Sviestadloppet 19-20/9 2015

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
Utan stödhjul
Ja - och folk föll som käglor med enligt en bekant som kör i speedster cup - Själv var jag inte där och såg det, men fick det berättat för mig av honom per telefon.

De fick ju bryta racet sen med, nu var han orolig för att detta skulle störa schemat för imorgon.

Vi får se hur det blir.

Tror inte det blir några störningar på Söndagens schema , dom körde R-1000 racet efter Superbike

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Jadu, ibland blir folk skadade när de kraschar, så man vill ha ut en ambulans o vara säker på att de inte är riktigt allvarligt skadade. Nu blev det 3 krascher när förarna inte mådde så superbra efteråt. Hade de vetat hur de skulle göra för att bli o-skadade när de fick en hoj på sig så hade de nog gjort det.

Ja, förarnas säkerhet måste förstås komma i första hand, och då får tidsschema komma i andra hand. Som mest var båda våra ambulanser och tre landstingsambulanser upptagna samtidigt med att ta om hand skadade förare och se till att de var i skick att bli transporterade. Det får ta den tid det tar.

Tror inte det blir några störningar på Söndagens schema , dom körde R-1000 racet efter Superbike

Lyckligtvis fick vi till ett utökat polistillstånd för att köra lite längre, så att även R1000 hann köra sitt race till slut igår.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Ja, förarnas säkerhet måste förstås komma i första hand, och då får tidsschema komma i andra hand. Som mest var båda våra ambulanser och tre landstingsambulanser upptagna samtidigt med att ta om hand skadade förare och se till att de var i skick att bli transporterade. Det får ta den tid det tar.

Det är klart. Jag är bara jävligt less på alla pantade kommentarer om "skicka hem dem, de kan ju uppenbarligen inte köra" "vad håller de på med o stoppar racet hela tiden". Ibland skiter det sig helt enkelt när en bana blir full av taggade deltagare, och skiter det sig tillräckligt så kraschas det. Med lite otur så hamnar då sand, cyklar och annat på banan, folk skadar sig och ligger dåligt till och då rödflaggar man för deras säkerhets skull. Än värre när det kommer från någon som kallar sig för träningsledare för rr.
Ska man stå o gasta om att de är kass som tränger sig runt sviestad på minuten så är det ju bara o släpa dit cykeln o visa att man är så jävla mycket bättre själv då.
De som tävlar är där för att just tävla, inte för att ligga skadade som hinder på banan under ett helt lopp för någon annans nöjes skull.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Då håller vi ett extra öga på hur det går för Pelijeff på lånad Sandfållecykel va?

Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Det är klart. Jag är bara jävligt less på alla pantade kommentarer om "skicka hem dem, de kan ju uppenbarligen inte köra" "vad håller de på med o stoppar racet hela tiden".

Jag tror det är vanligt hos folk som kanske inte tävlar så mycket själva att föreställa sig att folk skulle ta det lite lugnare efter att flera har kraschat. Så är det naturligtvis inte automatiskt, folk försöker alltid köra så fort de kan (det är ju det det går ut på), och ibland går det inte riktigt som man tänkt sig. Har man otur så händer det flera förare samma dag, men det är ju inte ett kollektiv som tävlar, det är individer, och det är olika förare varje gång.

Om något tror jag snarare att risken för ytterligare krascher ökar vid flera omstarter eftersom förarna blir störda i sin uppladdning och måste ladda och fokusera om inför varje ny start. Bland annat av det skälet anser jag att det var bra att bryta och flytta deras race till slutet av dagen, så att förarna fick lite tid på sig att ladda om i lugn och ro.

Vad gäller den mest omfattande kraschen var det ju dessutom en startkrasch på griden med två förare från längre bak och en förare längre fram som kolliderade. Jag såg inte vad som hände då jag tittade längre fram, men det ligger ju nära tillhands att tänka sig att förarna som kom bakifrån hade mycket lite tid på sig att reagera på ett kanske helt stillastående hinder i banan. Att hinna reagera på det kan vara i princip omöjligt om man varit skymd av framförvarande förare tills precis innan man är där, så jag tycker att man ska vara väldigt försiktig men att klandra någon för det.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det finns en intressant sak i svensk rr som inte finns i bilsport eller andra " risksporter/risk yrken" . Det är möjligheten att köra en tvåhjulig Formel 1 efter en dags utbildning på en " trimmad moped" ( t.ex cbr 125). Licenskursen..

I bilsport är en vanlig karriär gokart ( olika klasser) - Formet renault eller radical - formel 1 ( för dom bästa).

Kaptenen på Silja line's finlandsfärja har t.ex mångårig erfarenhet som styrman, 1 e styrman och kapten på diverse fartyg innan hen blir utnämnd till befälhavare på färjan.

Det är samma sak med våra framgångsrika ungdomar inom rr . Honda 100 - junior ( a2) - rookie 600 alt. sst 600 - ev. SB 1000.

Gemensamt för dessa typfall är att föraren har en erfarenhet med sig i bagaget innan man sätter på/ i den mest avancerade farkosten i respektive kategori. Det gör att föraren har råkat ut för problemen och riskerna i dom lägre klasserna och samtidigt lärt sig att hantera problemen på ett bra sätt.

Det finns även tävlingsmässig fördel genom att SB 1000 blir en mer unik " Kungaklass" i rr. Nu kan vi t.o.m ha vassare maskiner i rookie 1000. Då går förarkompitensen och maskin storleken mer hand i hand.

Last edited:

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Japp, jag är en Loser med stort L.

Planen var att se de två eller tre sista racen igår och jag körde
~22mil till Linköping. Kruxet var att jag var försent ute redan från
början så det resulterade med att jag kom till Linköping lagom för att
allt var slut. :hihi :gnissla

22 mil hem igen som en idiot. Hade verkligen velat se er tävla.
Det enda jag gjorde rätt igår var att köpa
sådana här på Coop innan hemresan;
medium.jpg

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Grattis alla nya svenska mästare!
Stort tack till er alla som kämpat och slitit för att göra ert bästa under säsongen.
Alla kan inte vinna, eller få plats på pallen. En tävlingssäsong med ett resultat längre ned i prislistan, kan vara ett stort steg för den enskilde föraren, och de som finns runt honom eller henne.
Jobba, träna, samla sponsorer/pengar inför nästa säsong.
Kör något annat på 2 hjul under vinterhalvåret.
Cross/enduro eller MTB, håller 2hjulskänslan igång.
Tack än en gång!

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Japp, jag är en Loser med stort L.

Planen var att se de två eller tre sista racen igår och jag körde
~22mil till Linköping. Kruxet var att jag var försent ute redan från
början så det resulterade med att jag kom till Linköping lagom för att
allt var slut. :hihi :gnissla

22 mil hem igen som en idiot. Hade verkligen velat se er tävla.
Det enda jag gjorde rätt igår var att köpa
sådana här på Coop innan hemresan;
medium.jpg

MEN om man vill kan man lyssna på speakern i efterhand :) dock helt oredigerat ännu med en del långa pause.. ska hitta nåt bra ljudeditprogram o klippa bort tystnaden :)

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Stort tack LMS + alla funktionärer för en fantastiskt trevlig tävling (som alltid). :tummenupp:tummenupp

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och så vill jag instämma med Samuel och tacka för ett gediget arrangemang! Bra genomfört!!!!:tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Bifogat

• motofoto.se-5842.jpg
    motofoto.se-5842.jpg
    881.6 KB · Visningar: 49
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...