Skogsfinnen
Ny medlem
Jag har hört ryktas att Honda inte rekommenderar syntetolja till vissa motorcyklar. Jag har en SLR650 (samma motor som på Dominator) och står inför mitt första oljebyte...
Snart kommer någon säga något om oljetrådarna
Köp det du vill betala för. Helsyntet mc-olja kommer inte att skada din motor mer än någon annan olja men är dyrare.Jag har hört ryktas att Honda inte rekommenderar syntetolja till vissa motorcyklar. Jag har en SLR650 (samma motor som på Dominator) och står inför mitt första oljebyte...
Livsfarligt att yttra sig om olja här på forumet känns det som men man bör nog vara lite mer nyanserad än vissa föregående talare... Enligt vad JAG lärt mig så är det i princip ingen nackdel med syntet. MEN, de säljs ofta med tunnare viskositet, se till att få rätt viskositet och ett stort MEN till; syntetoljor sotar ur mycket bättre vilket gör att om man byter från mineralolja så ska man efter första bytet bara köra kanske 50 mil och sedan byta igen för att få ur skiten.
Ett sista men - läs oljetrådarna istället för att lyssna på mig
Haha, du behöver inte vara så ödmjuk.
Allt du säger är ju rätt! (förutom att syntetolja inte tvättar/sotar ur mer än någon annan olja)
Nja det finns fortfarande en del mineraloljor utan tvättmedel för classichojar så helt fel har han inte.......
Nämn gärna en enda!
Inte för att du inte kan ha rätt, men detta är nytt för mig isf! En smärre sensation att någon skulle välja BORT det som göra att motorn inte slammar igen fullständigt med infarkt som slutresultat!
EDIT: Jag vill minnas att Sunoco (mest kända som bränsletillverkare för DR) tillverkar en classicolja utan tillsatser
Livsfarligt att yttra sig om olja här på forumet känns det som men man bör nog vara lite mer nyanserad än vissa föregående talare... Enligt vad JAG lärt mig så är det i princip ingen nackdel med syntet. MEN, de säljs ofta med tunnare viskositet, se till att få rätt viskositet och ett stort MEN till; syntetoljor sotar ur mycket bättre vilket gör att om man byter från mineralolja så ska man efter första bytet bara köra kanske 50 mil och sedan byta igen för att få ur skiten.
Ett sista men - läs oljetrådarna istället för att lyssna på mig
Finns ju "Castrol Classic" serien som även finns specad för äldre mc
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |