafikljusen när du står still men så fort du får minsta fart så fläktar det ur värmen. Byter aldrig bort mitt skinnställ mot textil!!!!

Fnurre

Fler kurvor åt folket - och oftare!
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02
Jag använder ett Rukka underställ. Består av Polyesteoch Viskos samt lite Elastan. Det både värmer och "kyler". Jag menar att det är helt OK. Men det skall det väl vara för en tusing?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
race-ställ med ventilation är att rekommendera. Jag var lite skeptisk i början men f-an vad underbart. Dainese gör grymmast grejer enligt mig :tummenupp

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Visst det blir varmt å svettigt men när man kör så märks de ju inte de e ju bara när man står stilla... Och Underställ är sktibra se till att köpa ett bra underställ bara...

Coolmax är ett material och inte ett märke... och coolmax hjälper till att kyla av kroppen funkar skitbra lite dyrare om det ska vara ett bra underställ å då köper man NEWLINE ställ på intersport eller liknande för ett par hundringar så är problemet löst... och ska man åka på vår å höst å tycker att stället e kallt så bör man ju ha ett underställ med hög % av ull å inte så mkt spandex och vad det nu heter och det ger både värme och kyler av om man börjar svettas men det ska man inte ha mitt i sommarn för då blir de varmt :)

Ok, ett material alltså! Får åka ner till Intersport och kika lite.. Fungerar bra med det jag använder nu men skulle vara skönt om det var lite svalare! Så det blir att kolla lite närmare på:)

Använder du sådant under skinnstället? Eller vet du att det är bra av andra erfarenheter?

Fnurre

Fler kurvor åt folket - och oftare!
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02
Jag använder ett Rukka underställ. Består av Polyester och Viskos samt lite Elastan. Det både värmer och "kyler". Jag menar att det är helt OK. Men det skall det väl vara för en tusing?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024