Symptom på sliten kedja?

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Mr F skrev:
1392909 Min kedja beter sig likadant. och när cykeln var inne på mc varuhuset sa mecken att kedjan var ojämnt sliten men átt den bör bytas till nästa säsong. På min är skillnaden i slack på ett halvt varv ca 20 - 25 mm.
Den slits inte ojämnt, men den kan ha utsatts för ryck som sträckt den och därför beter den sig olika beroende på hur den ligger över dreven.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
andersbrink skrev:
1392995 T.ex. träna kopplings-wheelies med relativt ny kedja t.ex. och sen spänna kedjan i det läge där den råkar vara som mest slack/utdragen - så har man permanent förstört kedjan. När man sen kör så blir kedjan fiolsträng - slack - fiolsträng - slack etc etc. Fenomenet är väldigt vanligt inom t.ex. dragracing och det är inget man kan göra så speciellt mycket åt annat än att låta kedjan vara väldigt lös i början tills man har sträckt ut hela kedjans längd.

menar du att en ny kedja sträcks och att man ska vänta med att vara noga med att spänna ordentligt?

har ganska ny kedja/drev(600 mil) som visar ojämnt symtom, ska man gasa lite mer och se om den sträcker/jämnar ut sig?

eller har mina övningar med biltemas kedjespray i 300 mil tagit ut sin rätt nu :rolleyes: det gav smörj klet på allt utom kedjan :lol
 

per24

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2005
Ort
småland
Hoj
honda cbf1000
Jag bytte bara bakdrevet för drivpacketet hadde bara gått 200 mil.Innan lät det så här när man motorbromsade zz zz zz nu låter det bara zzzzzzzzz. :arsele :) :) :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
per24 skrev:
2316530 Jag bytte bara bakdrevet för drivpacketet hadde bara gått 200 mil.Innan lät det så här när man motorbromsade zz zz zz nu låter det bara zzzzzzzzz. :arsele :) :) :)

konsten att paja ett bakdrev på 200mil, hur gör man? :va
 

per24

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2005
Ort
småland
Hoj
honda cbf1000
Har man 43 vilda hästar till sitt förfogande så kan vad som hellst hända. :arsele
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Har samma fenomen på. Har inhandlat nytt drivpaket, ska byta nästa vecka.
Dumt att chansa.
Jag kan även dra ut min keja vid bakdrevet säkert 4 mm minst
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tjo!

Har gjort en närmare inspektion av hojen jag införskaffat. Att kedja/drev var lite halvkass det visste jag redan, men tänkte att va f-n det går väl ett tag. Nuså har jag kikat lite närmare på det. Det visar sig att kedjan är olika slak när jag vrider runt bakhjulet. Har justerat lite och på det mest sträckta stället är slacket ca 15mm...medan det på det slackaste stället är runt 40mm. Bakaxeln är rak o fin...och cykeln går kanonstadigt och fint på vägen.

Är det så att kedjan är totalkass??? Kan det verkligen slå så mkt på ett halvvarv??? :va Hur allvarligt ska man ta på detta?...ska det åtgärdas omedelbart eller kan man avverka några mil till först..om man inte tokvarvar hojen?

Länkarna verkar inte direkt kärva...men det är svårt att säga, eftersom killen användtsig av klisterolja. Dvs kedjan känns allmänt stel och bångstyrig.

Har läst lite i gamla trådar...och det verkar stämma med att det är en sliten kedja...men är detta akut???

//KaliZ

Jag bytte nyss drivpaket på min hoj, hade själv satt i ca 1000 mil och jag vet inte hur långt den gått före det, då den lät "katchi-katchi-katchi" dreven var som nya!! Men det spelar ingen roll då kedjan slitits ut, jag märkte på att det var svår att få ordning på att justera kedjan, den var olika spänd i olika lägen. Jag skulle byta drivpaketet om jag var dig, men inte vet jag om att kedjan är stel och bångstyrig pga klisterolja:va
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag bytte nyss drivpaket på min hoj, hade själv satt i ca 1000 mil och jag vet inte hur långt den gått före det, då den lät "katchi-katchi-katchi" dreven var som nya!! Men det spelar ingen roll då kedjan slitits ut, jag märkte på att det var svår att få ordning på att justera kedjan, den var olika spänd i olika lägen. Jag skulle byta drivpaketet om jag var dig, men inte vet jag om att kedjan är stel och bångstyrig pga klisterolja:va

Jisses sicket trådlyft! Kan meddela att kedjan o dreven är bytta och gått ca 2000 mil nu. :D
Kedjan var iaf helt skuren. Hade inget med klisterolja eller något sånt att göra...

//KaliZ
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Gör ett litet trådlyft på en snorgammal tråd.

Jag har nyss börjat öva wheelies och verkar ha fått lite slack i kedjan. Eller snarare, när jag kollade slacket var det som tidigare, men jag har inte rullat fram hojen och kollat om slacket är ojämt längst med kedjan.
Symptomet är ivf. väldigt ryckig gång när man kliver på och av gasen.
Hojen har gått 1200mil, bakdrevet ser inte så värst slitet ut. Borde jag byta både kedja och drev tro?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
bakdrevet ser inte så värst slitet ut
Och hur ser framdrevet ut då?

När jag bytte kedjan på Suzukin för kedjan sträckt sig för mycket var bakdrevet i "perfekt" skick. Framdrevet tydligt slitet med "böjda" tänder.
I Haynes manual till Triumphen står det: Ställ hojen på centralstöd eller depåstöd baktill med växeln i nollan. Häng en 10 till 20kg vikt i kedjan. Ta bort kedjeskyddet upptill. Mät längden mellan 21 nitar (=längden av 20 länkar) på kedjan upptill. Ta bort vikten, flytta kedjan 20 länkar, häng dit vikten och mät 20 nya länkar, skriv upp, o.s.v. mät igenom hela kedjan. Största tillåtna längd för 20 länkar någonstans på kedjan 321 mm. (Det blir ca 6 mätningar för att gå över hela kedjan.)
För Suzukin anges servicegränsen som max 319,4mm i medelvärde för alla mätningarna längs kedjan.
Ny kedja 20 länkar = 20 x 25,4mm x 5 / 8 = 317,5mm.
Tänk på att när du justerar kedjespänningen till normalt slack ska det göras med kedjan i tightaste läget. Annars är det lätt få skada på lager/tätning vid utgående drev på växellådan. För kedjan blir för tight ibland.
(Har jag lärt mig av en kompis som gjort misstaget justera kedjespänningen med kedjan i slackaste läget.)
 
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Kolla Ebay, de har en hel del drivpaket där och nästan till halva priset mot här hemma, tar ett antal dagar få hem det, men det kan det vara värt. =)
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
mitt är HELT slut, distansringarna på stiften skallara som julbjällror,, men mitt drivpaket kommer ju aldrig från GB!
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Låter som att jag får ta mig lite tid i helgen till att kika på framdrevet och kolla spelet utmed hela kedjan... Nåväl, vad har man inte fritid till :rolleyes:
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top