Switch istället för tändningslås?!

Frankie019

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2014
Hoj
Yamaha R6 99
Tjabba!
Jag byggdr en vfr 750 umder vinter/höst i väntan på att kortet skulle påbörjas.
Fixade kortet för 4-5 veckor sedan, och hann köra ca 3h på cykeln.
Ställde in i garaget och under natten höll den på att bli stulen, men då dom inte fick med sig den så blev det väl roligt att ha sönder den lite istället...

Dom försökte nog knäcka styrlåset, och kanske tjuvkoppla den?
För tändningen är mos, och kablarna under tändningen är bortslitna.

Nog om detta och till min fråga!;
Är det lätt att fixa sig en switch man kan trycka på för att få igång den? För den går perfekt och skulle vara bra att någon vill provköra vid ev köp.

Tappade suget att fixa den efter det som hände.

Tacksam för svar!

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Om det bara är funktionen du är ute efter så borde det (utan att ha kollat närmare på elschemat för just din hoj) funka att slänga dit ett tändningslås av universaltyp. Biltema har ett par olika varianter som inte kostar många kronor och behöver du hjälp att koppla in det så kan jag göra ett försök.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är lättare att byta tändlåset än att meka ihop det med ett universal eller switchar. En ev. köpare kommer nog inte uppskatta om det inte finns ett fungerande tändningslås. Det är också viktigt att man plockar bort resterna av styrlåset om det är knäckt då det inte är så bra om delarna från det ligger kvar i sina kanaler.

Rent tekniskt så är det bara ett gäng strömsladdar som genom tändlåset kopplas till jord och tändingen går på. Startknappen sitter ju separat ute på styret.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det är lättare att byta tändlåset än att meka ihop det med ett universal eller switchar.
Rent tekniskt så är det bara ett gäng strömsladdar som genom tändlåset kopplas till jord och tändingen går på. Startknappen sitter ju separat ute på styret.
Brukar väl var liiiite mer än en till-från-switch i tändlåset??

Bifogat

• Capture-vfr.JPG
    Capture-vfr.JPG
    10.4 KB · Visningar: 2,248

Frankie019

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2014
Hoj
Yamaha R6 99
Om det bara är funktionen du är ute efter så borde det (utan att ha kollat närmare på elschemat för just din hoj) funka att slänga dit ett tändningslås av universaltyp. Biltema har ett par olika varianter som inte kostar många kronor och behöver du hjälp att koppla in det så kan jag göra ett försök.

Så ett universal från biltema är helt okej?
Jag hör hemskt gärna av mig till dig om det är ok!
Tusen tack!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj

För mig sänker "hemmaelpul" på en hoj värdet mycket kraftigt. Micklande gjort av någon vars kunskaper är okända...
350 spänn för något som är plug-in-kompatibelt är mer än värt pengarna..
Varför förstöra något som kan fixas på rätt sätt på 10 minuter och några 100-lappar..

Jag håller helt och hållet med. Men jag tolkade första inlägget som om TS mest ville kunna starta hojen vid eventuell försäljning för att visa att den går igång.

Annars tycker jag att det enklaste och bästa vore att köpa ett begagnat original, precis som ni tipsar om. Det skulle tveklöst löna sig vid försäljning också.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jävlar va jag skulle pruta på en hoj med sabbat tändningslås och skarvade kablar.

Viffrar är ju rätt dyra vanligtvis så den om någon skulle det nog vara värt att fixa ordentligt.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Tycker nog man kan hitta på något att försvåra för tjuven.
Hade en gammal bil en gång i tiden som pundarna var inne i ett par gånger, satte en strömbrytare i grillen.
Bröt strömmen till fördelaren - Funkade utmärkt.
En magnetbrytare gömd på rätt ställe, motorn drar runt men startar inte. Tjuven tröttnar och drar (får man hoppas).

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Jag hade en sån gömd brytare på min moped med, då slapp man folk som tyckte det var roligt att kicka igång den och låta den stå och puttra i timtal.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Tycker nog man kan hitta på något att försvåra för tjuven.
Hade en gammal bil en gång i tiden som pundarna var inne i ett par gånger, satte en strömbrytare i grillen.
Bröt strömmen till fördelaren - Funkade utmärkt.
En magnetbrytare gömd på rätt ställe, motorn drar runt men startar inte. Tjuven tröttnar och drar (får man hoppas).
Allting som är udda eller egen designat i larmväg försvårar.
Det sägs ju att vissa trådlösa fjärrnycklar/larm till bilar skall gå att enkelt forcera.
Har man t ex en dold brytare som stänger av bränslepumpen så har man kommit en bit på väg.
Man kan komma in i bilen men inte starta..

Frankie019

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2014
Hoj
Yamaha R6 99
Det finns ingen som är sugen på hojjen i detta skick.. Dra ett mail isf :)
Kanske inte får säga sånt på denna tråd! Men är bara trött på att den står i garaget och är inte så sugen på att skruva lilsom.. Men det kanske kommer, om en evighet! Men tacksam för all hjälp jag har fått!!

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Det finns ingen som är sugen på hojjen i detta skick.. Dra ett mail isf :)
Kanske inte får säga sånt på denna tråd! Men är bara trött på att den står i garaget och är inte så sugen på att skruva lilsom.. Men det kanske kommer, om en evighet! Men tacksam för all hjälp jag har fått!!

Fast om du köper tändlåset som länkas till av Killawife så hjälper jag till att montera det.

Är rätt säker på att du får den såld väldigt mycket enklare om du har ett fungerande tändlås. Annars får du nog nästan mer eller mindre skänka bort den.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Du vet att det ligger två st VFR på blocket just nu med begärt pris runt 15000:-

När du erbjuder att sälja den för 3000:- med uppbrutet tändlås blir nog de allra flesta här ganska misstänksamma.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...