Svinig parkeringsböter på mc'n

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tja gubbs.
Nu e jag apsur så jag tänkte skriva av mig lite.
Som bilden nedan visar så parkerade jag brevid kullerstenarna eftersom hojen välter om jag ställer den PÅ kullerstenarna.
Jag lämnar hojen i MAX 5 minuter och när jag kommer tillbaka så har jag fått parkeringsböter på 600 spänn med motivationen att jag ställt hojen på gångbanan.

P-Lisan har skrivit på böteslappen: Under tiden 1653-1655
Räknas det som felparkering även om hon bara har bevakat mc'n i 3 minuter?
På fabrikat står det dessutom MC.

Det är det enda konstiga jag hittat. +Att jag inte kunde ställt den på kullerstenarna för då hade den vält.
Inom den gråa zonen lutar det dessutom så där är det som värst att ställa hojen.

Kan jag slippa betala på nåt sätt?
Var inne hos polisen som ringde P-Lisan som sa att det e så det e ungefär.
Han sa även att hon sa att hon hade med sig en väninna som kunde styrka vad hon sa. Vilket är ljug för min kompis såg när hon skrev den och hon gick själv.

Hjälp!

Bifogat

• parkering.jpg
    parkering.jpg
    37.3 KB · Visningar: 253

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
yonsson skrev:
Tja gubbs.
Nu e jag apsur så jag tänkte skriva av mig lite...
... att hon hade med sig en väninna som kunde styrka vad hon sa. Vilket är ljug för min kompis såg när hon skrev den och hon gick själv.

Hjälp!

Då tycker jag du ska ringa och prata med just henne och säga att din kompis har sett henne ensam där, dessutom förklara att du inte kunde parkera hojen på nåt annat sätt.
Kanske med lite diplomati slipper du betala p-bötan :)

Lycka till :tummenupp

Captain_Insane

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR-750 (sold) Kawasaki ER-5 (BILLIG) Husaberg FS (lånad)
kan tyvärr bara säga att jag tycker det låter helt fel... och att det är ju skit det där med pböter alltså... :huvet vad hade hänt om du hade kört oreggat.. hade dom bogserat bort hojjen då eller? jag kör nämnligen oreggat just nu...
(bygger om bakdelen)

ner med lapplisorna! :fatta!

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
...tar bort skylten när jag parkerar!

Inte för att slippa slappLisa men för att det verkar som visa punks skriver ned och kollar var hojjen är registrerad - funkar dock i detta (slappLisa) syfte aswell.

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
fick böter på 700 här i gbg här om dagendå jag stog utanför de 5 meterna som är mcparkering. motivering: "gångbana" Skrivit på fabrikat "MC?" vänta å se om det kommer en påminnelse. hade en kompis som slapp mängder med böter eftersom lapplisorna skrev "mini" (eller nått) istället för "cooper" (eller vad det nu var. kommer inte ihåg riktigt) som bilen egentligen hette...

I mitt fall (vi var typ 5 st som fick böter) har vi blivit erbjudna hjälp av arbetsgivaren (som har nån kontakt med nån på p-bolaget) då vi upplåtit typ 75% av våra p-platser till det jäääävla göteborgkalaset! så jag hoppas på tur... men det kostar ju inget för dig att avakta lite å se om boten går igenom.
lycka till!

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Överklaga och låt det gå till domstol...
Har en polare som inte har betalt en enda böter (han fått väldigt många), han låter det alltid gå så långt som till rätten.. mer än hälften läggs ner innan det ens går upp i rätten, men i de andra fallen så har han varit till rättsalen och försvarat sig själv... med positv utgång. Hur han bär sig åt med det vet jag inte.

Jaja hoppas det löser sig...

112

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
Vmax
Ett tips som funkade för något år sedan..
Betala in böterna men lägg på några kronor extra. Därefter gör du en skriftlig anmälan till Vägverket om att dom tagit mer betalt än vad dom var skyldiga att göra. Därmed så är boten ogiltig och du får tillbaka alla pengar och boten rivs!!
Vet inte om detta fungerar nu för tiden, men det gjorde det för något år sedan.

:tomten

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Det är nog bara o skriva ett brev o klaga lite så löser det sig.
Att fabrikat saknas är nog bra o till din fördel, är 3min ok ? måste dom inte vänta 5min , eller ?

En kompis som har en gammal Suzuki Swift har slängt på emblem som det står Toyota och Corolla på. Han plockar böter efter böter och skriver brev sen varje gång och förklarar att han inte har någon Toyota utan en Suzuki, att hans nummerplåt blev stulen för ett par år sedan och att någon systematiskt verkar utnyttja det i såna här fall.
Vad gör man inte för att slippa betala böter :tungan

/Nitrous

Gabor

Guest
Nitrous skrev:
Att fabrikat saknas är nog bra o till din fördel, är 3min ok ? måste dom inte vänta 5min , eller ?

En kompis som har en gammal Suzuki Swift har slängt på emblem som det står Toyota och Corolla på. Han plockar böter efter böter och skriver brev sen varje gång och förklarar att han inte har någon Toyota utan en Suzuki, att hans nummerplåt blev stulen för ett par år sedan och att någon systematiskt verkar utnyttja det i såna här fall.

/Nitrous

det där funkar, har en kompis i stockh. en vw polo och en ford fiesta, bytt skyltar. p-böter på 1000tal kronor i månaden.....inga problem

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
tassen skrev:
det där funkar, har en kompis i stockh. en vw polo och en ford fiesta, bytt skyltar. p-böter på 1000tal kronor i månaden.....inga problem

Jo, det är ju klockrent faktiskt. Sen kan man ju diskutera moral om man felparkerar med flit såklart....

Men en rätt bra tanka isåfall är ju om man har en hoj som man lackerat om, säg en R1a. Istället sätter man på Suzuki dekal på tanken. Anmäl skylten stulen och hämta ut en ny för 100kr.
Såklart p-lisan kommer skriva Suzuki, vad fan vet hon?
Sen är det bara o visa upp en kopia på anmälan om stulen skylt så är saken biff :)

/Nitrous

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
bagerah skrev:
det kostar ju inget för dig att avakta lite å se om boten går igenom.
lycka till!

Det har jag faktiskt inte tänkt på. Det ska jag göra! Tack för tipset!
Om jag får inbetalningslapp sen så tänker jag ringa och säga att jag inte fått nån P-bot. Och om det står som det står på den lappen jag redan fått så tänkte jag testa att säga:

-Det står att P-Lisan bara stått vid hojen i 2 minuter. Hon måste ju skrivit den, sen slängt den. Hur fan ska jag då veta att jag stått där?
Jag parkerar aldrig längre än 5 minuter inne i stan så det måste blivit något fel eller så har hon sett mig parkera och snabbat sig som satan istället för att säga till.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det där med "fel" fabrikat fungerar inte alltid. Numer har dom ju nån moj som har kontakt med bilregistret och kan alltså kolla upp vad det är för fabrikat (om dom vill).
Kanske detta inte gäller alla fristående p-bolag?
Å andra sidan så kanske inte dom måste ange fabrikat?

Har en polare som för ett antal år sen hade en Matra Bagheera utan emblem, hur många p-vakter tror ni skrev rätt fabrikat på den? :D

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Nitrous skrev:

/Nitrous
3 min är ok..

att dra det upp i rätten är inte så lätt.. när jag jobbade åt ett p-bolag så var vi väl säkert uppe i rätten 1 gång i månaden ialf och förlorade aldrig.. skriv ett brev och förklara dig.. kanske går det, kanske inte

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nitrous skrev:
Jo, det är ju klockrent faktiskt. Sen kan man ju diskutera moral om man felparkerar med flit såklart....

Men en rätt bra tanka isåfall är ju om man har en hoj som man lackerat om, säg en R1a. Istället sätter man på Suzuki dekal på tanken. Anmäl skylten stulen och hämta ut en ny för 100kr.
Såklart p-lisan kommer skriva Suzuki, vad fan vet hon?
Sen är det bara o visa upp en kopia på anmälan om stulen skylt så är saken biff :)

/Nitrous

Tror iof inte att p-lisan skriver "Suzuki" utan snarare "MC" och då är du torsk ändå.

Fast den stulna skylten kanske funkar. Men då är ändå omlackeringen ganska onödig....

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
*kolla vem som äger marken är det komunen eller ngn förening
om det är det andra så kan de inte böta dig. (hemma äger förening mark fram till asfalten så trots p förbud kan de inte lappa mig).
*kolla vilka regler gäller för just den platsen läs i lag boken ang parkering (avstånd, tid, datum mm mm)
*skriv och argumentera (inga argument att hojen kan välta de är inte relevant här)
här får du välja strategi! ska du överklaga eller låssas som ingenting..

*det fräckaste du kan göra när påminnelse kommer är att spela allan och säga att du har aldrig stått där (har funkat för mig ett par ggr. man kan hänvisa till mänskliga faktor att lisa skrev fel reg nr)

lycka till! ge dig inte!

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
P-lisor är riktigt F*ttiga idag.

Fick precis P-bot på företagets parkering. Fast jag har tillstånd att stå där.
Skriftligt i framrutan. De säger att jag stått på reserverad plats utan tillstånd.

Till saken hör att det är jag som utfärdar tillstånden på firman. Tro fan att jag har till mig själv!

Veztra

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
RGV 250
blom skrev:
3 min är ok..

att dra det upp i rätten är inte så lätt.. när jag jobbade åt ett p-bolag så var vi väl säkert uppe i rätten 1 gång i månaden ialf och förlorade aldrig.. skriv ett brev och förklara dig.. kanske går det, kanske inte

Vadå? Jobbade du på ett p-bolag? Du tjänade alltså pengar på att sätta p-böter på oss oskyldiga? :fatta! Nu jävlar i min låda. :7peta

:) :) :)

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
amullo skrev:
P-lisor är riktigt F*ttiga idag.

Fick precis P-bot på företagets parkering. Fast jag har tillstånd att stå där.
Skriftligt i framrutan. De säger att jag stått på reserverad plats utan tillstånd.

Till saken hör att det är jag som utfärdar tillstånden på firman. Tro fan att jag har till mig själv!

:rofl jobbigt läge ;)

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Carpark är skyldiga mig 80 SEK i "pant" efter att jag lämnade tillbaka ett parkeringskort till ett parkeringshus här i Göteborg. Det har de varit sedan i Januari förra året om jag inte minns helt fel.
Borde det inte vara rätt hög ränta på sånt där? Påminnelseavgifter och grejer?
Om jag skickar en påminnelse till dem och om de inte betalar ut pengarna inkl. påminnelseavgift så borde man väl kunna sätta kronofogden på dem?

//Anders.

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Taskmört :p
Det gäller väl att ha en bra anledning också, jag tyckte min var bra, särskilt mot ett företag som lever på att ta pengar av oss stackare som bara behöver någonstanns att ställa bilen på.. :)
Jag menar, inte hade de varit lika tålmodiga som jag i väntan på sina pengar om jag hade en skuld till dem, eller hur?

//Anders.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...