Syrgastrim???

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
xanlar skrev:
okejj om vi leker lite med idén då...
om man använder en liten lustgastub och kopplar in den innan förgasaren istället, typ i luftburken, så borde inte motorn skära för då får motorn fortfarande samma blandning av bränsle o luft bara att man byter luften mot gas. motorn suger lustgas i stället för luft.
:D

och de som bara är negativa mot idén ber jag avreagera sig i nått annat forum.
:fatta!
Vad tycker du egentligen om folk som inte direkt sågar oövertänkta och orealistiska förslag ?
Varför skriva inlägg om du inte vill se riktiga svar ? Ovanstående får mig att tro du behöver lite såna......

Tål du inte svar, så skriv inte. Gå bara ut och gör dina misstag i stället.
/u
 

Nikki6

Som en insekt...
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBX 1000 -79, Martin CBX -83, Kawa H1 -70, en å annan 125´a
Larco skrev:
Har inte jag heller hört talas om, men om det nu finns så måste man på något sätt kompensera den ökade luft (syre) med extra bränsle. Typ extra bränsleinsprutare på insuget eller så måste syret vara blandat med bränsle men då har man ju i princip ett NOS-system. Förutom att i NOS-system används (NO2) = en kväve-/ två syreatomer. Det finns system utan extrabränsle också men de kan inte användas på en moppe elle 125a eftersom att de kommer att gå snålt o skära.

Dessutom så kan inte enbart rent syre antändas, kan endast brinna tillsammans med bränsle av ngt slag så att skicka in extra syre i motorn kommer INTE att ge någon effektökning om man inte skickar in extra bränsle! :fakta

när vi ändå e inne på fakta... e de inte så att en kväveatom kan binda 5! syreatomer? :fyllisar ....NO5 ....NOS
M.Esserschmidt :hihi
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
ulf_lundin skrev:
Vad tycker du egentligen om folk som inte direkt sågar oövertänkta och orealistiska förslag ?
Varför skriva inlägg om du inte vill se riktiga svar ? Ovanstående får mig att tro du behöver lite såna......

Tål du inte svar, så skriv inte. Gå bara ut och gör dina misstag i stället.
/u

håller med dig full men det är sånt här spam som jag vill få bort
NSR_Martin skrev:
Är det inte billigare och säga att "det där är nosburken, med den gör hojen 450 km/h på bakan", medans man pekar på ljuddämparen...? :va :hihi
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
xanlar skrev:
håller med dig full men det är sånt här spam som jag vill få bort

Oj, ursäkta herr store xanlar :Bugar

:rolleyes:


Tyckte det luktade moppefucko i tråden från början, så varför inte fortsätta då? :va :tungan Kändes rätt ogenomtänkt, bara som att det va nått coolt för att det hade ett tuft namn...
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Nikki6 skrev:
när vi ändå e inne på fakta... e de inte så att en kväveatom kan binda 5! syreatomer? :fyllisar ....NO5 ....NOS
M.Esserschmidt :hihi

Det har jag inte tänkt på överhuvudtaget men lustgas har beteckningen NO2 = en kväve och två syre. En kväveatom i sig kan säkert binda 5 syre men då är det väl inte längre lustgas och det är ju lustgas som används.

Sen så vet jag inte om du försökte göra någon liknelse mellan NO5 och NOS men i så fall :fatta! ,du har fel, för NOS är en förkortning av NitrousOxide och Nitrous = kväve och Oxide = syre på engelska. Kan också vara så att oxide står för att kvävet har oxiderats = har reagerat med syret och tagit till sig syre atom(er).

Inte direkt någon kemiexpert men lite kan jag.
 

Nikki6

Som en insekt...
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBX 1000 -79, Martin CBX -83, Kawa H1 -70, en å annan 125´a
Ähhh bara jag som e nyfiken. Det finns en massa olika kväveföreningar därav NOx..... Mer syre till förbränningen blir det iallefall med ganska sköna effekter.
N2O ! Tjo! :brinnerup
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Ren syre kommer öka förbränningtemperaturen så pass mycket att din(a) kolvar smälter på 0-tid.

Lustgas behöver (som andra påpekat) givetvis mer soppa.

Men, men, men... Ska du ha effekt så gå hela vägen: portning, större fugge, högre komp, ändrad tändning och sist och viktigast: en pipa skräddarsydd för din trimning och porttider.

Du kommer då att få en högre effektökning än "standard" med lustgas. Jag garanterar dig.

/J
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RG500-Johannes skrev:
Du kommer då att få en högre effektökning än "standard" med lustgas.

Rent generellt kan man säga att dubbla effekten är vad man kan få ut av lustgas från en lite smått trimmad "standard" motor. Mer än dubbla i en otrimmad och lite mindre än dubbla från en hårt trimmad. Men, 50% mer är inte realistiskt utan att göra nåt åt kolvbultar, kolvar och stakar och att få motorn att behålla kompressionen på rätt sida om cylinderfodret.

Kolla in tvärstaget i framkanten av motorn på den här bilden av min hoj! :D
http://andersbrink.se/y2k/2000-10-1-d.jpg
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
du ska nog tänka dig för om du int vill köpa ny kolv å cylinder...
vanlig luft har ju ungefär 25% syre, det systemet du tänkte på ökar syremängden i luften som sugs in, vilket ökar förbrännningstakten ganska mkt, det vet alla som va med på Kami lektionerna på högstadiet, vet att om man har en tändsticka som glöder å tillsätter syre så börjar den brinna, samma effekt skullle bli i förbränningsutrymmet, vilket skulle ge en enorm värme lkning. vilket skulle resultera i bränd kolv, å dyr motorrenovering... så det är nog bättre å bara trimma lite..
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Men om du nu är så sugen på den här sortens trim så kan www.ebos.se fixa nos-system, till min skulle det kosta 8000:- (som hittat :3freak ), då får du upp till 80% kraftökning enligt dem och allt finns i kitet dock lär ju sånt som starkare koppling mm behövas.

Men som sagt jag tycker att du ska trimma vanligt först iaf, sen så är det ju bara 125:a me.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top