SXV vs Husabereg

Frantic

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Hoj
Jodå
Husaberg 650 vs Aprilia SXV 550, vilken har mest ös, vilken orkar en powerwhellie från högst hastighet? Hur är den allmäna körglädjen mellan dem?

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Nu har du dragit igång ett krig =)
Jag har en SXV 550 och har provat en husa 650. 650 är mer rå och vibrerar massa, dåligt chassi. Lite som en traktor.
SXV är smidig, vibrationsfri, varvvillig och allmänt brutal, lite som en Lambo ;P Finns en tråd här där det diskuteras friskt mellan dom båda hojarna. En SXV gasar du upp på 5an utan problem. Husan fick inte jag upp men kanske var ren ovana på den hojen.
Jag tycker inte det finns någon annan motard som kan mäta sig med 550in, men det är min åsikt

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Båda har betydligt mer ös än vad du kommer behöva. Upplever du att de saknar effekt använder du dem till fel saker.

Vad man sen väljer är tycke smak och plånbok

Frantic

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Hoj
Jodå
Nu har du dragit igång ett krig =)
Jag har en SXV 550 och har provat en husa 650. 650 är mer rå och vibrerar massa, dåligt chassi. Lite som en traktor.
SXV är smidig, vibrationsfri, varvvillig och allmänt brutal, lite som en Lambo ;P Finns en tråd här där det diskuteras friskt mellan dom båda hojarna. En SXV gasar du upp på 5an utan problem. Husan fick inte jag upp men kanske var ren ovana på den hojen.
Jag tycker inte det finns någon annan motard som kan mäta sig med 550in, men det är min åsikt

Ok, där ser man, skönt att slippa vibrationerna. Har missat den tråden, ska leta mer.

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Sxv dra bättre vid högre hastigheter. Varvar över 12000:tummenupp och bara ljudet ger måstehabegär.

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Båda har betydligt mer ös än vad du kommer behöva. Upplever du att de saknar effekt använder du dem till fel saker.

Vad man sen väljer är tycke smak och plånbok

Bang on!

På gatan känner jag aldrig att jag saknar effekt i husan men
på banan känner jag mig otymplig och klumpig...

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Har aldrig haft en SXV (jag har drygt 80 hk på bakhjulet på min Husa 650, så varför skulle jag ;)) men jag kan tänka mig SXV är en mycket fin hoj att äga. Har provat en 450 på bana och inget ont om den. Lite annan effektkurva mot enstånka och lite mera tyngd att brottas med i kurvorna. Jag vågar påstå att en SXV är bättre för civilt bruk utanför tävlingsbanorna. Annars tror jag mer på en liten enstånka om man ska tävla. 650 = to much to handle om man inte heter Martin Lind. Marcus och Max som tävlar föredrar sina Hondor framför sina SXV.

Last edited:

Frantic

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Hoj
Jodå
Har aldrig haft en SXV (jag har drygt 80 hk på bakhjulet på min Husa 650, så varför skulle jag ;)) men jag kan tänka mig SXV är en mycket fin hoj att äga. Har provat en 450 på bana och inget ont om den. Lite annan effektkurva mot enstånka och lite mera tyngd att brottas med i kurvorna. Jag vågar påstå att en SXV är bättre för civilt bruk utanför tävlingsbanorna. Annars tror jag mer på en liten enstånka om man ska tävla. 650 = to much to handle om man inte heter Martin Lind. Marcus och Max som tävlar föredrar sina Hondor framför sina SXV.

80hk på bakhjulet låter kul, good job. Det är helt klart i första hand för gatbruk då jag inte känner till någon motardbana i närheten där jag bor och orkar inte köra några längre sträckor för att köra regelbundet. Verkar som att SXVn är att föredra, synd att den kostar mer än husan...

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
antar att efter en säsong med sxvn är det att plocka ner motorn och gå igenom som på alla race motarder?

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
antar att efter en säsong med sxvn är det att plocka ner motorn och gå igenom som på alla race motarder?

Ja det är ju så. Nothing last forever. Service är a och o om man ska ha en racemaskin.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

Jag skriver under på ovanstående

Det är bara på banor med långa raksträckor som man tjänar på att köra en SXV över de andra modellerna, speciellt om man har ett chassie som är ganska standard. Ett state of the art race-chassie är bättre men det kräver fortfarande mer av föraren än en singel

Om man tycker hastigheten som det går göra wheelies i är viktigt så är SXVn klart överlägsen husabergen

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
inte funderat på FS 570/450

Grymmmmma hojjar i samma klass ! jag drar upp min fs 570 på 4 växel med motard drevning 6 med cross lätt som en plätt

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Grymma hojjar som ligger i klassen under.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Få upp en husa 650 på bakhjulet är inga problem. Tror det är originaldrevning på min och då funkar ett litet "på-av-ryck": 3:an 50km/h (inget ryck) 4:an 70km/h (lagom ryck) 5:an har gått i 90 några gånger, men då får man ta i lite.
Bra beskrivning va? :rolleyes:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Beror på drevning och effekt. Även hur man sitter på hojjen och hur mycket man väger. Jag (med 16/42) som inte vill det ska resa sig måste alltid hänga mig över styret när jag går på 4an ut på rakan i Linköping, och ändå reser det sig. Om jag nu kör på min 650. Men bara för det betyder det inte man har snabbaste hojen. Snabbaste hojen sitter i chauffören. Mest körglädje som trådskaparen efterfrågar tror jag ändå Aprillian levererar.

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Det bästa vore ju om du kunde provköra båda och se vad som passar dig, och glömma bort allt runtomkring, det är likvärdig service på dom och älskar man verkligen hojen så tycker man det är värt att behöva löda om tändspolar och byta motorlager med jämna mellanrum :tummenupp

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Beror på drevning och effekt. Även hur man sitter på hojjen och hur mycket man väger. Jag (med 16/42) som inte vill det ska resa sig måste alltid hänga mig över styret när jag går på 4an ut på rakan i Linköping, och ändå reser det sig. Om jag nu kör på min 650. Men bara för det betyder det inte man har snabbaste hojen. Snabbaste hojen sitter i chauffören. Mest körglädje som trådskaparen efterfrågar tror jag ändå Aprillian levererar.

Ja självklart är det så! Nu nämde TS just hur benägen att uiiiilla dom var, då gav jag en beskrivning haha.

Frantic

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Hoj
Jodå
Det hade helt klart varit det bästa men jag tror jag börjar få en någorlunda bild av de båda. Tack för svaren!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning