Syns du på din hoj.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Möjligt att någon postat bilden i denna tråd redan men i all välmening så kommer den här igen om så nu är fallet.Det påstås ju fortfarande vara sommar i Augusti men när hösten med sitt mörker kommer fortare så syns vi ännu mindre på vägarna än tidigare.

Engelska "Think" har nu gått ut med en upplysning om hur svårt det kan vara att upptäcka en mc trots halvljus som var ganska intressant när jag själv behövde några sekunder extra för att upptäcka denna hoj på backkrönet.

http://think.direct.gov.uk/motorcycles.html

Think.jpg

xbfzsw.jpg
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Visst finns det en poäng här. Dock tycker jag en stillbild är lite felvisande. Det framför väl i så fall bilden att folk bara slänger ett väldigt kort ögonblick och faktiskt inte kollar ordentligt. Är det så att man faktiskt tar 1-3 sekunder och faktiskt titta åt det hållet i bilden hade man nog större chans att se hojen komma.

Värre är väl det vi fick prova på risktvåan när jag skulle ta kortet. Då fick vi sitta i en bil medan en hoj kom körandes från höger. Då fick vi räkna ut hur många sekunder hojen kunde gömma sig bakom A-balken på bilen. Jag kom upp i 5 sekunder ungefär som hojen var helt borta. Visst ser jag den lätt då om jag faktiskt lutar huvudet lite framåt eller åt sidan men jag tror inte alla bilister gör det. Det är en övning jag tycker de borde göra på bilisternas riskkörning.
 

Bunte

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
MT-10 SP 2017
GÔTT ljud från piporna hör till säkerhetsdetaljerna. Syns man inte, så kan man väll höras i alla fall :)
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Helljus funkar också.

Gör det då inte. Har mött en motorcykel med helljus och mörkt ställ vid en uppförsbacke, såg ut som en gårdslampa eller nåt. Vid "rätt" förutsättningar bländar bara helljuset bilisten och skymmer motorcyklisten.

Alltså argumentet "kör inte på mig!" när man sitter i en utsatt situation är jävligt dumt, visst informera bilister att tita extra, men inse även att det finns trötta/farliga bilister där ute. Bär tydliga färger/reflexer för fan..

+1 för reflexväst.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast en stillbild är inte i närheten av relevant vad gäller att upptäcka en hoj som kommer över ett backkrön.
Vi är betydligt bättre på att upptäcka rörelser än att hitta detaljer i en stillbild.
Motorcykeln rör sig ju. Antar jag i alla fall. Annars kommer den ju inte över backkrönet.
Att folk påstår att dom inte ser oss är bullshit. Dom tittar inte. Så enkelt är det. Ser man inte en hoj som kommer åkande mot en med halvljus påslaget så har man antingen inte tittat eller så har man så gravt synfel att man inte borde ha körkort.

Det är bara så mycket enklare att säga att man inte såg motorcykeln eller att man trodde att den var en moped. Det är nämligen en missbedömning och sånt kan folk göra utan att det är brotsligt.
Säger man att man sket i att det kom någon för det var ju en liten motorcykel eller att man helt enkelt inte tittade så är det egentligen vårdslöshet och det är det ingen som vill.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gör det då inte. Har mött en motorcykel med helljus och mörkt ställ vid en uppförsbacke, såg ut som en gårdslampa eller nåt. Vid "rätt" förutsättningar bländar bara helljuset bilisten och skymmer motorcyklisten.

Alltså argumentet "kör inte på mig!" när man sitter i en utsatt situation är jävligt dumt, visst informera bilister att tita extra, men inse även att det finns trötta/farliga bilister där ute. Bär tydliga färger/reflexer för fan..

+1 för reflexväst.

Reflexväst gör inte direkt till eller från... Speciellt inte framifrån på en hoj med lite framåtlutad sittställning. Då gör hjälmens färg, och visiret, större skillnad.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Gör det då inte. Har mött en motorcykel med helljus och mörkt ställ vid en uppförsbacke, såg ut som en gårdslampa eller nåt. Vid "rätt" förutsättningar bländar bara helljuset bilisten och skymmer motorcyklisten..

Men du kör väl inte på en gårdslampa heller hoppas jag?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Därför det är så viktigt att man hörs ordentligt...

Du menar att dom som det är viktigast att dom ser dig är dom du redan passerat.
Avgasröret är ju riktat bakåt och följdaktligen är ljudet ganska riktat bakåt. Även en motorcykel med rejält öppna pipor hörs ganska lite framifrån.

Det enda högljudda avgassystem åstadkommer är att allmänheten blir irriterade på att motorcyklar väsnas plus att dom ger något slags intryck av att det går fortare än det faktiskt gör.

I slutändan så riskerar det att leda till inskränkningar i rättigheterna att få köra hoj och det vill jag inte vara med på.

Förstå mig rätt. Jag gillar motorcyklar men jag har den inte för att låta. Det har jag stereon till. Jag har inget emot att en motor låter som en motor men det behöver inte irritera omgivningen i onödan.
En gång i tiden gillade jag högljudda motorer men sen sålde jag min moppe och slutade vara tonåring.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Reflexväst gör inte direkt till eller från... Speciellt inte framifrån på en hoj med lite framåtlutad sittställning. Då gör hjälmens färg, och visiret, större skillnad.

+1 på det. Reflexväst tror jag gör väldigt lite på dom flesta hojar faktiskt. Möjligen undantaget nakna hojar men min upplevelse är att man ser halvljuset långt före man ser kläder eller ens hjälmen. Halvljuset är ju tillräckligt bländande för att kunna göra det lite svårt att urskilja detaljer på den som sitter på hojen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Helljus funkar också.

Det skulle jag vilja hävda att det inte gör.
Halvljuset har en uppåt ganska skarpt avskärmad ljuskägla och motorcykeln rör sig vilket gör att halvljuset upplevs som lite blinkande i mycket högre grad än helljuset.
Det helljuset möjligen kan åstadkomma är att det är lite mer bländande än halvljuset.
Personligen så undviker jag att blända mötande då det ju medför risk att dom får svårare att se vägen och därför vinglar över på din sida.

Man syns inte bättre med helljus. Man bara ökar möjligheten att irritera medtrafikanterna. Och förbannade förare är sällan bra att ha runt sig.
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Reflexväst gör inte direkt till eller från... Speciellt inte framifrån på en hoj med lite framåtlutad sittställning. Då gör hjälmens färg, och visiret, större skillnad.

Nästan alla fabrikat har high-viz versioner av sina hjälmar, och i stan så sitter man ju upprätt oavsett hoj typ.

Men du kör väl inte på en gårdslampa heller hoppas jag?

Om den mot förmodan inte lämnar företräde så gör jag kanske det..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Reflexväst gör inte direkt till eller från... Speciellt inte framifrån på en hoj med lite framåtlutad sittställning. Då gör hjälmens färg, och visiret, större skillnad.

Jag håller med och jag tycker att reflexväst är grovt överskattat på sporthoj. Reflexväst kan möjligtvis fungera på BMW GS modeller och liknande med förare som har ett järnspett innanför jackan, men inte på sporthoj. Min erfarenhet är att hjälm med röd eller orange färg ovanför visiret är det som syns absolut bäst då man möter en sporthoj.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top