SXV vs 500 2-t

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
direktinspurt är det så mycket bättre än förgasare?
JA
skulle man jämföra en 275cc tvåtaktstwin mot en 550cc fyrtaktstwin då? då skulle nog 4stånkan vinna ändå i slutändan.
Eller lika villkor? lika kubik...
Effekt är inte allt. Så varför bara tjata om det? Användbar effekt är mera intressant. För det vill väl alla ha.
2t= lättare=lättare hoj
mindre svängmassa=mindre gyrokrafter=lättare att köra

Hur funkar 2t DI. Berätta gärna utförligt. Det som jag får mest huvudbry av är hur smörjningen går till i vevet?
QUOTE]http://www.snowtechmagazine.com/articles/2002/parrallell.php
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
JA

Eller lika villkor? lika kubik...
2t= lättare=lättare hoj
mindre svängmassa=mindre gyrokrafter=lättare att köra

Hur funkar 2t DI. Berätta gärna utförligt. Det som jag får mest huvudbry av är hur smörjningen går till i vevet?
QUOTE]http://www.snowtechmagazine.com/articles/2002/parrallell.php

cc har aldrig körts jämnt 4-t mot 2-t av en orsak som är allmnän vedertagen. Men, i de stora klasserna tror jag nog ingen skulle oponera sig i cc storleken på en 2-t varken i MX, eduro eller Supermoto. Är någon villig att bevisa motsatsen är det ingen som hindrar er!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om det där stämt till 100% hade knappast 2t varit stendött inom tex motocrossen.

Du kanske skulle tänka efter lite hur stor crossmarknad USA är, speciellt Kalifornien och deras miljökrav. Först förbjöd de 2-takt på gatan och sedan kom de med en avvecklingsplan för crossarna.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är stendött pga att man (läs: miljöbögarna) har skapat regelsystemet så att 2t endast har halva cylindervolymen, så att 4t ska kunna konkurera ut 2t.
Den stora massan crossköpare tävlar inte på någon högre nivå och kan således skita fullständigt i den "orättvisa" klassindelningen.Ändå säljs knappt några 2t.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Den stora massan crossköpare tävlar inte på någon högre nivå och kan således skita fullständigt i den "orättvisa" klassindelningen.Ändå säljs knappt några 2t.

Men om de stora tillverkarna svänger mot 4-takt för att det är de som de kan tävla med (läs marknadsföring) så är det ju inte så konstigt att folk inte köper lika mycket 2-takt längre. Särskilt inte när utvecklingen stannat av. Det är som sagt lite pinsamt att jämföra en 15 år gammal konstruktion med en ny med dubbelt så mycket kubik.

Åkarna verkar ju veta vad de vill i alla fall, Ricky och Bubba t ex åkte så länge de bara kunde/fick på 2-takt och freestyle är 2-takt. Det är bara att inse att rent tekniskt så är det en bättre motor för racing men det är inte bara det som det handlar om. Inte ens i racing.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är bara att inse att rent tekniskt så är det en bättre motor för racing men det är inte bara det som det handlar om. Inte ens i racing.
I teorin är 2t säkert bättre på alla vis,men varvtider och tävlingsresultat(i motocross)säger annat.
 

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
aprilia
Skulle vilja säga att den stora massan åker betydligt fortare på en 250 4t än en 250 2t, trots 2-taktarens effektövertag om vi ser till vad de i grunden är gjorda för: cross o enduro. Sen att en 2 taktare har högre effekt o toppigare register är väl knappast nåt som behöver diskuteras på ett forum i all oändlighet. Själv gillar jag 2-takt lika mycket som 4-takt, men skulle nu 2-takt vara så överlägset i alla avseenden skulle inte 4-taktarna finnas kvar idag.
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Kul jämförlese ni gör, en fyrtaktstwin mot en 20 år äldre tvåtaktsstånka :tummenupp Ska vi inte ta med Ural i matchen när vi ändå är igång?

En modern(läs avgasventiler typ ypvs, direktinsprut mm) tvåtaktstvin hade nog kört ifrån den lilla apriliastackaren alla dagar i veckan! :D

Husqvarna var på gång ju... :tummenupp :D
 

Bifogat

  • ht.jpg
    ht.jpg
    89.3 KB · Visningar: 80

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
du kan ju jämföra skotersegmentet, där finns moderna 2taktare, dock skulle jag inte påstå att det är någon revolution direkt jämfört med 10-15år sedan.
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Back in the days...

Mr Ward,1985- tror jag och BARA tvåtakt! :tungan
Supermoto i sin linda...:yoparty
 

Bifogat

  • ward.JPG
    ward.JPG
    208.4 KB · Visningar: 75
  • 3.JPG
    3.JPG
    237.5 KB · Visningar: 69
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top