Tändfel på yamaha RD350lc...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hej!
Har ställt undan hojen inför vintern och har planer på att i väntan på säsongen göra om den lite till en tidsenlig racer med expansionskammare, trimförgasare, clip-on och lite annat lull. hojen ska även bänkas när allting är klart för att se om jag vunnit något jämfört med en standardhoj (kommer utgå från originaleffekten och allt över är jag nöjd med). det är bara ett problem: hojen har ett tändfel eller vad man ska kalla det... hon går bra på låga och höga varv men precis runt 5000 rpm så kommer det en liten tvekan, nästan som bludder eller vad man ska kalla det. på låg växel är det bara att ge full gas så är man snabbt förbi bluddret men på högre växlar märks det ganska tydligt och det kan ibland vara lite svårt att komma förbi. nämnas ska väl också att hojen går "ryckigt" om man kör på just detta varvtal. tidigare har jag inte brytt mig utan kört iallafall men om man nu ska ge sig på att förbättra effekten och dessutom bänka så vore det ju lite tråkigt med en enorm dipp mitt i registret, därför undrar jag nu vad som kan vara fel? cdi:n eller tändplattan? eller nåt helt annat kanske?
tacksam för svar!

Mvh Anton.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hur har du mätt fram till att det är tändfel? Byt den felaktiga komponenten :pannkyss
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur har du mätt fram till att det är tändfel? Byt den felaktiga komponenten :pannkyss

det har jag inte, men jag gissade att det bör vara nåt sånt med tanke på hur exakt och specifikt bludderområdet är:)

Det där bluddret är normalt, faktiskt.

va??:va nej... säker? jag har sett flera andra rd350lc utan det där bluddret... kan inte tänka mig att det skulle vara normalt, inte så mycket och så specifikt väl?:va

har för mig att jag läst nånstans att cdi:n var dålig redan i grunden vilket ofta ledde till ett liknande fel på de här motorcyklarna men att det går att åtgärda med hjälp av ny cdi... men då måste jag ju först få det verifierat. någon som vet? vad annat kan bludder på specifikt varv bero på?
 
Last edited:

Solid snake

Guest
det har jag inte, men jag gissade att det bör vara nåt sånt med tanke på hur exakt och specifikt bludderområdet är:)



va??:va nej... säker? jag har sett flera andra rd350lc utan det där bluddret... kan inte tänka mig att det skulle vara normalt, inte så mycket och så specifikt väl?:va

har för mig att jag läst nånstans att cdi:n var dålig redan i grunden vilket ofta ledde till ett liknande fel på de här motorcyklarna men att det går att åtgärda med hjälp av ny cdi... men då måste jag ju först få det verifierat. någon som vet? vad annat kan bludder på specifikt varv bero på?
Japp, de har dåliga cdi's redan från grunden, hade det där "felet" på båda mina TZR 125, och det är samma skit i princip.

YPVS annars, om du har det, kommer inte ihåg.

Kan gå för fett där runt 5000rpm också.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Japp, de har dåliga cdi's redan från grunden, hade det där "felet" på båda mina TZR 125, och det är samma skit i princip.

YPVS annars, om du har det, kommer inte ihåg.

Kan gå för fett där runt 5000rpm också.

finns det nya och bättre cdi:s att köpa då?

nej, ingen ypvs.

ok... hur åtgärdar man nåt sånt då? om man tunnar ut blandningen så kommer den ju gå snålt överallt annars där den tidigare gick bra väl?:va...
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Det skulle kunna vara något med YPVSen. Den öppnar vid 5500 varv vill jag minnas. Kolla upp det först, att byta CDI kan bli dyrt.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag tror inte att det är tändningsfel i ditt fall, snarare YPVS:en som har glappat upp sig i kopplingen mellan cylindrarna. Det går att byta bara kopplingsdelen har jag för mig, men passa i så fall på att riva isär allting och rengöra ordentligt, så bägge portarna löper lätt.

CDI:n brukar yttra sig mer så att hojen tvärdör när den blir varm.
Sams Motor säljer utbytes CDI till gamla RD350 för betydligt bättre pris än Yamahahandlaren.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag tycker att det låter som YPVS-fel. Kolla noga så att den inte läcker mellan cylindrarna.
Lycka till.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Han har ju inte ypvs!!!

äntligen en som hajjat!:tummenupp :D

Det är inte så att den går lite fett där och fyrtaktar?

ingen aning... vad gör man isåfall åt det?

CDI:n brukar yttra sig mer så att hojen tvärdör när den blir varm.
Sams Motor säljer utbytes CDI till gamla RD350 för betydligt bättre pris än Yamahahandlaren.

där ser man... jag hörde om en annan kille som köpt en begagnad tändplatta till sin (visserligen en ypvs men iallafall) och därefter fått precis samma problem, liten tvekan vid ca 5000 varv. skulle det kunna ha nåt med saken att göra även i mitt fall? tändspolen kanske, om jag har såna?...:va
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
det har jag inte, men jag gissade att det bör vara nåt sånt med tanke på hur exakt och specifikt bludderområdet är:)



va??:va nej... säker? jag har sett flera andra rd350lc utan det där bluddret... kan inte tänka mig att det skulle vara normalt, inte så mycket och så specifikt väl?:va

har för mig att jag läst nånstans att cdi:n var dålig redan i grunden vilket ofta ledde till ett liknande fel på de här motorcyklarna men att det går att åtgärda med hjälp av ny cdi... men då måste jag ju först få det verifierat. någon som vet? vad annat kan bludder på specifikt varv bero på?

Skulle mer gissa felbestyckat, trötta kolvringar eventuellt.

Man tar rätt på vid vilka gaslägen problemet är störst samt minst, sedan gissningsvis flytta nål eller eventuellt byta nål/spridarrör samt byta tomgångsmunstycke och kanske vrida på luftskruven.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Byter nålarna i fuggarna, slitna = överfett på mellanregistret.

Kan pröva att sänka 1 steg också.

ok... som jag skrev inledningsvis funderar jag på att byta förgasare, så du menar att med en korrekt inställning av dessa kommer felet försvinna?

Skulle mer gissa felbestyckat, trötta kolvringar eventuellt.

Man tar rätt på vid vilka gaslägen problemet är störst samt minst, sedan gissningsvis flytta nål eller eventuellt byta nål/spridarrör samt byta tomgångsmunstycke och kanske vrida på luftskruven.

kolvringar? med ett så pass specifikt bludder?:va

det rör sig verkligen om ett litet område, från ca 4750 varv till 5250 ungefär... ett intervall på 500 varv alltså. kan det verkligen bli så centrerat av detta?:va
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nej låter inte som fugge/nål och eftersom du inte har ypvs tror jag mer på cdi/spole/givarproblem. Men eftersom du skall byta fugge, gör det först och se om felet blir annorlunda. En sak i taget när man har fel...

ok... som jag skrev inledningsvis funderar jag på att byta förgasare, så du menar att med en korrekt inställning av dessa kommer felet försvinna?



kolvringar? med ett så pass specifikt bludder?:va

det rör sig verkligen om ett litet område, från ca 4750 varv till 5250 ungefär... ett intervall på 500 varv alltså. kan det verkligen bli så centrerat av detta?:va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej låter inte som fugge/nål och eftersom du inte har ypvs tror jag mer på cdi/spole/givarproblem. Men eftersom du skall byta fugge, gör det först och se om felet blir annorlunda. En sak i taget när man har fel...

här är en till som tänker som jag!
gör det oss till dubbelt så många som har fel eller ökar det chanserna att vi har rätt?:va

jo, jag ska göra det. som du säger, en sak i taget. viktigast är ju att det är borta tills bänkningen, hojen går ju trots allt att köra som den är:)

men det vore kul att veta vad det är så att man kan planera för att åtgärda det och sådär... så fler synpunkter mottages tacksamt!
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
här är en till som tänker som jag!
gör det oss till dubbelt så många som har fel eller ökar det chanserna att vi har rätt?:va

jo, jag ska göra det. som du säger, en sak i taget. viktigast är ju att det är borta tills bänkningen, hojen går ju trots allt att köra som den är:)

men det vore kul att veta vad det är så att man kan planera för att åtgärda det och sådär... så fler synpunkter mottages tacksamt!

Gör ett besök på Biltema och inhandla en tändningsinställningslampa,
då kan du se om det blir någon förändring vi aktuellt varvtal





Tändinställningslampa
Enkel användning på alla 12 V tändsystem.
Överlägsen prestanda vid alla varvtal, upp till max. 8000 rpm.
Ljusstark Xenon-lampa ger ett koncentrerat ljus med hög synbarhet av tändmärket.
Induktiv pick-up/avkännare som enkelt kläms fast på tändkabeln.
Utbytbar Xenon-lampa.


Art nr Pris Antal
15-1355 279,00 kr
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gör ett besök på Biltema och inhandla en tändningsinställningslampa,
då kan du se om det blir någon förändring vi aktuellt varvtal





Tändinställningslampa
Enkel användning på alla 12 V tändsystem.
Överlägsen prestanda vid alla varvtal, upp till max. 8000 rpm.
Ljusstark Xenon-lampa ger ett koncentrerat ljus med hög synbarhet av tändmärket.
Induktiv pick-up/avkännare som enkelt kläms fast på tändkabeln.
Utbytbar Xenon-lampa.


Art nr Pris Antal
15-1355 279,00 kr

hmm... spännande. hur funkar en sån?:va
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top