Systemhjälm-frågor

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Hoj
R1 & yzf1000r
japp, system hjälm, alltså öppningsbar "front"
Jag hade (har nånstans) en av de första nolan N100 som såldes i sverige, trivdes super med den + hörsel proppar.
Sen blev det en n103 + hörselproppar.
103:an är ju en vidare utveckling av 100 med bla. inbyggt solvisir och är mannen med soptunnans "favorit" (sverker olsson på +).
Nu trivs jag inte (skiter dock i soptunnans åsikt) då det är rena korsdraget i hjälmen och för mina ögon känns som jag åker med krosshjälm utan glasögon :huvet
Har tittat på en caberg konda då ju "tripp" tyvärr inte längre tillverkas.
Nån som har nån åsikt om caberg:s konda, justissimo llr sentesi (stavning:brinnerup)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Satt och slösurfade lite i eftermiddags och Caberg Trip finns här:

http://www.helmetcity.co.uk/Caberg-Trip_B22GNO.aspx

Jag tycker dock den verkar lite väl billig för att jag skulle överväga den modellen av Cabergs utbud.
Har själv tittat på några "korvätarhjälmar" att ha till semesterbruk. Bortser man från säkerhetsaspekten är en öppningsbar hjälm guld när man måste stanna och snacka vägval med polarna.
Dock har de Caberg jag provat inte suttit speciellt bra på min skalle.

De populäraste öppningsbara hjälmarna verkar ju vara Schuberth och Nolan (som du redan hade). Schubert är svåra att hitta och är rätt dyra tycker jag. Annars verkar deras C3 vara en toppenhjälm.

snowmad

Gick med
29 Jun 2007
Hoj
R1 & yzf1000r
Tack för länken, men då tripp slutade tilverkas i fjol känns det inte helt rätt att köpa en som är (minst) 1 år gammal (livstiden på en "plast kruka" räknas väl bara till 2 år?).
Här finns en av anledningarna till att jag "saknar" cabergs "tripp"
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/caberg-trip
en av bara två system hjälmar med 5*.
Då efterföljaren "conda" (ännu) inte är testad av sharp och har integrerat solskydd (precis som tex min nolan) funderar jag lite på hur mycket sämre den blivit och hur "draget" ev ökat.
det blir tydligen lätt både "farligare", dragigare och ljudligare med inbuggt solskydd.

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
En plasthjälm, precis som all plast, åldras utav UV-strålning främst. DVS solljus. Ingen större faktor om hjälmen legat i sin förvaringspåse i en papplåda på ett lager någonstans. ( I sitt frigolitemballage dessutom)

Sen är alla rykten om hjälmar och dess ålder just bara rykten då (mig veterligen) ingen testat om det stämmer.
Vad jag vet har alla plasthjälmar en lack som skyddar den mot UV-ljus dessutom.

Hade en plasthjälm bara haft 2 års livstid hade det varit världens lättaste sak för tester att bevisa/motbevisa. Vilken MC-tidning som helst kunde köra en hjälm ett par år och och sedan bevisa hur dålig den blivit.

Lägg heller inte för stor vikt på ett Sharp-test. Jag gillar också Sharp, men att det ofta visar annorlunda mot andra tester ger det inte mer trovärdighet än något annat "godkänt" test. Bara en tanke.

snowmad

Gick med
29 Jun 2007
Hoj
R1 & yzf1000r
Jag tog en djup funderare, sket i finesser som inbyggt solvisir och "snabb" lås mm........
det blev en SHOEI Multitec.
dubbelt så dyr som nolan, blir jag nu inte nöjd med den här hoppar jag i ån av ren frustration.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Du kommer säkert inte bli missnöjd med den krukan. Shoei gör ju riktigt trevliga hjälmar.
Jag har tittat på den också men just solvisir är en viktig grej för mig.

Snabblås har jag aldrig fattat vitsen med då dubbel D-ring går nästan precis lika snabbt och alltid medför en korrekt spännd hakrem.

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...