Jag tror att du och TMax missförstår varandra lite... Det som de flesta, inklusive mig, menar med tillbud är att något skulle kunna hända men att man istället löste situationen utan missöde.
Jag har väldigt svårt att tro att alla medtrafikanter man möter sköter sig enligt skolboken till 100% på varje åktur. Någon gång kommer man att råka ut för en händelse trots att man kör helt lagligt.
Och ärligt, ett helljus från en mc under dagtid bländar inte så att det är en trafikfara.
Så sluta bråka med varandra nu
Med tillbud menar jag också en situation som inte nödvändigtvis resulterar i en olycka men som kan bli en olycka om man inte reagerar. Dvs om jag passerar en korsning och någon kör ut framför mig så att jag måste väja så är det ett tillbud. Dvs precis samma sak som du menar.
Jag håller också med om att alla trafikanter inte sköter sig till 100% och i stort sett oavsett hur man kör så kommer man att råka ut för tillbud eller situationer där det kan bli nära ögat.
Kör man defensivt och med omdöme och anpassar sitt körsätt till situationen så kommer man att kunna reda ut i stort sett samtliga av dom situationerna utan att det leder till en kollision eller liknande.
Vad gäller helljusets bländande effekt så är det väl visserligen så att många hojar har ohyggligt klent lyse.
Men helljuset har inte en avskärmad ljuskägla vilket medför att det kan blända.
Jag säger alltså inte att det alltid bländar alla runtomkring men det finns en risk att det bländar mötande. Detta oavsett dagsljus eller inte. Och om man bländar mötande så har man ökat riskerna för sina medtrafikanter.
Om det sker för att man skiter i medtrafikanterna och kör med helljuset på bara för att "Jag ska minsan få köra med vilket lyse jag vill" så är man en skitstövel och ett sådant beteende kommer aldrig att vara OK enligt mig.
Om det är mig han möter och jag blir bländad så har han ju skapat en farligare situation för mig bara pga att han inte klarar av att köra så att han överlever utan helljuset.
Om man har en körstil som resulterar i sådana situationer att man inte grejar det utan att ha helljuset tänt så borde man tänka över sin körstil istället för att tända helljuset.
Jag har haft körkort i 22 år och kört över 40 000 mil utan att ha helljuset tänt dagtid och jag har faktiskt överlevt. Ingen av dom tillfällen när det faktiskt har hänt något skulle ha kunnat undvikas med helljus.