Sviesta räknas eller inte räknas

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Eftersom Sviesta är ett såkallat B-race ingår det ändå i Rookie serien?
eller räknas det inte med i Sm tabellen:va

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
De som kör supportklasser kör inte SM! Alla sammanräkningar av supportklasser är inofficiella.

Däremot kommer du att få uppklassningspoäng från LMS B-race, från båda dagarna om du väljer att köra lördag och söndag då det är separata race.

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Men det är ju ändå en Rookie serie räknas Sviesta med eller inte:va
Körde 2 B-race förra året inte räknades dom med nånstans.
Målet för mig är att komma högt i serien inte bli A-förare i första hand.

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Men det är ju ändå en Rookie serie räknas Sviesta med eller inte:va
Körde 2 B-race förra året inte räknades dom med nånstans.
Målet för mig är att komma högt i serien inte bli A-förare i första hand.

Precis som Peter nämnde så kan du tillgodoräkna dej poäng ifrån Sviestads B race.

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Precis som Peter nämnde så kan du tillgodoräkna dej poäng ifrån Sviestads B race.
Det är inte okänt för mig att B-race får man räkna med sig vid uppklassning
Men det var inte frågan.
Frågan är fortfarande om Sviesta räknas med i rookie serien.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

Vad menar du med Rookie-serien då? Att någon laddar upp ett Excel-ark på SH? Rimligtvis så tar väl de med alla tävlingar som ger uppklassningspoäng, om de av någon anledning glömmer LMS B-race så är det väl bara att kontakta den som gör sammanräkningen och be dem lägga till dem i så fall. Detta är alltså inget som LMS eller Svemo kontrollerar.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Det är inte okänt för mig att B-race får man räkna med sig vid uppklassning
Men det var inte frågan.

Finns ingen rookieserie. Rookies tävlar om uppklassningspoäng, inget annat.

sandstream

Guest
Vad menar du med Rookie-serien då?
Det undrar jag också, vad är och finns det egentligen någon officiell rookie-serie?
SO är ju en enskild serie som inte tar hänsyn till andra rookie-tävlingar som körs, tex LMS B-race.

EDIT: Nr18 hann svara.

Finns ingen rookieserie. Rookies tävlar om uppklassningspoäng, inget annat.
Den som samlar mest uppklassningspoäng kan alltså utses till inofficiell Rookie 1000/600 "mästare"?

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Det undrar jag också, vad är och finns det egentligen någon officiell rookie-serie?
SO är ju en enskild serie som inte tar hänsyn till andra rookie-tävlingar som körs, tex LMS B-race.

Och vilken titel vinner du i SO? Nordisk mästare i Rookie 1000? Uppklassningspoäng är det magiska ordet....

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Och vilken titel vinner du i SO? Nordisk mästare i Rookie 1000? Uppklassningspoäng är det magiska ordet....

möjligen ingen officiell titel men ett pris delas väl ut till totalsegraren. då har man väl åstadkommit något. jag har för mig att R600 gick som en sponsrad cup i samband med SM något år. då kan man knappast blanda in poäng från andra tävlingar.

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Rookie 600 i SO är en cup och där räknas resultatet samman efter säsongen och den med mest poäng vinner cuppen. Ungefär som Superbike Challange i SM.

I SM så är det ju en inofficiell samanräkning av de race som går ihop med SM. Varför kan man inte kalla det för rookie-serien i SM för det är en jävla skillnad på en B-tävling och ett supportrace i SM/SO. På ett B-race så är det ju oftast mer lokala åkare och det är oftast lättare att komma högre upp i resultatlistan när inta alla de snabbaste är med.

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Per och Magnus fattar ju vad jag menar eftersom dom själva kör i R600.
Om det nu bara är uppklassnings poäng jag skall köra om och ingen
inofficiell rookie serie.Kan jag ju hellre hoppa över Sviesta en bana som
jag inte känner till och köra B-race på banor jag kört tidigare för att ha större chans att ha ett medel på 8 poäng för uppklassning.
Hade Sviesta däremot varit med i denna såkallade icke existerande serie
hade i alla fall jag åkt upp utan tvekan.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
jag inte känner till och köra B-race på banor jag kört tidigare för att ha större chans att ha ett medel på 8 poäng för uppklassning.

ja det har du väll rätt i, vad jag nu har för mig så kör ju SO en cup, i SM har vi (R600/R1000) bara uppklasningspöäng att kämpa om. det brukar finnas en lista på RR.se men den behandlar uppklasningspäng i dom räjs som går med SM (visst fan kan man kalla det en serie alla fall enligt mig och jag får bestämma massor av konstiga saker). Vet att Macke den gammle räven hade en egen lista där han höll koll på R1000 folket. Jag vet inte om LMS kommer att vara med på den listan eller om det blir någon alls. Dock blir det ju mycket körtid på LMS med dubbla finaler och då borde du ju kunna titulerar dig total segrare av LMS-b-2-days-cup eller dyl :tummenupp

björn

Varför kan man inte kalla det för rookie-serien i SM för det är en jävla skillnad på en B-tävling och ett supportrace i SM/SO. På ett B-race så är det ju oftast mer lokala åkare och det är oftast lättare att komma högre upp i resultatlistan när inta alla de snabbaste är med.

ap ap ap körde vi inte fortare på B-räjset en på "SM:et" på LMS förra året :va

björn

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

Jag vet inte hur vi ska förklara på något bättre sätt än vi redan försökt. :va Bara ett tillägg till din senaste post - snittet på 8 poäng gäller även LMS två tävlingar oavsett om du ställer upp eller inte. Det är inte så att du kan ta 8 poäng på Anderstorp och sedan avstå resten av säsongen för att inte riskera ett lägre snitt, alla tävlingar räknas i snittet.

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Jag förstår vad du menar, kan iofs bero på att jag också tillhör R600-träsket. :)

Som du redan fått svar på, enskilda B-race ingår inte i någon cup (inofficiella eller inte) utan det är supportracen i SO som bildar en ”cup” och supportracen i SM som blir en egen ”cup”. Tycker ändå att du ska komma till Linköping och köra 2-dagars B-race, mycket racing till en rimlig kostnad och det är väl köra hoj du är ute efter och inte få ditt namn i en tabell?

@magnus: du har fel, kolla resultatlistorna från de senaste årens B-race i Linköping, det är definitivt inte bara/mest/mer lokala förmågor. Sen som björn.e nämner, det brukar gå fort också, även om B-racet har varit i mitten på oktober. :tummenupp

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Snacka om snurrigt. Man kan väl ändå inte påstå att Rookie600/1000 inte finns - det står ju omnämnt på www.roadracing.se som vilken annan klass som helst. Finns Superbike Challenge då? De enda klasser som verkligen finns, är det de klasser som är för A-förare?

Hur sedan uppklassningspoäng räknas är ju en annan sak.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Snacka om snurrigt. Man kan väl ändå inte påstå att Rookie600/1000 inte finns - det står ju omnämnt på www.roadracing.se som vilken annan klass som helst. Finns Superbike Challenge då? De enda klasser som verkligen finns, är det de klasser som är för A-förare?

Vem har sagt att klasserna inte finns? :va Vad flera försökt säga är att det inte finns någon officiell serie och någon mästare koras inte. Alla sammanräkningar av rookie-racen är inofficiella och kan utföras på en mängd sätt, t ex SO, SM eller rena B-race eller alltihop. Det är upp till den som gör listan och/eller delar ut priser helt enkelt.

LMS kommer att redovisa uppklassningspoäng och resultat så den/de som arrangerar er serie kan räkna även dessa poäng. Mer kan vi inte göra.

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Jag vet inte hur vi ska förklara på något bättre sätt än vi redan försökt. :va Bara ett tillägg till din senaste post - snittet på 8 poäng gäller även LMS två tävlingar oavsett om du ställer upp eller inte. Det är inte så att du kan ta 8 poäng på Anderstorp och sedan avstå resten av säsongen för att inte riskera ett lägre snitt, alla tävlingar räknas i snittet.
Det förstår jag och det ska egentligen vara minst 6 tävlingar med ett
genomsnitt av 8 poäng.
Men då behöver man ju inte åka till någon okänd bana köra dom tävlingarna.
Risken är ju större att man får en bättre placering
och ett bättre genomsnitt om man tävlar på banor man kört förut.
Jag kommer nog ändå man vill ju ändå tävla och kommer jag sist
är inte det mitt problem målet för mig är inte att bli A-förare
Och tack Strandelin äntligen nån från Linköping som våga svara på frågan:pannkyss

sandstream

Guest
För att snurra till det lite ytterligare, vad var det Per Björk vann förra året? Totalen i SO eller i supportracen till SM eller B-racen eller alla?

Som du redan fått svar på, enskilda B-race ingår inte i någon cup (inofficiella eller inte) utan det är supportracen i SO som bildar en ”cup” och supportracen i SM som blir en egen ”cup”.
Det kan alltså koras två vinnare i Rookie 600 och två st i Rookie 1000 :va

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping