Sving för 400hkr

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
Hejsan.

En kompis ska bygga turbo på sin hoj :tummenupp
Nu letar vi efter en förlängd sving eller om någon vet av någon som kan svetsa om svingen, men den måste klara 400 hästar minst!! :yoparty
Hojen är en Kawa zzr1400.

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
En kompis ska bygga turbo på sin hoj...
Hojen är en Kawa zzr1400.

Tror svingen blir det minsta problemet med det turbo-bygget, den svingen tål med största sannolikhet 400hk i standardutförande, möjligtvis kommer han att få be någon som e djäkel på fräsen, fräsa ur st "extensions" men de har inget med hållfasthetan att göra utan mer mot ofrivilliga överslag....

Hur hade ni tänkt lösa plenum-kammaren, orginal luftburken använder ju själva ramkonstruktionen till sin uppbyggnad.
Mig veteligen finns det bara en snubbe i england och någon i USA som har byggt ihop ramen till att också fungera som plenum...

Är ni sugna på lite tips eller rent av anlita snubben kan ni glida in här... 1200£ är ju som hittat...:va

http://www.bigccracing.com/shop/product.asp?idproduct=301&source=thumb

Lite planering och undersökningar innan man spånar på byggen kanske...

Se det som konstruktiv kritik... Lycka till!

MVH Jonas

EliasB

Gick med
21 May 2004
Hoj
Tror svingen blir det minsta problemet med det turbo-bygget, den svingen tål med största sannolikhet 400hk i standardutförande, möjligtvis kommer han att få be någon som e djäkel på fräsen, fräsa ur st "extensions" men de har inget med hållfasthetan att göra utan mer mot ofrivilliga överslag....

Hur hade ni tänkt lösa plenum-kammaren, orginal luftburken använder ju själva ramkonstruktionen till sin uppbyggnad.
Mig veteligen finns det bara en snubbe i england och någon i USA som har byggt ihop ramen till att också fungera som plenum...

Är ni sugna på lite tips eller rent av anlita snubben kan ni glida in här... 1200£ är ju som hittat...:va

http://www.bigccracing.com/shop/product.asp?idproduct=301&source=thumb

Lite planering och undersökningar innan man spånar på byggen kanske...

Se det som konstruktiv kritik... Lycka till!

MVH Jonas

Hej...

Ja själva bygget av turbo å sånt kommer mc xpress att stå för, så det har jag ingen aning om.
Men eftersom den ska köras på strippen samt på gata så skulle vi vilja få tag i en längre sving, helst en som går att justera som tex den som roaring toyz har så man inte behöver ha den jätte lång även på gatan...

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Ja själva bygget av turbo å sånt kommer mc xpress att stå för, så det har jag ingen aning om.
Men eftersom den ska köras på strippen samt på gata så skulle vi vilja få tag i en längre sving, helst en som går att justera som tex den som roaring toyz har så man inte behöver ha den jätte lång även på gatan...

Ahh, vilken klass har han tänkt köra på strippen?

Ska han ha den som hybrid kan man ju lösa det enkelt genom att montera en wheelie-bar, ungefär som anderssonturbo, det är ju det enklaste och billigaste.

I annant fall så är ju en maxxad extension att rekomendera, där du både kan ha orginalposition på hjulaxeln och en pos. som är bakåtflyttad ca 15cm, sen har du bara en x-tra kedja i bakfickan och byter på 10 min...
Är det krav på nitad kedja får man välja racetillfälle med andakt ock se till att ha rätt verktyg med sig...

Vilken mekanisk verkstad som helst som har CNC-styrd fräs samt lite intresse hjälper di att fräsa fram 2st extensions för ett par tusingar.
Vill du ha tips på sådana kan jag tipsa...

Lycka till...

EliasB

Gick med
21 May 2004
Hoj

Ska han ha den som hybrid kan man ju lösa det enkelt genom att montera en wheelie-bar, ungefär som anderssonturbo, det är ju det enklaste och billigaste.

I annant fall så är ju en maxxad extension att rekomendera, där du både kan ha orginalposition på hjulaxeln och en pos. som är bakåtflyttad ca 15cm, sen har du bara en x-tra kedja i bakfickan och byter på 10 min...
Är det krav på nitad kedja får man välja racetillfälle med andakt ock se till att ha rätt verktyg med sig...

Vilken mekanisk verkstad som helst som har CNC-styrd fräs samt lite intresse hjälper di att fräsa fram 2st extensions för ett par tusingar.
Vill du ha tips på sådana kan jag tipsa...

Lycka till...

Ja det blir super gas bike först iaf, sen får vi väl se om vi måste gå upp ytterligare en klass om han kör snabbare än 9.50 vilket inte borde vara omöjligt för han kommer ju att ha effekt för det :D
Vi har tittat på en förlägning av svingen där man kan justera mellan 2" å 6", 2" längre kan man ju leva med på gatan å på race 6", å två kedjor.
Vet faktiskt inte om dom kräver nitad kedja men jag vet att dom inte kräver det i streetbike men dom rekommenderar det.
Vi har varit i kontakt med en firma i närheten men dom ville inte ta på sig jobbet pga om den inte skulle klara 400 hkr å sedan gå av på strippen med en krach till följd, inte kul att ha det på sitt smvete.
Det där med weelie bar, vet du om det är godkänt att ha det i super gas bike :va Kanske vore värt att kolla upp, men jag tvivlar ju på det.
Så ge oss gärna tips på fler verkstäder som har lite kundskap om såna här byggen så vore vi tacksamma.

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Slow and Dark...
Extensions går säkert att lösa, har du/ni ritning på hur de skall se ut kan jag titta på det.... Går givetvis bra med ett par som jag kopierar också...

SlowDog

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Ja det blir super gas bike först iaf, sen får vi väl se om vi måste gå upp ytterligare en klass om han kör snabbare än 9.50 vilket inte borde vara omöjligt för han kommer ju att ha effekt för det :D

Det går nog snabbare:tummenupp

Det där var läckert med snurra på zzr 1400. Ni måste hålla forumet uppdaterade om det.

Sökte för hade för mig brinken hade lagt upp en länk på en strippkörning med en zzr 1400

Hittade den:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2447608&postcount=7

EliasB

Gick med
21 May 2004
Hoj
Extensions går säkert att lösa, har du/ni ritning på hur de skall se ut kan jag titta på det.... Går givetvis bra med ett par som jag kopierar också...

SlowDog

Vi har bara sett dom på bild. http://www.buynowroaringtoyz.com/PhotoGallery.asp?ProductCode=RTK550DNB
Har tyvärr inga mått å sånt men just nu försöker vi bara få kontakter med folk som är intresserade av göra lite grejor, som tex det här med svingen.
Var finns du?
Om du inte vill skriva det i forumet kan du väl skicka ett pm.

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Enklast är att köpa en sving färdig från McIntosh eller Trac Dynamics.

Amen fyfan va sugen jag blev på en sådan nu då...
Nu måste jag ju köpa en sån, fint att den kommer med öl-hållare också. :tummenupp

Bifogat

• AlumiPro3.gif
    AlumiPro3.gif
    28.8 KB · Visningar: 91

EliasB

Gick med
21 May 2004
Hoj

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Slow and Dark...

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa

Lägg ett skambud på min swing med tillhörande weeliebars

Så slipper jag frestas med att våldta hojen även denna sommar:D

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Lägg ett skambud på min swing med tillhörande weeliebars
Så slipper jag frestas med att våldta hojen även denna sommar:D

Hela turbo-värden är full av frestelser tycker jag...:)

Tyvärr ligger svingbyte/modifiering ganska långt ner på prio listan, skall först försöka få fart på eländet...

Så våldta du på...har en känsla av att du kommer göra det ändå, med eller utan svingen...:D
Du måste ju spräcka 7:an nu ju.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...