Täckt hoj, är det en så dum idé verkligen?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag börjar bli ganska less på att köra hoj under vanliga former. Alla dessa kläder som ska av och på men som ändå inte tål vatten för fem öre så när det regnar måste man ändå ha regnställ. Vindbruset gör en döv kylan kryper allt värmare. Hur vore det om man lite bra saker från bilvärden och lite roliga saker från hojar och kombinerade dessa. Jag hade velat bygga en hoj som man sitter i som på en bil, kapslad med väggar och tak, ett härligt ljudsystem, AC, osv men ändå 2 hjul. Tänker mig inte en Monotracer, den är ju skitful, utan mer något som Litmotors C1 men något som är gyrobalaserat känns extremt onödigt för något vi gör upp till max 10km/h där köper jag Monotracers lösning fast något snyggare än två giljotinliknande projektiler till hjul på var sida. Vore det inte najs att kunna köra med stödhjul vintertid t ex...?

Ja jag jobbpendlar med hojen, och nej jag vill inte äga bil.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du förlorar nog ganska fort hojkänslan och då är det ju lika bra att köra bil

Många har genom tiderna försökt, men ingen har lyckats med något som motorcyklister gillar.

Det finns ju en subkategori motorcyklar som ser ut som recumbentcyklar, ofta kallade feet first motorcycles, där man sitter lågt, men då känns det ju inte som en motorcykel heller.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag börjar bli ganska less på att köra hoj under vanliga former. Alla dessa kläder som ska av och på men som ändå inte tål vatten för fem öre så när det regnar måste man ändå ha regnställ. Vindbruset gör en döv kylan kryper allt värmare. Hur vore det om man lite bra saker från bilvärden och lite roliga saker från hojar och kombinerade dessa. Jag hade velat bygga en hoj som man sitter i som på en bil, kapslad med väggar och tak, ett härligt ljudsystem, AC, osv men ändå 2 hjul. Tänker mig inte en Monotracer, den är ju skitful, utan mer något som Litmotors C1 men något som är gyrobalaserat känns extremt onödigt för något vi gör upp till max 10km/h där köper jag Monotracers lösning fast något snyggare än två giljotinliknande projektiler till hjul på var sida. Vore det inte najs att kunna köra med stödhjul vintertid t ex...?

Ja jag jobbpendlar med hojen, och nej jag vill inte äga bil.
Har du testat typ ett Rukka-ställ och en Schubert hjälm?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Problemet är att man kan inte bara klä in en vanlig motorcykel med förare i plast (eller jo man kan), för då får man ett fordon med en massiv sidoarea och dålig riktningsstabilitet.
Lägg till det lite sidvind.

Därför bygger alla som försöker "cigarrer" som ger feet forward sittställning, och då är det inte motorcykel längre.

Eller så bygger dom något trehjuligt som ingen vill ha.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Den enklaste lösningen är att flytta till ett annat land. I Kalifornien är det 25 grader varmt hela året och det regnar aldrig. Du kan åka hoj till jobbet varje dag i flip-flops och kortbyxor. Mc i Sverige?..no-no.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Gör som Parisarna mfl europeiska storstadsbor: skaffa en scooter med kapelltäcke runt benen. Åretrunt-transport i kostym om man vill.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fy fan va många såna jag fixade när jag jobbade på BMW, folk slet i handtagen så det sprutade vajrar :3freak

Kul att BMW vågade prova, men fy fan så korkat det blev ändå.

En moppe som kräver MC kort som har tak men inte dörrar och som har säkerhetsbälte och störtbåge men kräver hjälm...

Alla nackdelar från en bil, men ingen av fördelarna
Alla nackdelar från en motorcykel, men få av fördelarna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kul att BMW vågade prova, men fy fan så korkat det blev ändå.

En moppe som kräver MC kort som har tak men inte dörrar och som har säkerhetsbälte och störtbåge men kräver hjälm...

Alla nackdelar från en bil, men ingen av fördelarna
Alla nackdelar från en motorcykel, men få av fördelarna.
Lite som en nätkondom, mitt i det roliga ska man fippla fram den, och även om det verkar kul med något nytt, så när det börjar svida efter några dagar så inser man misstaget. Inte win-win :gnissla

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati