Syntetolja eller ej ?

Skogsfinnen

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha TDM 900 A
Jag har hört ryktas att Honda inte rekommenderar syntetolja till vissa motorcyklar. Jag har en SLR650 (samma motor som på Dominator) och står inför mitt första oljebyte...
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
va ja har förstått så skall man inte gå över till helsyntet om man har en äldre hoj som gått en längre tid på "råolja" gäller bilar å dylikt överlag.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag har hört ryktas att Honda inte rekommenderar syntetolja till vissa motorcyklar. Jag har en SLR650 (samma motor som på Dominator) och står inför mitt första oljebyte...
Köp det du vill betala för. Helsyntet mc-olja kommer inte att skada din motor mer än någon annan olja men är dyrare.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Helsyntet är bäst, men se till att den är för MC så inte din koppling börjar slira.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Livsfarligt att yttra sig om olja här på forumet känns det som men man bör nog vara lite mer nyanserad än vissa föregående talare... Enligt vad JAG lärt mig så är det i princip ingen nackdel med syntet. MEN, de säljs ofta med tunnare viskositet, se till att få rätt viskositet och ett stort MEN till; syntetoljor sotar ur mycket bättre vilket gör att om man byter från mineralolja så ska man efter första bytet bara köra kanske 50 mil och sedan byta igen för att få ur skiten.

Ett sista men - läs oljetrådarna istället för att lyssna på mig :D
 

Dr.Bike

Guest
Livsfarligt att yttra sig om olja här på forumet känns det som men man bör nog vara lite mer nyanserad än vissa föregående talare... Enligt vad JAG lärt mig så är det i princip ingen nackdel med syntet. MEN, de säljs ofta med tunnare viskositet, se till att få rätt viskositet och ett stort MEN till; syntetoljor sotar ur mycket bättre vilket gör att om man byter från mineralolja så ska man efter första bytet bara köra kanske 50 mil och sedan byta igen för att få ur skiten.

Ett sista men - läs oljetrådarna istället för att lyssna på mig :D

Haha, du behöver inte vara så ödmjuk.
Allt du säger är ju rätt! (förutom att syntetolja inte tvättar/sotar ur mer än någon annan olja) ;)

:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Haha, du behöver inte vara så ödmjuk.
Allt du säger är ju rätt! (förutom att syntetolja inte tvättar/sotar ur mer än någon annan olja) ;)

:tummenupp

Nja det finns fortfarande en del mineraloljor utan tvättmedel för classichojar så helt fel har han inte.......
 

Dr.Bike

Guest
Nja det finns fortfarande en del mineraloljor utan tvättmedel för classichojar så helt fel har han inte.......

Nämn gärna en enda! :D

Inte för att du inte kan ha rätt, men detta är nytt för mig isf! En smärre sensation att någon skulle välja BORT det som göra att motorn inte slammar igen fullständigt med infarkt som slutresultat!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nämn gärna en enda! :D

Inte för att du inte kan ha rätt, men detta är nytt för mig isf! En smärre sensation att någon skulle välja BORT det som göra att motorn inte slammar igen fullständigt med infarkt som slutresultat!

Det finns en del specialoljor som tillverkas för classichojar som medvetet görs utan tvättmedel då mängden slam som finns ackumulerat i en orenoverad classicmotor skulle orsaka infarkt om allt löstes samtidigt.

Har inga namn på rak arm men kan springa förbi garaget och kolla vad som hälles i classicspisarna......

EDIT: Jag vill minnas att Sunoco (mest kända som bränsletillverkare för DR) tillverkar en classicolja utan tillsatser
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Jag kör alla mina fordon på en bra Mineralolja. Syntetolja känns som Overkill. Har ochså pratat med en Hondamekaniker som rekomenderade Mineralolja till stånkorna. Men mår man bra i själen av att köra med Helsyntet så ska man helt klart köra på det.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Livsfarligt att yttra sig om olja här på forumet känns det som men man bör nog vara lite mer nyanserad än vissa föregående talare... Enligt vad JAG lärt mig så är det i princip ingen nackdel med syntet. MEN, de säljs ofta med tunnare viskositet, se till att få rätt viskositet och ett stort MEN till; syntetoljor sotar ur mycket bättre vilket gör att om man byter från mineralolja så ska man efter första bytet bara köra kanske 50 mil och sedan byta igen för att få ur skiten.

Ett sista men - läs oljetrådarna istället för att lyssna på mig :D

Också en "pizza i råttan" sägnen, alla oljor "tvättar" lika bra oavsett om dom är helsyntet eller mineral.

Jag hade en bmw 320 med gamla m20 motorn way back, den hade gått på mobil 1 helsyntet sen ny. Vid 13000 mil så lämnade jag in den för kamrems byte och när jag hämtade bilen kom mecken och snackade med mig. Killen sa att han aldrig hade sett en sån fräsch topp förut med tanke på modellen och milen ..

Men det finns lika många åsikter om olja som det finns användare här :tungan
 

Skogsfinnen

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha TDM 900 A
Delvac

Jag har diskuterat oljor på en finsk sida (matkaendurot.net) och där verkar det vara många som använder delvac-motorolja som är avsedd för tunga dieselfordon. Billigt och bra säger de.
 

Dr.Bike

Guest
Finns ju "Castrol Classic" serien som även finns specad för äldre mc

Jepp, men den är bara för "dåtidsdårar" som vill ha RAK single 50 eller liknande. Inte för att den är bättre på något vis.

En annan hederlig produkt är Castrol R som är en ricinolja! DET är grejer det och luktar mumma!

OBS: Ej blandbar med andra oljor!!!! OBS!
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top