Syrgastrim???

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
hej
har sett att det finns syrgastrimm till moppar.
Det är en syrgasbehållare med komprimerad syrgas som man kopplar till insugsgummit och med ett knapptryck så släpper man loss vreden. :yoparty
samma princip som NOS(lustgas)nitrooxygen

Borde inte det fungera på 125:eek:r oxå. Skulle vara kul o ha en liten rolig knapp o pilla på. borde inte vara så dyrt heller. Någon som har något o säga om detta? risker??? :fyllisar :fyllisar
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Jag tycker det låter jäkligt onödigt.
Åka en sväng, trycka på det på en raka, sen är det bra, om man nu inte vill ha en släpkärra med en stor fet tub bakom hojen, men det vill man inte...

Så det känns ltie onödigt, antar att det inte räcker så länge, och det lär ju kosta en del att fylla på, plus att det är bökigt o göra det, åka ner till nån firma osv, nä, riktig rå naturlig kraft är det enda vättiga :)
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Har jag alldrig hört talas om. snacka du om Power Boxar eller?
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
om du tycker att det är tufft, ta en sprayflaska, ta bort etiketten smäll på tex ett NOS märke, fixa en knapp någonstans på styret, ta en slang och koppla något sånär till förgasaren och montera alltihop nånstans... vipps du har ett lustgassystem!,,
allvarligt, till vilken nytta??
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
nicke skrev:
om du tycker att det är tufft, ta en sprayflaska, ta bort etiketten smäll på tex ett NOS märke, fixa en knapp någonstans på styret, ta en slang och koppla något sånär till förgasaren och montera alltihop nånstans... vipps du har ett lustgassystem!,,
allvarligt, till vilken nytta??

Är det inte billigare och säga att "det där är nosburken, med den gör hojen 450 km/h på bakan", medans man pekar på ljuddämparen...? :va :hihi
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
När man åker lustgas så när man trycker på knappen så sprutas det in både gas och bensin genom spridaren.. Hur har du tänkt lösa det på 125:an?? Sen så är det inte riktigt samam princip med Nos.. Lustgas kyler insug m.m kraftigt, så det är inte bara gasen som ger effekt.

Sen att det kostar 400:- att fylla en syrgastub gör ju inte saken bättre.. Iofs lär en sådan tub räcka ganska länge, men vart ska man göra av tuben..
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Edholm skrev:
När man åker lustgas så när man trycker på knappen så sprutas det in både gas och bensin genom spridaren.. Hur har du tänkt lösa det på 125:an?? Sen så är det inte riktigt samam princip med Nos.. Lustgas kyler insug m.m kraftigt, så det är inte bara gasen som ger effekt.

Sen att det kostar 400:- att fylla en syrgastub gör ju inte saken bättre.. Iofs lär en sådan tub räcka ganska länge, men vart ska man göra av tuben..

Precis, bara onödigt att hålla på o klabba med sånt, sattsa på riktigt trimm om du vill ha effekt istället...
 

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
NSR_Martin skrev:
Precis, bara onödigt att hålla på o klabba med sånt, sattsa på riktigt trimm om du vill ha effekt istället...

varför så illa dissiga? jag tycker det låter hur ball som helst, att lägga lite tid på att bygga en grym konstruktion är väl inget fel, det är att lära sig! drömm på!

(himlans vad klok jag kände mig nu) :rolleyes: :D
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Har inte jag heller hört talas om, men om det nu finns så måste man på något sätt kompensera den ökade luft (syre) med extra bränsle. Typ extra bränsleinsprutare på insuget eller så måste syret vara blandat med bränsle men då har man ju i princip ett NOS-system. Förutom att i NOS-system används (NO2) = en kväve-/ två syreatomer. Det finns system utan extrabränsle också men de kan inte användas på en moppe elle 125a eftersom att de kommer att gå snålt o skära.

Dessutom så kan inte enbart rent syre antändas, kan endast brinna tillsammans med bränsle av ngt slag så att skicka in extra syre i motorn kommer INTE att ge någon effektökning om man inte skickar in extra bränsle! :fakta
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ren syrgas i vilken form som helst, flytande eller i gasform, ska man undvika till vilket pris som helst. LIVSFARLIGT! Ta reda på exakt vad det är ni håller på med, dvs vad ren syrgas kan åstadkomma. T.o.m. nitroglycerin är mindre farligt enligt min mening.

Pyssla hellre med lustgas, relativt ofarligt och mycket trevligare effekter (i dubbel bemärkselse).
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
de e ju inget problem med att tillföra extra bränsle temporärt under tiden man har systemet aktivt, ffs dra ut choken! :kocko :) :fyllisar
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Edholm skrev:
När man åker lustgas så när man trycker på knappen så sprutas det in både gas och bensin genom spridaren.. Hur har du tänkt lösa det på 125:an?? Sen så är det inte riktigt samam princip med Nos.. Lustgas kyler insug m.m kraftigt, så det är inte bara gasen som ger effekt.

Sen att det kostar 400:- att fylla en syrgastub gör ju inte saken bättre.. Iofs lär en sådan tub räcka ganska länge, men vart ska man göra av tuben..
Beror på om det är torrt eller blött :)
 

Njutarn

livet leker...
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Cagiva freccia C12R *såld*
Lustgas ska man sniffa ju.. Man kan bli jävligt hög av det också har man roligt, Och man är "borta" en stund=)
 
Last edited:

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Lingonpoeten skrev:
varför så illa dissiga? jag tycker det låter hur ball som helst, att lägga lite tid på att bygga en grym konstruktion är väl inget fel, det är att lära sig! drömm på!

(himlans vad klok jag kände mig nu) :rolleyes: :D
Tack för medkänslan :fyllisar
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
okejj om vi leker lite med idén då...
om man använder en liten lustgastub och kopplar in den innan förgasaren istället, typ i luftburken, så borde inte motorn skära för då får motorn fortfarande samma blandning av bränsle o luft bara att man byter luften mot gas. motorn suger lustgas i stället för luft.
:D

och de som bara är negativa mot idén ber jag avreagera sig i nått annat forum.
:fatta!
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
xanlar skrev:
okejj om vi leker lite med idén då...
om man använder en liten lustgastub och kopplar in den innan förgasaren istället, typ i luftburken, så borde inte motorn skära för då får motorn fortfarande samma blandning av bränsle o luft bara att man byter luften mot gas. motorn suger lustgas i stället för luft.
:D
Och till alla som tjatar om nått jevla insug så finns det inget insug på nsr:en, förgasare heter det. :arsele

och de som bara är negativa mot idén ber jag avreagera sig i nått annat forum.
:fatta!

Det är inte riktigt så enkelt, sök bland trådarna så kanske du får lite klarhet i det hela :)
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Men egenkligen borde ett lustgassystem vara lagligt o ha på en 125:a. man får ju ha lustgassystem på bilar bara man inte använder det på gatan. fast min hoj är ju lagom laglig ändå så det spelar ingen roll för mig.
men kul tanke iaf. om snuten stoppar en och hojen är strypt men har ett system som ger 30 hk vid knapptryck så kan dom inte göra nått :D :D :yoparty
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
xanlar skrev:
Men egenkligen borde ett lustgassystem vara lagligt o ha på en 125:a. man får ju ha lustgassystem på bilar bara man inte använder det på gatan. fast min hoj är ju lagom laglig ändå så det spelar ingen roll för mig.
men kul tanke iaf. om snuten stoppar en och hojen är strypt men har ett system som ger 30 hk vid knapptryck så kan dom inte göra nått :D :D :yoparty

haha 30hk in your dreams
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top