Synen på Grafitti

Din syn på graffiti.

• Antal röstningar
    0

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Jag undrar helt enkelt eran syn på grafittin i sverige?
Jag är väl varken extremist åt något håll, men kan säga att jag målar själv ibland, då lagliga väggar och några plank jag har hemma.

Så för att slippa missuppfattningar; vad är eran syn på grafittini sammhället? Och _INTE_ huruvida jag är dum eller inte som målar :tummenupp

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Personligen ser jag bara problem med skiten om det ej sker under lagliga former, då kan folk få måla hur mycket dom vill.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Deztallica skrev:
Jag är väl varken extremist åt något håll, men kan säga att jag målar själv ibland, då lagliga väggar och några plank jag har hemma.

Så för att slippa missuppfattningar; vad är eran syn på grafittini sammhället? Och _INTE_ huruvida jag är dum eller inte som målar :tummenupp

En som kan måla graffiti bra är respekt. Så länge det hålls borta från privata hus osv tycker jag det är ganska fint. Dock inom rimliga gränser.

Därimot folk som springer omkring med sina jäffla tuch pennor och sätter sina små tags överallt utan att ha målat nått utan bara för att göra sig lite känd via sin tag tycker jag är mycket onödigt och fult. Och inte att snacka om dom som rispar in sina tags på tåg rutor osv.

En tag visar vem det är som har gjort målningen, det många inte verkar haja är att tagen inte inger nått om där inte finns en målning utan bara försöker göra sig kända via ett namn vem som helst kan skriva/rispa in.

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Padde skrev:
En som kan måla graffiti bra är respekt. Så länge det hålls borta från privata hus osv tycker jag det är ganska fint. Dock inom rimliga gränser.

Därimot folk som springer omkring med sina jäffla tuch pennor... rispa.... etc.

Håller helt med dig, en tag är ett kännetecken, som visar vem som har gjort det, och är stolt över det :tummenupp
Och som sagt, att skriva med tuschpennor (Flows, som det så fint heter "inside") och rispa är helt värdelöst :huvet

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Grafitti är enligt min åsikt som att måla. Därför kan jag inte kryssa i valet "olagligt" i pollen.

Men eftersom så väldigt många fler grafittikonstnärer kontra akvarellmålare väljer att utföra sin konst på tunnelbanesäten, husväggar (som inte är deras hus), bussar och så vidare så tänker nog de flesta på dessa företeleser när de hör ordet grafitti.

Så jag tycker "annat". Helt lagligt givetvis, det är en konstform som andra. Men skadegörelse är inte lagligt. Klottrar någon på mitt hus så tar jag gärna sprejburken från vederbörande och testar lite grafitti i ansiktet på han ;)

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Grafitti är OK om det är Grafitti på lagliga väggar eller på uppdrag i tunnlar etc. Sen finns det väldigt många wannabegrafitti-muppar som tror att 3 märkliga bokstäver på en offentlig vägg är grafitti, när samma muppar sedan använder vassa föremål och rispar in samma fina tag på en dyr och stor glasruta istället så tycker jag, helt upprikitgt, att det borde till en lagändring för fri avskjutning. :mad:

Men blir mer matt på alla som tycker att rutorna till busskurer är för stor och ser hellre att det är fler, mycket mindre, rutor uspridd i konstiga mönster på backen. Lagändring även här.

EDIT: Haha, mitt inlägg blev väldigt likt paddes. :) Som en notering angående rutrispning så bytte vi ganska nyligen 3st rutor på jobbet, väldigt stora sådana, för en kostnad av ca 1st R1-05+extra utrustning... 3 dagar senare har nått förbannat inavel varit framme och pissat revir med kniven. :kulspruta

Last edited:

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Efterssom det är en fråga och en poll så tog jag för givet att det handlar om målning som icke är laglig enligt svensk lag. Om inte så ser jag inte syftet med pollen. Tror inte det är någon som är emot det sålänge det görs under kontrollerade former (lagligt)? Men jag kanske missuppfattade frågan?

Edit: Tror jag missuppfattade frågan. Förstod nu att det var en flervalspoll :kocko

Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Angående "taggarna" så är det enbart för inbördes beundran, finns inte en normal männsiska som kan tyda vart dom tappades bakom vagnen ändå.

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Hehe. Jo som du Morlock nämnde, att folk kastar stenar / sparkar sönder rutor i busskurer, det är helt patetiskt, en sådan skulle jag gladeligen straffspöa om jag såg det påväg hem :kocko

Men med grafitti menar jag kanske lite mer etablerad, såsom målningar ("piece's på insiderspråket") i tunnlar, på tåg, målare i sig, etc.
Att tags, och såkallad bombing existerar inom grafittivärlden är ju inget som går att undvika, men inte alla gör det.

Nu vet jag inte riktigt vad jag menar :huvet , sent nu :tungan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kommer det några bilder på dina bravader då så vi kan avgöra vad vi tycker om detta fenomen? ;)

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Deztallica skrev:
Men med grafitti menar jag kanske lite mer etablerad, såsom målningar ("piece's på insiderspråket") i tunnlar, på tåg, målare i sig, etc.

Så länge tåg-/tunnelägaren inte beställt målningsjobbet så är det ju ett klockrent fall av olaga skadegörelse. Det behöver man ingen poll för att komma fram till.

Majoriteten av den grafitti jag ser är utförd under olagliga former. Men å andra sidan besöker jag ju aldrig lagliga grafittiväggar.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Olagligt och fult. Inte svårare än så. Det är skadegörelse och det är olagligt. Man kan ju undra om klottrarna, för det är inte nåt annat dom snorvalparna är, skulle uppskatta om nån målade hela deras hus?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Fult och man blir så jävla less på att se skiten, ju mer sånt där kladd ju mer känns det som att allt förvandlas till slum.

Vill ni måla så måla hemma i lägenheten om det nu är så jävla snyggt, eller med papper o penna som alla andra.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Det är väldigt trevligt med en välgjord målning på grå betongytor och jag tycker att det är väldigt tråkigt att de inte "står till buds".

Alla övriga ytor är sådana att det inte förgyller någonting utan endast förstör. När jag ser sånt blir jag irriterad över smak- och hänsynslösheten.

Alla skithuvuden som sätter tags överallt vill jag knäcka fingrarna och köra upp tuschpennan i röven på.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Målningar är oftast snygga. Dock rent klotter och s.k. trashing är bara jävligt fult.

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Honda CB400N
Deztallica skrev:

Grafitti är väl bara en konstform? Det är väl som att säga att kubism skall vara olagligt. :tungan

Därimot är det väl olagligt att klottra...

Tycker att det är häftigt om det är snygg grafitti i tunnlar och andra tråkiga ställen, men inte på ica's väggar eller på tåg eller nåt sånt. Det skall inte bli "kladd" utan konst som förgyller våran betongvärld litegrann.

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Markus: nej, bilderna behåller jag nog sekretessbelagt :)
--
Att det är olgagligt när det inte är på lagliga väggar, det visste jag redan.
Jag känner många grafittimålare som har tapetserat målat deras hus / lägenheter, det blir riktigt snyggt, väldigt udda och personligt istället för en tråkig tapet. :tummenupp

Flamma77: Precis, Bombing // Trashing är något som följer med grafittin vare sig det är snyggt eller inte, det är lite synd, det drar ner synen på grafittin så enormt, det samlas i samma kategori klotter och grafitti, tråkigt.

Och man måste nog vara politiker för att HELLRE se en grå betongtunnel än färgranna verk i den (då lagliga och utförda utan stress och en välarbetat sådan) :rolleyes:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
En snygg målning på rätt ställe, dvs fula grå murar och gångtunnlar: helt ok!

Meningslösa signaturer eller tags i bussar, tåg, tub, väggar, etc, etc...:Far åt helvete, ungdjävlar!!! :kocko :mad:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag hatar graffiti, men gillar trashing.
Speciellt såna där läbbiga färggranna stora målningar med gubbar och gummor är helt jäkla värdelöst. Lite makadam genom en busskur däremot... :drool

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning