Swish utmana aidem.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Grejen är ju det att du är ju på en som fan och säger att man inte kan o inte vågar. Vet egentligen inte vad jag har o bevisa för dig. Vad e det du vill se??? Att jag ska trilla av hästen?? Har ju sagt att jag har ridit o hopptävlat när jag var liten o det e inget ljug. Men det e en jävla massa år sen. Du tycks inte tro på det. Men visst kan jag testa igen. Men det blir isåfall ingen film med min kamera...den e dö. :(

Det är stor skillnad på att harva runt på ett fält och att hoppa, låt säga 3-4 hinder i en liten "bana". Har inte bestämt mig än för om jag ska sätta hinderna så du får bra med tid på dig att återfå kontrollen efter hindret innan, eller om jag ska vara lite jävligare och sätta de så du måste ha full kontroll hela tiden. :tungan

Jag vill inte se dig trilla av, men jag vill se hur du reder situationen. :tummenupp

Är det inte mer så att det är hästen som ska hoppa:va
Eller är det den gamla skolan som var så:tungan

Ja, jag vet inte, men jag brukar sitta kvar på hästen när den hoppar, och alltså hoppa med den. Men du kanske hoppar av precis innan? :)

Last edited:

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Yamaha R1
Det är ju en utmaning som till och med jag skulle klarat av.
Folk brukar säga att jag är född på hästryggen… ;)

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Honda cbr600F
jag måste säga att jag är impad men det var inte först gången du satt på en häst..

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Tyckte det var förvånansvärt lite bakbensåkning. ;)

Såg bra ut! Det är en av grejorna på min to-do-lista i livet, att lära mig rida häst. Får se ifall jag får gjort det någon gång...

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Tyckte det var förvånansvärt lite bakbensåkning. ;)

Såg bra ut! Det är en av grejorna på min to-do-lista i livet, att lära mig rida häst. Får se ifall jag får gjort det någon gång...

Han kan bakbensåkning, fast aldrig på kommando.. :gnissla

Är det en dag och han är riktigt pigg ,och man inte låter honom kuta, springer han 10-12 steg på bakbenen i protest. Känns sjukt löjligt, ser säkert dumt ut också! :gnissla:D

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR

Är det en dag och han är riktigt pigg ,och man inte låter honom kuta, springer han 10-12 steg på bakbenen i protest. Känns sjukt löjligt, ser säkert dumt ut också! :gnissla:D

Inte då!

zorro.jpg

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Greven kan säkert springa på bakbenen och som vi alla vet är aidem expert på bakhjulsåkning, så jag hade förväntat mig att han skulle dra upp Greven på bakbenen och köra runt lite, men icke. En stoooor besvikelse. :)

Sir Spamalot

spamaholic
Gick med
11 Feb 2010
Hoj
-10, Massey Ferguson MF Centora
Greven kan säkert springa på bakbenen och som vi alla vet är aidem expert på bakhjulsåkning, så jag hade förväntat mig att han skulle dra upp Greven på bakbenen och köra runt lite, men icke. En stoooor besvikelse. :)

Nu är det ju tyvärr så att Greven är/var lite hallt. Det kan vem som helst se på filmsnutten. Detta kan göra även den vildaste hingst lite ledsen och nere. Därför är det inte alls konstigt att han höll sig "lugn".

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Han är inte en häst man hoppar upp på och hittar knapparna på direkt, kan jag säga.. Jag var chockad över att han faktiskt hade någorlunda styr på honom över huvud taget! =)

aidem: Jävla gliringar om filmandet! Jag sa ju att jag var oteknisk! :gnissla:D

Det där är djävligt fascinerande faktiskt. Jag hade en sambo som sysslade med ridning.
Hennes systers häst brukade anses som lite svårstyrd. Dom andra kvinnorna i stallet vägrade ta in honom från hagen för han gick alltid på bakbenen. Hon hade en medryttarinna som hade ridit en hel del men när hon skulle rida på honom så kom hon inte ens av stallplanen. Efter 15 minuter klev hon av och sade aldrig mer.

Hur det kommer sig att hon släppte upp mig på den hästen som total novis vet jag inte riktigt men då var han plötsligt snäll som en risdkolehäst.

Kanske hade det att göra med att hon inte berättat innan att han var besvärlig så jag var helt på det klara med att det skulle gå bra.

Det kan i en del fall ju faktiskt funka bättre med en totalt okunnig som inte har en aning om sin egen brist på skicklighet än en som är hyfsat duktig och vet hur mycket man inte kan.

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
...
Det kan i en del fall ju faktiskt funka bättre med en totalt okunnig som inte har en aning om sin egen brist på skicklighet än en som är hyfsat duktig och vet hur mycket man inte kan.

Lite därför jag skulle vilja rida en häst som jag brukar kalla Stevie Wonder. De flesta andra kallar honom Tiger.
För rida, det kan jag inte för tre penni.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Det där är djävligt fascinerande faktiskt. Jag hade en sambo som sysslade med ridning.
Hennes systers häst brukade anses som lite svårstyrd. Dom andra kvinnorna i stallet vägrade ta in honom från hagen för han gick alltid på bakbenen. Hon hade en medryttarinna som hade ridit en hel del men när hon skulle rida på honom så kom hon inte ens av stallplanen. Efter 15 minuter klev hon av och sade aldrig mer.

Hur det kommer sig att hon släppte upp mig på den hästen som total novis vet jag inte riktigt men då var han plötsligt snäll som en risdkolehäst.

Kanske hade det att göra med att hon inte berättat innan att han var besvärlig så jag var helt på det klara med att det skulle gå bra.

Hästen känner ju direkt om ryttaren kan rida eller inte. Därför brukar de uppföra sig med okunniga på ryggen, medan de testar gränserna rätt rejält med ryttare som kan rida. Jag har satt upp mina kusinbarn på 10 år på honom, och det är inga problem. Däremot hittar jag ingen medryttare till honom, eftersom han kan vara ganska jobbig när man kan rida och börjar begära lite av honom. Senaste tjejen som var och testade honom hoppade av i farten och skrek "Han är ett monster!!!" och sen rusade hon till bilen och körde iväg, med ridhjälmen på och allt. Då hade han ändå varit ganska snäll. Han är inte elak alls, bara glad och sprallig och fruktansvärt envis, värre än en 40-årig åsna ibland! Nu i veckan tog det mig ca 30 min att komma 200 meter framåt, eftersom han fått för sig att han inte skulle gå ditåt, ungefär som den du berättade om som inte skulle av stallplanen. :D

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hästen känner ju direkt om ryttaren kan rida eller inte. Därför brukar de uppföra sig med okunniga på ryggen, medan de testar gränserna rätt rejält med ryttare som kan rida. Jag har satt upp mina kusinbarn på 10 år på honom, och det är inga problem. Däremot hittar jag ingen medryttare till honom, eftersom han kan vara ganska jobbig när man kan rida och börjar begära lite av honom. Senaste tjejen som var och testade honom hoppade av i farten och skrek "Han är ett monster!!!" och sen rusade hon till bilen och körde iväg, med ridhjälmen på och allt. Då hade han ändå varit ganska snäll. Han är inte elak alls, bara glad och sprallig och fruktansvärt envis, värre än en 40-årig åsna ibland! Nu i veckan tog det mig ca 30 min att komma 200 meter framåt, eftersom han fått för sig att han inte skulle gå ditåt, ungefär som den du berättade om som inte skulle av stallplanen. :D

Haha. Det låter faktiskt lite som exets systers häst. Förutom att han tog chansen även med okunniga ryttare om dom gav ett intryck av att inte vara säkra på sin sak.
Han var ganska hopplös på mycket så till slut gav hon upp försöken att tävla i dressyr med honom och han blev voltigehäst istället. Det funkade alldeles utmärkt.

Litegrann tror jag att det faktiskt har betydelse hur stor man är.
Sen tror jag att det nog är en fråga om "språk".
När jag åker på en hästrygg så är jag inte duktigare än att jag kan säga framåt, bromsa, höger, vänster och kanske få till en skänkelvikning. Eftersom jag dessutom inte är någon stjärna på ridning så gör jag enkla men övertydliga tecken.
En erfaren ryttare/ryttarinna har dels fler "ord" i vokabuläret men ställer också högre krav på vad som ska hända. Dessutom sker kommandona på ett mer omärkligt sätt.
Bara en liten skillnad i hur man gör när man försöker få hästen att göra något kan ju leda till att hästen inte gör det önskade för att det inte framgick riktigt vad ryttaren ville åstadkomma. Då uppfattar man det som att hästen är hopplös.
I fallet med mig så är jag ju nöjd om hästen svänger dit jag vill och inte rusar iväg okontrollerat. Eller egentligen är det ganska kul när det drar iväg och man får ägna all sin koncentration åt att hålla kvar rumpan i sadeln men det är en annan grej som jag nog är ganska ensam om.

Visst finns det hästar som är lättare eller svårare att styra men för det mesta så handlar det ju om att ryttare och häst måste träna tillsammans för att lära sig varandra.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du verkar ju ha fattat galoppen! :tummenupp

Nja. Riktigt så långt vill jag inte sträcka mig faktiskt.

Jag hade bara förmånen under en period att ha tillgång till både hästar och privat instruktör.

Jag brukar säga att jag inte kan rida men jag kan "åka häst" hjälpligt.

Hästar är fascinerande och ganska trevligt i måttliga doser.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha