Svindyr försäkring, blir det billigare?

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Tjena!

Jag har inget kort för tillfället och är 20 år.
Håller på med kortet just i detta nu och kör upp snart.

Dock så när jag kollar lite försäkringar på olika hojar jag tänkt skaffa (typ KTM 990SM, 690SMC osv) så sätter jag ju fan tungan i halsen!!

12000kr för halvförsäkring/helår!?
Helförsäkring gick inte att räkna ut, men jag vill inte ens veta vad den blir..
Man bör väl ändå ha helförsäkring om det är en helt ny hoj man köper?

Har man försäkringen hela året?
Eller kan man ha bara någon typ garageförsäkring då man inte kör på vintern?

När blir försäkringen billigare?
Räcker det att jag fyller 21?

Hoppas att någon mäktar med att hjälpa mig lite i djungeln..

Mvh

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Det blir billigare med en gammal hoj eller när du blir gammal (30år<)

Jasko

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
R1 -06
tror det blir billigare efter 24 elr va de 25
tycker en tusenlapp i månaden för en 20 åring halvförsäkring är bra t o m jättebra.
slå upp en r1:a så får du se.
tyvärr måste du betala hela året eller sälja den till en polare och sen köpa tillbaka och hålla på finns även avställning som tillval men det kostar jhu också så man får räkna på de om de lönar sig.
lycka till.

<Mathias>

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
08 suzuki gsr600
kollar du på bilsportmc är det en 12 månaders basförsäkring vilken du bara kan säga upp om du säljer alt. skrotar hojen.. går du med i smc får du 10% rabatt har jag för mig.. sen brukar basförsäkringen,,iaf har det gjort det på mig sjunkit med ca 2000 kr per år för en helförsäkring fram till man kan teckna 24+ försäkringen...det året du fyller 24 kan du teckna en offroad försäkring på motarder. då börjar dom bli billiga i försäkring.. men några dyra år får du räkna med..

Sprawler

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Yamaha
Välkommen till mc-världen och grattis till det kommande kortet!
Tyvärr ligger försäkringarna på den nivån när man är 20.
Det blir inte särskilt mycket bättre förrän man är 25, tyvärr. (och även efter 25 är det ganska saftigt!)

Jag kör själv en ZX6R Ninja och får betala köttigt med försäkringspengar för den, trots att det är en tjejhoj :yoparty
Det är bara att bita i det sura äpplet och pröjsa tyvärr. Fråga runt bland olika försäkringsbolag då deras priser kan skilja avsevärt.
Håller med om att du bör ha en helförsäkring på din nya hoj, men om plånboken inte tillåter det så får du helt enkelt se till att ge fan i att klota. Det drar för övrigt även ner din premie :tummenupp

BjörnHall

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2008
Hoj
Aprilia RSV Mille 2003
Du kan vara lugn, försäkringen kommer inte bli billigare.. Förmodligen kommer den bara bli dyrare och dyrare.

Köp en billigare hoj eller lev med premien.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
1644kr per år betalar jag i helförsäkring hos Bilsport MC, 20 år och utan körkort (håller på).

Varför jag betalar så lite är helt enkelt för att jag valt bort allt lyx (nyaste, flashigaste hojen) eftersom jag inte vill betala en 5:e del av hojens värde varje år för att försäkra. Några år med hojen och den premien så hade man ju haft en ny och ännu värre maskin.

Nej, jag bider hellre min tid och nöjer mig med en gammal pålitlig maskin som man kan bygga om med modernare grejjer.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
12.000:- / år låter ganska bra i mina öron.
R1an kostar mig 20.000:- / år halvförsäkrad med SMC-rabatt!

D.Wallin

-= The One And Only =-
Gick med
11 May 2007
Hoj
Ninja zx10r-08, V&Hcsone,pcV,minblink,kn-luft,valterM krachpuck o bobbiner :)
Tja.

Kolla med Folksam då dom har samarbete med SMC som gör att du kan tekna lite billigare efter du gått några kurser, samt att du har som medlem 10% rabatt på basförsäkringen.
Tänk på att kolla kraven för dom bara, du behöver ha hojen inlåst på natten vid hemadressen tex, samt att det är helår.

Ang åldern tror jag inte det blir billigare förens efter 30 tyvärr, jag frågade om just 24 då jag fyller det i år.

Sen finns det vissa försäkringsbolag

Själv tog jag Folksam Bas som jag kan ställa av/på om jag vill, det går lös på 2800/mån med SMC rabatt, sen 880 när den e avställd.

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM 560smr -06
När skall folk inse att kolla försäkringen först och sen fundera på vilka hojar man har råd att köpa.

haha. de har jag aldrig gjort..

köpte mig en cbr 954 utan att kolla försäkring först, hittade en som kostade mig 16k halv/året. tycker de ändå va rätt bra med tanke på att jag va 21 o bor på söder här i sthlm.

den här gången köpte jag mig en 660 -04 o betalar 4k halv/året.. tycker även de är bra.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Eller så satsar du på en lite äldre motard, KTM LC4 från 04, 05 ungefär. Särskilt 625 eller 660 som är registrerade på betydligt mindre effekt än vad de faktiskt har. De är billiga att försäkra och sjukt roliga. Om du nu är ute efter en sån hoj.

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
KTM 990SM, 950 SM osv går att offroadförsäkra hos bilsport & mc med riktigt billiga premier. Naturligtvis inverkar ålder, kön, längd på körkortsinnehav och så vidare. 12000 halv / hel är billigt för en 20-åring utan kort, men kanske inte för just de hojarna. Du får helt enkelt hitta en hoj som du har råd att försäkra. Kolla upp bilsport och mc och kom ihåg att det ska vara offroadförsäkring.

<Mathias>

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
08 suzuki gsr600
KTM 990SM, 950 SM osv går att offroadförsäkra hos bilsport & mc med riktigt billiga premier. Naturligtvis inverkar ålder, kön, längd på körkortsinnehav och så vidare. 12000 halv / hel är billigt för en 20-åring utan kort, men kanske inte för just de hojarna. Du får helt enkelt hitta en hoj som du har råd att försäkra. Kolla upp bilsport och mc och kom ihåg att det ska vara offroadförsäkring.

Som jag skrev kan man inte offroadförsäkra innan det år man fyller 24...

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
12.000:- / år låter ganska bra i mina öron.
R1an kostar mig 20.000:- / år halvförsäkrad med SMC-rabatt!
Fucking crap! :skrämd (men jag kan toppa det)

Jag hade en försäkring precis i slutet på förra året på SalusAnsvar, där årspremien var 128900 SEK, jag hade den bara påställd i fyra dagar för att köra liiiite :) Försäkringen gick att avsluta närsomhelst, deras billigaste alternativ var annars 5900 /år (trafikförsäk.) men det gick inte att avsluta (helår).

Iaf, i år fyllde jag 30 och nu betalar jag bara 2900 / år (helförsäkr.), Suzukis märkesförsäkring!
Till saken hör juh också att jag inte ens har en värstingcykel, en TL1000R från -99 som e litt sur :)

Sjukt men sanningen! Enda sättet att få ned premierna skulle vara om regeringen beslutade om en lag med angiven maxkostnad på försäkringar.... Like that will ever happen :rolleyes:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
till trådstartaren, vid 25 kommer första steget i lägre premie, de gjorde för mig iaf. om du har haft skadefria år osv. jag kom ner till 15800:- Hel/hel för min gamla R6a -01 och jag är 27 nu,

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln