Svidande öga, linser. Farligt?

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Hej Bullen!

Jag använder mig av linser man har inne dygnet runt i en månad innan man byter. Har använt dessa nästan ett år (utan minsta problem), utan att konsultera optiker (gick till optikern för linserna jag använde innan).

Sista tiden har jag varit väldigt irriterad i höger öga medans det vänstra känns och fungerar helt som vanligt.

Var så illa att jag för nästan två veckor sedan tog ut den högra linsen i förtid och slängde den. Lät ögat vila 1½ dygn och petade sedan in en ny (böt även i vänster öga då). Allt frid och fröjd fram tills i förrgår då jag återigen började känna mig irriterad i höger öga. Hade då haft linserna inne i ungefär en vecka. Nåja, irritationen gick i vågor med ett rinnande höger öga som följd vid irritation.

I morse när jag vaknade så var det någon som stoppat in en glödande högaffel i ögat på mig så jag gick lite raskare upp ur sängen för att gräva ut glöden ur ögat. Har nu varit utan lins i höger öga ett antal timmar, men är fortfarande väldigt känslig för starka ljus (fick ställa ner ljusstyrkan på mobilen bla) och lätt irriterad i höger öga hela tiden. Ingen allvarlig irritation, men man ser ut som en riktigt nerdekad lodis som tullat på t-röden.

Då jag inte tidigare upplevt irritation, som inte beror på vanlig trötthet/sömnbrist, med linsanvändandet så undrar jag helt sonika om jag kanske bara fått något skit i ögat som orsakat något litet sår som behöver läka eller, om det inte blir bättre utan lins ett par dagar, att jag skall gå till optikern?

Känner mig bättre i ögat direkt efter att jag tagit ut linsen iaf.

Har använt samma linssort/typ sen jag gick över till linser som sitter inne 24/7.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Gå till optikern för böveln!

Jag har själv använt dygnet-runtlinser tidigare men pga att jag fick försämrad tårvätska (mindre av den) fick jag byta till endagslinser istället. Upplevde mer och mer irritation innan bytet och fick rådet av min optiker.

Klart du kan ha fått ett litet "sår" på ögat om du fått in skit i det. Men jag är inte optiker så jag ska inte spekulera.
Du har bara ett par ögon, tänk på det. När det gäller linser ska du minst göra en undersökning per år enligt mig, inget kul om det går åt hel*ete.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Filmer/bilder MC-relaterat.. :)

Jag skulle kontaktat en optiker eller vårdcentral omgående.

Ögonen är inget man leker med :fakta :mattias

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Utan linser i en vecka är mitt tips, samt helst gå till optiker att se om du fått ärrbildning på hornhinnan (inte speciellt ovanligt om man missköter linserna).

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Sorry, surfade visst i bild/filmforumet och glömde dubbelkolla innan jag postade :3freak

Jag kanske inte såg ordentligt :gnissla

Jag använde tidigare endagslinser och hade då aldrig problem (dessa jag har recept på också).

Jag upplever att det är nu när det blivit lite kallare som problemen uppstått.
Märkligt att det bara är ena ögat däremot :va

Ska prova att vara utan linser ett par dagar (ser ändå så pass bra som -0,25 på båda ögonen, så ingen katastrof direkt).

Moderator får gärna flytta tråden till OT då jag tabbade mig med vart jag postade.

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
-0,25, amatör! ;)

Det är viktigt att linserna sitter som de ska, samt att dom i övrigt funkar till dina ögon.

Återigen, låt en optiker titta på det innan du sätter i linser igen.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
En bild. Man ser iaf att jag är lite irriterad i det.

Tror jag lugnar mig med optiker tills imorn iaf. Jobba ett pass nu och sen sova ordentligt så får man se hur det känns imorn :)

Bifogat

• Öga 3.jpg
    Öga 3.jpg
    134.3 KB · Visningar: 1,671
Last edited:

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Ducatis
Var utan ett par dagar, gå sedan till optikern så att de får ta en titt på hornhinnan och titta efter eventuella sår/ärrbildning. Samma sak hände mig för några årsedan (bytte från endagars -> månadsdygnetrunt), blev linsvila i en månad och sen tillbaks till endagars.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Hade samma problem. Slarvade stenhårt med mina linser. Började svida som sjutton.
Visade sig vara ärrbildning. Linsförbud och två droppar gojj morgon o kväll i en vecka.

leifdaman

leifdaman
Gick med
29 Oct 2010
Hoj
NY 2009 kawasaki z1000 ABS vit/silver
ta ut linserna tills du e bra och ha dom ute tex i 2 veckor så blir det nog bra, ögat hinner läka, men snacka med optikern, försvinner synen så försvinner mc körningen

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
En bild. Man ser iaf att jag är lite irriterad i det.

Tror jag lugnar mig med optiker tills imorn iaf. Jobba ett pass nu och sen sova ordentligt så får man se hur det känns imorn :)

Du har ju ögoninflamation:rolleyes:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag skulle gått till optikern NU! :mattias
Jag skulle inte jobbat klart något pass. :mattias

/E (-5.0/-3.5 :3freak)

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
R1-99
Ja, du. Som alla sagt innan, var utan ett par dar om det går utan sveda, gå sedan till optiker och be de kolla. Om inte annat får du ju reda på om din syn förändrats, vilka linser de skulle rekommendera(du behöver ju inte köpa där om du inte vill).
Har själv brukat linser i över 20 år( inte samma hela tiden:tungan), provade dygnetrunt linser för 2 år sedan. Gick ett år, fick sedan byta till dagslinser som jag använder när jag känner för att vara utan brickor. Använder samma par ett par dar. Funkar än så länge :tummenupp.
Använder linser mest under mc-säsong.

Summa, var rädd om synen. Svårt att laga.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Bara för man kan ha dom dygnet runt behöver du ju inte ha det ? Ta ut dom om nätterna eller vissa nätter.

Så där kan jag få om jag tvättat mina linser lite för snabbt.
Jag har bara använt linser i 6 mån, men jag måste byta märkte jag för min högra lins vrider på sig vilket resulterar i oskärpa, så jag har knappt använt mina..

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
Gå inte till optiker utan till ÖGONLÄKARE så fort som möjligt (=ikväll)!!

På din beskrivning låter det som keratit (hornhinneinflammation) som kan vara allvarligt och måste behandlas med ögondroppar med antibiotika i.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Ett het tips är att ta ur dem på kvällen...och sätt i dem på morgonen, sova med linser är inge bra enligt min erfarenhet fast det sägs att det är linser man kan ha i 24/7. Ögonen har en tendens att torka på natten och linsen kan även åka lite på vilovägar om man har otur. Haft månads linser i 14 år utan problem...sen ett annat tips är att inte ta i stark chili när du lagar mat eller dylikt...även om du tvättar tassarna så är risken stor att det sitter lite kvar och hamnar på linserna när du tar ur dem....sen svider det som fan när man monterar i dem igen... så det är bara att ta ur dem o slänga dem..

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
None whatsoever
+1 på allt ovanstående i princip, sen är det rätt onödigt att ha linserna inne i en hel månad, köp linsvätska och ta ut dem på nätterna så sparar du en hel del på ögonen.

-4.0 på bägge gluggarna så det gör inget om jag råkar blanda ihop de små linskräken heheh.

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...