Symptom på sliten kedja?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjo!

Har gjort en närmare inspektion av hojen jag införskaffat. Att kedja/drev var lite halvkass det visste jag redan, men tänkte att va f-n det går väl ett tag. Nuså har jag kikat lite närmare på det. Det visar sig att kedjan är olika slak när jag vrider runt bakhjulet. Har justerat lite och på det mest sträckta stället är slacket ca 15mm...medan det på det slackaste stället är runt 40mm. Bakaxeln är rak o fin...och cykeln går kanonstadigt och fint på vägen.

Är det så att kedjan är totalkass??? Kan det verkligen slå så mkt på ett halvvarv??? :va Hur allvarligt ska man ta på detta?...ska det åtgärdas omedelbart eller kan man avverka några mil till först..om man inte tokvarvar hojen?

Länkarna verkar inte direkt kärva...men det är svårt att säga, eftersom killen användtsig av klisterolja. Dvs kedjan känns allmänt stel och bångstyrig.

Har läst lite i gamla trådar...och det verkar stämma med att det är en sliten kedja...men är detta akut???

//KaliZ
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
KaliZ skrev:
Tjo!

Har gjort en närmare inspektion av hojen jag införskaffat. Att kedja/drev var lite halvkass det visste jag redan, men tänkte att va f-n det går väl ett tag. Nuså har jag kikat lite närmare på det. Det visar sig att kedjan är olika slak när jag vrider runt bakhjulet. Har justerat lite och på det mest sträckta stället är slacket ca 15mm...medan det på det slackaste stället är runt 40mm. Bakaxeln är rak o fin...och cykeln går kanonstadigt och fint på vägen.

Är det så att kedjan är totalkass??? Kan det verkligen slå så mkt på ett halvvarv??? :va Hur allvarligt ska man ta på detta?...ska det åtgärdas omedelbart eller kan man avverka några mil till först..om man inte tokvarvar hojen?

Länkarna verkar inte direkt kärva...men det är svårt att säga, eftersom killen användtsig av klisterolja. Dvs kedjan känns allmänt stel och bångstyrig.

Har läst lite i gamla trådar...och det verkar stämma med att det är en sliten kedja...men är detta akut???

//KaliZ

har du kollat drevaxeln?
det där verkar lite skumt
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
stranglefoot skrev:
har du kollat drevaxeln?
det där verkar lite skumt
Inget skumt alls! Det är säkert inget fel på drevaxeln. När kedjan skurit på några länkar får man det fenomenet. Byt omedelbart!
 

Mr F

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Firestorm
Min kedja beter sig likadant. och när cykeln var inne på mc varuhuset sa mecken att kedjan var ojämnt sliten men átt den bör bytas till nästa säsong. På min är skillnaden i slack på ett halvt varv ca 20 - 25 mm.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mr F skrev:
Min kedja beter sig likadant. och när cykeln var inne på mc varuhuset sa mecken att kedjan var ojämnt sliten men átt den bör bytas till nästa säsong. På min är skillnaden i slack på ett halvt varv ca 20 - 25 mm.
Hur skulle en kedja kunna slitas ojämnt? Alla länkar på kedjan får samma belastning och har snurrat lika många varv. Rengör kedjan noga, smörj sedan så kanske den klarar denna säsongen.
 

lupus

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha TDM850, Gas Gas EC250
KaliZ skrev:
Tjo!

Har gjort en närmare inspektion av hojen jag införskaffat. Att kedja/drev var lite halvkass det visste jag redan, men tänkte att va f-n det går väl ett tag. Nuså har jag kikat lite närmare på det. Det visar sig att kedjan är olika slak när jag vrider runt bakhjulet. Har justerat lite och på det mest sträckta stället är slacket ca 15mm...medan det på det slackaste stället är runt 40mm. Bakaxeln är rak o fin...och cykeln går kanonstadigt och fint på vägen.

Är det så att kedjan är totalkass??? Kan det verkligen slå så mkt på ett halvvarv??? :va Hur allvarligt ska man ta på detta?...ska det åtgärdas omedelbart eller kan man avverka några mil till först..om man inte tokvarvar hojen?

Länkarna verkar inte direkt kärva...men det är svårt att säga, eftersom killen användtsig av klisterolja. Dvs kedjan känns allmänt stel och bångstyrig.

Har läst lite i gamla trådar...och det verkar stämma med att det är en sliten kedja...men är detta akut???

//KaliZ


Drag kedjan rakt bakåt vid bakdrevet, kan du få in knappt en blyertspenna -BYT. Eller chansa ........
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Upptäckte att SZR:ens kedja betedde sig så en gång. Oavsett om det är skuren kedja eller ovalt bakdrev känns det som att det finns en överhängande risk att kedjan brister samt att det sliter på utgående lager.

Jag bytte direkt.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Skuren eller ihoprostad över dreven vid längre stillastånd.
Detta hände mig på min lilla GSX400F som jag hade som första väghoj.
Det resulterade i ett ras på utgående axelns lager.
Sånt är trist och dyrt, JÄ****T mycket dyrare än ett drivpaket.
Bra mkt jobbigare att fixa med, så byt omgående.
Märkligt att inte en mekaniker som upptäcker detta rekomenderar byte omedelbart, men dom kanske inte ville ha mer jobb? :va
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
lupus skrev:
Drag kedjan rakt bakåt vid bakdrevet, kan du få in knappt en blyertspenna -BYT. Eller chansa ........
I normalfallet så funkar detta ja, men inte om kedjan är "kort lång".
Då spelar det ingen roll om den ligger som berget mot bakdrevet, den ska bytas iaf.
//Tobbe
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nr:18 skrev:
Hur skulle en kedja kunna slitas ojämnt?

T.ex. träna kopplings-wheelies med relativt ny kedja t.ex. och sen spänna kedjan i det läge där den råkar vara som mest slack/utdragen - så har man permanent förstört kedjan. När man sen kör så blir kedjan fiolsträng - slack - fiolsträng - slack etc etc. Fenomenet är väldigt vanligt inom t.ex. dragracing och det är inget man kan göra så speciellt mycket åt annat än att låta kedjan vara väldigt lös i början tills man har sträckt ut hela kedjans längd.
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
KaliZ skrev:
Tjo!

Har gjort en närmare inspektion av hojen jag införskaffat. Att kedja/drev var lite halvkass det visste jag redan, men tänkte att va f-n det går väl ett tag. Nuså har jag kikat lite närmare på det. Det visar sig att kedjan är olika slak när jag vrider runt bakhjulet. Har justerat lite och på det mest sträckta stället är slacket ca 15mm...medan det på det slackaste stället är runt 40mm. Bakaxeln är rak o fin...och cykeln går kanonstadigt och fint på vägen.

Är det så att kedjan är totalkass??? Kan det verkligen slå så mkt på ett halvvarv??? :va Hur allvarligt ska man ta på detta?...ska det åtgärdas omedelbart eller kan man avverka några mil till först..om man inte tokvarvar hojen?

Länkarna verkar inte direkt kärva...men det är svårt att säga, eftersom killen användtsig av klisterolja. Dvs kedjan känns allmänt stel och bångstyrig.

Har läst lite i gamla trådar...och det verkar stämma med att det är en sliten kedja...men är detta akut???

//KaliZ


Troligtvist slitet framdrev eller bakdrev, titta på kuggarna så skall du se att någon eller några kuggar lutar lite och då blir öppningen större vilket innebär att kedjan inte landar i botten på drevet.

Slitet framdev och kedjespänningen ändras ofta (per drevvarv), slitet bakdrev och kedjespänningen förändras mer sällan. Du kan hitta den slitna delen på drevet genom att mäta kedjespänningen och kika på drevet…
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Varit i samma sits, byt kedja omg, den har sträckt sig olika pga försök till wheelies etc. med våldsam kopplingshantering, det är inte konstigt alls om en kedja kan sträcka sig en del. Tänk vilken kraft det ligger bakom.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Suveränt!!! Måste vara dåligt väder på flera ställen i landet! 11 svar på 2 timmar haha!...

Blir ett byte omgånde, bara de har tid på mc-verkstaden. Nitade kedja går det åt...och det vet jag inte hur det funkar.

Vad rör det sig om? Kedja och drev? 2 lök eller???

//KaliZ
 

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
KaliZ skrev:
1393034 Suveränt!!! Måste vara dåligt väder på flera ställen i landet! 11 svar på 2 timmar haha!...

Blir ett byte omgånde, bara de har tid på mc-verkstaden. Nitade kedja går det åt...och det vet jag inte hur det funkar.

Vad rör det sig om? Kedja och drev? 2 lök eller???

//KaliZ

mer än 2000 ska det väl inte kosta...

EDIT: Haha märkte inte att jag drog upp en ett år gammal tråd, sry :rolleyes:
 
Last edited:

per24

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2005
Ort
småland
Hoj
honda cbf1000
Om det sträktaste stället kommer var 10 cm då är det framdrevet eller utgående axel,omdet sträktaste stället flyttar påsig då är det kedjan,om det strktaste stället är på samma ställe när ni snurra på bakhjulet då är det bakdrevet.Drivpacketet slits alltid mer eller mindre ojämt men frågan är när det blir för ojämt?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
per24 skrev:
2309406 Om det sträktaste stället kommer var 10 cm då är det framdrevet eller utgående axel,omdet sträktaste stället flyttar påsig då är det kedjan,om det strktaste stället är på samma ställe när ni snurra på bakhjulet då är det bakdrevet.Drivpacketet slits alltid mer eller mindre ojämt men frågan är när det blir för ojämt?
Visst är det så... att det sträckta stället kommer var tionde centimeter om utgående axel är skev eller om framdrevet är grymt ojämt slitet. Men faktum är att om utgående axel ska vara så stukad att den sträcker kedjan så lär du ha märkt detta innan.
Att köra med en kedja som är "kortlång" är INTE att rekomendera. Om drivpaketet alltid slits ojämt så bör man nog ta sig en funderare på vart man köper sina prylar. Jag har kört slut på ett par drivpaket under min tid på två hjul och endast två av dom har blivit "kortlång" Det första som blev det körde jag vidare på och rasade just lagret till utgående axeln pga den ojämna belastningen som uppstod. Det andra bytte jag innan det blev haveri...
Hur ni andra väljer att göra är ju upp till er, men min renovering gick på styva 10 000, drivpaketet på 1500spänn.
//Tobbe
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
KaliZ skrev:
1393034 Suveränt!!! Måste vara dåligt väder på flera ställen i landet! 11 svar på 2 timmar haha!...

Blir ett byte omgånde, bara de har tid på mc-verkstaden. Nitade kedja går det åt...och det vet jag inte hur det funkar.

Vad rör det sig om? Kedja och drev? 2 lök eller???

//KaliZ

Jag betalade 1200 kr för komplett drivpaket på addemoto.se, men då bytte jag själv. Jag använde låsclips som jag najade och kletade på lite gänglåsning (hade inget silicon...), allt enligt instruktionspapperet!

.
 

per24

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2005
Ort
småland
Hoj
honda cbf1000
Jag köpte på david silver i england dyrt var det och bakdrevet orunt.Jag vred bakdrevet 180 grader och då flyttade sig det sträcktaste stället också 180 grader.Kört cirka 200 mil det skilljer cirka 2 -2.5 cm ska jag köpa nytt bakdrev eller köra vidare?
Ps Ett gott råd sträck alltid kedjan på det sträktaste stället.
 
Last edited:

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Nr:18 skrev:
1392913 Hur skulle en kedja kunna slitas ojämnt? Alla länkar på kedjan får samma belastning och har snurrat lika många varv. Rengör kedjan noga, smörj sedan så kanske den klarar denna säsongen.

Där kan jag tyvärr inte hålla med dig om.
Min gammla kedje fick också samma fenomen och vid nämre undersökning
visade det sig att 1 nästan 2 rullar på kedjan var borta vilket gjorde ett jätte glapp. Resten av kedjan var rätt ok. Jag beställer alltid nytt drivpaket när man måste börja spänna kedjan ofta. Byter aldrig drev eller kedja utan alltid komplett. Av säkerhetsskäl.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
per24 skrev:
2309755 Jag köpte på david silver i england dyrt var det och bakdrevet orunt.Jag vred bakdrevet 180 grader och då flyttade sig det sträcktaste stället också 180 grader.Kört cirka 200 mil det skilljer cirka 2 -2.5 cm ska jag köpa nytt bakdrev eller köra vidare?
Ps Ett gott råd sträck alltid kedjan på det sträktaste stället.

Det sliter på motorns utgående axellager. Det är väl det man kan säga... Inget bra drivpaket om du ska toppa hojen tex. Det är faktiskt en del effekt som går till spillo också, (i likhet med tex en obalanserad motor). En erfaren bromsbänksoperatör brukar tex direkt kunna identifiera ett drivpaket med varierande kedjespänning bara genom att kolla på kurvan.

På en cross eller glidare kan man åka lite längre med ett sådant drivpaket bara det smörj och alltid justeras på sträcktaste stället, på en snabb hoj är det mer vanskligt.

Ojämn kedjespänning kan bero på både excentriska drev såväl som kedja med varierande länkavstånd, eller kombination av båda.


Tycker jag...

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top