Syns du på din hoj.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror att du och TMax missförstår varandra lite... Det som de flesta, inklusive mig, menar med tillbud är att något skulle kunna hända men att man istället löste situationen utan missöde.

Jag har väldigt svårt att tro att alla medtrafikanter man möter sköter sig enligt skolboken till 100% på varje åktur. Någon gång kommer man att råka ut för en händelse trots att man kör helt lagligt.

Och ärligt, ett helljus från en mc under dagtid bländar inte så att det är en trafikfara.

Så sluta bråka med varandra nu :krama

Med tillbud menar jag också en situation som inte nödvändigtvis resulterar i en olycka men som kan bli en olycka om man inte reagerar. Dvs om jag passerar en korsning och någon kör ut framför mig så att jag måste väja så är det ett tillbud. Dvs precis samma sak som du menar.

Jag håller också med om att alla trafikanter inte sköter sig till 100% och i stort sett oavsett hur man kör så kommer man att råka ut för tillbud eller situationer där det kan bli nära ögat.
Kör man defensivt och med omdöme och anpassar sitt körsätt till situationen så kommer man att kunna reda ut i stort sett samtliga av dom situationerna utan att det leder till en kollision eller liknande.

Vad gäller helljusets bländande effekt så är det väl visserligen så att många hojar har ohyggligt klent lyse.
Men helljuset har inte en avskärmad ljuskägla vilket medför att det kan blända.
Jag säger alltså inte att det alltid bländar alla runtomkring men det finns en risk att det bländar mötande. Detta oavsett dagsljus eller inte. Och om man bländar mötande så har man ökat riskerna för sina medtrafikanter.
Om det sker för att man skiter i medtrafikanterna och kör med helljuset på bara för att "Jag ska minsan få köra med vilket lyse jag vill" så är man en skitstövel och ett sådant beteende kommer aldrig att vara OK enligt mig.
Om det är mig han möter och jag blir bländad så har han ju skapat en farligare situation för mig bara pga att han inte klarar av att köra så att han överlever utan helljuset.

Om man har en körstil som resulterar i sådana situationer att man inte grejar det utan att ha helljuset tänt så borde man tänka över sin körstil istället för att tända helljuset.

Jag har haft körkort i 22 år och kört över 40 000 mil utan att ha helljuset tänt dagtid och jag har faktiskt överlevt. Ingen av dom tillfällen när det faktiskt har hänt något skulle ha kunnat undvikas med helljus.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Enligt det som de lär ut på Risk 2 numera så är det full lagligt att köra med helljus på dagtid på en MC.
Detta för att man ska synas bättre.
Det är helt enkelt så att vi som kör hoj ser andra hojar på långt håll men en som inte kör hoj kan helt och hållet missa en hoj som befinner sig relativt nära.

Dom har inte gjort några förändringar i lagen kring när man får respektive inte får ha vissa lampor tända.
Du får alltså enligt lag inte har helljuset tänt när det förekommer risk för att du kan blända fordonsförare i närheten.

Så har det varit länge.

Dvs du får ha helljuset tänt dagtid men om det dyker upp andra trafikanter så måste du blända av.
Dvs du får inte ha det tänt när någon kan se det (I stort sett)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du snittar alltså över 1800 mil per år, det är fan inte dåligt :Bugar

Ja. Men inte alla dom milen är på hoj. Jag kör kanske 1000 mil om året på bågen i snitt sedan jag tog kort för det. Undantaget är förra sommaren då en förare av en lätt lastbil bestämde sig för att det var onödigt att stanna bara för att det var stillastående fordon framför. Det resulterade i skrotad hoj och jag tror inte att vare sig helljus eller reflexväst hade gjort någon skillnad. Han saknade körkort och käkade pizza medan han körde.

Dom flesta milen är faktiskt i bil. Det har varierat mellan 1000 och 3000 mil om året med bilen.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
... jättelång text...

Ja ja, det är lugnt, jösses, du får vara arg på mötande hojar med helljus. Det är väl bara så att vi har olika känsliga ögon du och jag. Mina är antagligen helkass för jag har själv aldrig blivit bländad så att det varit trafikfarligt. Kan dock ha stört mig lite i början på 2000-talet när xenonlamporna var en nyhet på bilar :tungan

Men jag är faktiskt på din sida och tror inte heller att varken helljus eller reflexväst någonsin kommer göra oss mer synliga i trafiken. :krama

Däremot tycker jag att det vore bra om fler bilister lärde sig att hålla utkik efter hojar när det står vid en utfart, påfart, eller vad det nu kan vara. Förväntar man sig inte att möta en hoj kommer man antagligen inte sen den trots att den faktiskt är där. Därför är trådens syfte bra, kanske i fel forum bara.

Själv kör jag defensivt som tusan och räknar alltid med att bilen kör ut framför mig. Felet med mig är bara att jag blir så jäkla förbannad när det händer. Det är därför jag har engagerat mig och svarat i tråden. Men jag jobbar på den biten, man vill ju vara lugn och fin i trafiken :tummenupp
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Nä, jag tror varken på helljus eller reflexväst.

De flesta trafikanter uppmärksammar sånt som kan utgöra en FARA för dem själva. En vanlig motorcyklist uppfattas inte som en fara. Däremot verkar många trafikanter, oavsett storlek på deras fordon, uppfatta polisen som en fara. De har en märklig förmåga att reagera på alla tecken på att en polis skulle vara i närheten. Sånt uppmärksammar de. Även mc-poliser.

Vill du synas så använd VIT HJÄLM.

Innan bilisten hunnit se att du är en vanlig motorcyklist, så har hans varselsystem reagerat på att du kan vara en fara. Du är uppmärksammad.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja ja, det är lugnt, jösses, du får vara arg på mötande hojar med helljus. Det är väl bara så att vi har olika känsliga ögon du och jag. Mina är antagligen helkass för jag har själv aldrig blivit bländad så att det varit trafikfarligt. Kan dock ha stört mig lite i början på 2000-talet när xenonlamporna var en nyhet på bilar :tungan

Men jag är faktiskt på din sida och tror inte heller att varken helljus eller reflexväst någonsin kommer göra oss mer synliga i trafiken. :krama

Däremot tycker jag att det vore bra om fler bilister lärde sig att hålla utkik efter hojar när det står vid en utfart, påfart, eller vad det nu kan vara. Förväntar man sig inte att möta en hoj kommer man antagligen inte sen den trots att den faktiskt är där. Därför är trådens syfte bra, kanske i fel forum bara.

Själv kör jag defensivt som tusan och räknar alltid med att bilen kör ut framför mig. Felet med mig är bara att jag blir så jäkla förbannad när det händer. Det är därför jag har engagerat mig och svarat i tråden. Men jag jobbar på den biten, man vill ju vara lugn och fin i trafiken :tummenupp

Absolut. Det finns rätt stora brister i uppmärksamhet och prioritering hos ganska många och det är ju det som gör att dom inte ser oss eller helt enkelt inte direkt bryr sig om när vi kommer i en del situationer.

Jag skulle misstänka att majoriteten av dom tillfällen där en bilist kör ut framför en hoj och hävdar att "jag trodde det var en moped" eller "han kom ju så fort" så är det egentligen så att man inte tittat eller tyckt att en motorcykel är ju ofarlig för mig.

Jag blir också rätt förbannad i dom situationerna men jag nöjer mig med att hänga på tutan lite. :yoparty
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Nä, jag tror varken på helljus eller reflexväst.

De flesta trafikanter uppmärksammar sånt som kan utgöra en FARA för dem själva. En vanlig motorcyklist uppfattas inte som en fara. Däremot verkar många trafikanter, oavsett storlek på deras fordon, uppfatta polisen som en fara. De har en märklig förmåga att reagera på alla tecken på att en polis skulle vara i närheten. Sånt uppmärksammar de. Även mc-poliser.

Vill du synas så använd VIT HJÄLM.

Innan bilisten hunnit se att du är en vanlig motorcyklist, så har hans varselsystem reagerat på att du kan vara en fara. Du är uppmärksammad.

Håller helt med om att många trafikanter reagerar mer på polisliknade målningar på t ex kläder än de gör om de ser något som inte har dessa former av färger.Vad som däremot är lurigt i dessa olika trafiksammanhang oavsett kläder är när du i det närmaste t ex är osynlig och ligger i fel vinkel bakom en lastbil med släp som svänger höger i en korsning där du ska fortsätta rakt fram på din mc och upptäcker att plötsligt så kör fordon rakt ut från höger framför dig pga att de aldrig sett dig när du varit helt täck av lastbilen med släp.Då hjälper inga varselkläder eller olika färger på hjälmen samt ögontjänerier i världen om du inte gjort dig sedd bakom denna lastbil innan korsningen vilket naturligtvis kan vara svårt.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nä, jag tror varken på helljus eller reflexväst.

De flesta trafikanter uppmärksammar sånt som kan utgöra en FARA för dem själva. En vanlig motorcyklist uppfattas inte som en fara. Däremot verkar många trafikanter, oavsett storlek på deras fordon, uppfatta polisen som en fara. De har en märklig förmåga att reagera på alla tecken på att en polis skulle vara i närheten. Sånt uppmärksammar de. Även mc-poliser.

Vill du synas så använd VIT HJÄLM.

Innan bilisten hunnit se att du är en vanlig motorcyklist, så har hans varselsystem reagerat på att du kan vara en fara. Du är uppmärksammad.

Så är det nog tyvärr. Dom flesta är betydligt mer noggranna att lämna plats åt lastbilar då en lastbil kan mosa dig fullständigt. En hoj kommer om det inte går djäkligt fort mest att bula bilen och medför med hyfsad sannolikhet inte några allvarliga skador på dom som sitter i bilen och då blir det en lågt prioriterad fara.

Polisen är ju jättefarliga. Dom får man ju böter av om man beter sig dumt.:3freak

Egentligen är det en lite underlig prioritering. Folk är mer rädda för att få böter än dom är för att kollidera och potentiellt döda eller skada en motorcyklist. Samtidigt så tror jag faktiskt (och hoppas) att dom flesta faktiskt skulle ha jobbigare med om dom dödade någon än om dom fick några loppor i böter.
 

Magicman

First you see me....Then iam gone....
Gick med
27 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda Cbr 1100 xx Super blackbird,Aprilia Af1
Min hoj är Grön (kawa) och fungerar som en rullande reflexweeest och därbak finns ett 60mm hål som det låter braaaaaaaaapbraaaaaaaaaaapbraaaaaaaaap ur så jag både hörs och syns.folk som går och tittar ner på sina ajphånes hoppar alltid högt även folk i fula bilar tittar argt på mig .Då bjuder jag på en what the fuck burnout
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tänd era lysen!
Mötte idag flera hojar som körde med helt släckta lyktor: mad:
Kollar ni inte om lampor fungerar innan start?
Vi behöver inte göra oss mer osynliga än vi redan är:7peta
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Tänd era lysen!
Mötte idag flera hojar som körde med helt släckta lyktor: mad:
Kollar ni inte om lampor fungerar innan start?
Vi behöver inte göra oss mer osynliga än vi redan är:7peta
Exakt.
Och kör på minst halvljus, p-ljus syns inte.
Körde bredvid två hojåkare i går kväll, det var mörkt och ingen av dom hade ljuset på alls, båda i svarta kläder.
Vakna !!!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ska testas 2017 i.a.f. men vid dagsljus gör den nog varken till eller ifrån. Skaljacka åtminstone, ryms i benfickan så den finns lättillgänglig när den behövs:


20161209-001815-1.jpg
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag kör alltid med inställningen att ingen i trafiken ser mig, så anpassar jag mig och kör runt de andra trafikaterna istället. Det är bara när någon bil faktiskt ser mig och den ska försöka "underlätta" för mig som det blir tokigt. Jag skulle helst av allt vara helt osynlig i trafiken, då skulle jag aldrig råka ut för bilister som gör oväntade manövrar på grund av att det finns en motorcykel i närheten. :tummenupp

Att ta på sig en reflexväst och sedan lita blint på att bilarna ser en, för att sedan skylla ifrån sig när det smäller, är bara naivt enligt mig.

Jag håller med:tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tänd era lysen!
Mötte idag flera hojar som körde med helt släckta lyktor: mad:
Kollar ni inte om lampor fungerar innan start?
Vi behöver inte göra oss mer osynliga än vi redan är:7peta

Det är ju dessutom olagligt att framföra ett fordon utan någon form av belysning framåt. Oavsett om man syns eller inte. Minimum enligt lag är att ha varselljus framåt men det finns ingen som helst anledning att inte ha halvljuset tänt.
 

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Reflexjackan bara irriterar andra trafikanter, i mörker blir den som en spegel och bländar.
Min 12-åriga dotter hade en sådan och när hon åkte bak med frugan så blev jag helt bländad av reflektionen redan när det var lite skymning.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top