Sxv 550

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Hej! jag funderar på att köpa aprilia sxv 550 men jag har bara mellan kort! och jag undrar om man kan "trimma" ner den till 25kw när man skall besiktiga den för att sedan köra ostrypt? men att den blir reggad som mellan? kan man fixa det?

Jätte tacksam för svar!
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ja det går, men givetvis inte lagligt.. som att köra hoj utan körkort. Sannolikheten att polisen skulle kolla hojen är kanske liten men om en skada skulle inträffa och det bir ett försäkringsärende kan det kanske bli problem om de upptäcker att du kört ett fordon utan egentlig behörighet. Annars är det att kolla med Aprilia vilka strypningar du behöver göra, bromsa hojen i en bänk och ta med pappret till besiktningen och registreringsbesikta om hojen med en lägre effekt.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Jaha okej! men så det är alltså möjligt att strypa ner den om man vill mellan registrera den då? för om polisen tittar på den och söker på hojen kommer den ju i så fall att vara mellan registrerad och det kommer jag ju även ha kort för! så det borde ju funka?
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
tänk på att den kräver mycket underhåll.
det är en race maskin med täta sevice intervaller.
jag hade en men tröttnade på att den inte var specielt hållbar.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Vaa säger du henke
Jag köpte min med 120 mil på mätaren och körde till visaren stog på 295 mil. Har aldrig haft så roliga mil. Nu e den som ny i motorn. Hahaha:tungan
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
håller med om att den e något av det roligaste man kan köra.
gäller att njuta när den går
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Jaha okej! för jag har en aprilia rs 125 nu! och den är jag helnöjd med! men vad är det man måste göra med så mycket med sxv då? och jag hade tänkt att ha den att bara ligga och köra med på landsväg och tätbebygt! är den bra för det?
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
den kräver täta oljebyten.
sen när det e dax att göra moter renovering med kolvbyte kostar det en slant.
har inte riktigt koll på när det e.min rasade tidigare
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
den kräver täta oljebyten.
sen när det e dax att göra moter renovering med kolvbyte kostar det en slant.
har inte riktigt koll på när det e.min rasade tidigare

Du verkar lite bitter.. ;)

Köper du bara en som verkar sjysst och allt funkar som det ska bör det inte vara några större problem, men oljebyten får man ju räkna med som på alla andra racehojar. Hojen är väl reggad med 11 eller 13 kW, ta bort och sätta tillbaka strypning är det ingen som håller på med? Kör bara. :)
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
Du verkar lite bitter.. ;)

Köper du bara en som verkar sjysst och allt funkar som det ska bör det inte vara några större problem, men oljebyten får man ju räkna med som på alla andra racehojar. Hojen är väl reggad med 11 eller 13 kW, ta bort och sätta tillbaka strypning är det ingen som håller på med? Kör bara. :)

lite bitter e jag att min inte höll bättre,det var nog ett måndags ex
trots allt så var den den roligaste motard jag har kört helt klart
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Jag anser att det är bättre att köpa en som varit tävlingskörd, visst den har gått hårt, men är skött därefter.
En som inte är tävlingskörd kan lika väl gått 20-30 timmar mellan oljebytena.
Byt olja var 5e timma och se över ventilspelet samt ha någon som ser över motorn var 100e
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej men vad är det man skall se över på motorn? vad är bra att tänka med en sådan hoj förutom olje byte? är det något annat man skall byta eller se över när man kör? alltså lite bra att veta saker? skulle varit jätte snällt


Jag anser att det är bättre att köpa en som varit tävlingskörd, visst den har gått hårt, men är skött därefter.
En som inte är tävlingskörd kan lika väl gått 20-30 timmar mellan oljebytena.
Byt olja var 5e timma och se över ventilspelet samt ha någon som ser över motorn var 100e
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Den är som vilken cross/race maskin som helst.
Alla har olika rekomendationer, men följer du dom som står i boken så borde det inte vara några bekymmer
Olja+filter var 5-10 timma beroende på hur du gasar.
Luftfilter ska man byta/rengöra efter varje körning om det är dammiga miljöer. (cross varje körning, motard kanske var 5e om du kör lite på stan)
ventilspel ca 15 timmar (iofs inte blodsviktigt, du märker när den är svårstartad, smäller eller puffar:)
Om du köper en som är ny eller relativt som du VET inte har gått mer, så kolv 90 timmar. Köper du någon som du inte vet någon bakgrund om så hade jag lämnat bort motorn på vintern/off-season och bett någon kolla över allt så är du helt säker sen.
Sen är det alla småsaker man måste kolla lite då och då. sving,hjul,styr,stötdämpar-lager mm
(obs jag är ingen expert och detta är vad jag anser normalt, andra kanske har andra rekomendationer)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top