Tändkulemotor

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är en gammal tändkulefilm med salta gubbar.
Filmen är inspelad 1983, fiskebåten är utrustad med en Grenå 2-cylindrig kula på 90-hästkrafter. En bit in i filmen blir det orkan. (Vid 7:50 stoppar de framfarten och en av gubbarna knyter säkerhetslina till nedgångskappan. Jag hade nog tagit på mig flytväst innan jag gick ut på däck i det vädret! :D)

Men det försämrade vädret verkar inte bekomma fiskegubbarna som lugnt och fint förtöjer och leverarar posten till Hirsholmen, (detta naturligtvis utan bogpropeller och andra moderniteter som dagens plastbåtsägare knappt kan vara utan en vacker dag i Sandhamn) . Utan enbart mha roder och kulans reversibla propeller.
Jag utgick från att de skulle välja ligga kvar på ön tills stormen bedarrat,så att hemfärden kunde ske i lugnare väder, men icke. De startar upp och dunkar hemmåt innan höststormen bedarrat. :D
https://www.youtube.com/watch?v=eJdP36GTZNM

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du kommer överrösta tändkulemotorerna med dina 122 db :hihi

Jag har faktiskt tystat ner kawasakin till mysiga 94 dB nu.
Huskqvarnan ligger dock på 106.

Farsan brukar ta sin Triumph Tr6 (Bil) dit och "ställa" ut.
Dessvärre så har den havererat tändningen.
Igen...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Här är en gammal tändkulefilm med salta gubbar.
Filmen är inspelad 1983, fiskebåten är utrustad med en Grenå 2-cylindrig kula på 90-hästkrafter. En bit in i filmen blir det orkan. ...

Bara en krusning på ytan... :) värre på vintern dock med isbildning som tynger ner och man måste ut med yxan och kräla runt för att inte gå under. Härligt härligt! :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bara en krusning på ytan... :) värre på vintern dock med isbildning som tynger ner och man måste ut med yxan och kräla runt för att inte gå under. Härligt härligt! :D
Ja de har nog kört den vändan många ggr förut, och har ordning på motor, tankar och filter. Ett motorbortfall i pålandsvinden innan vågbrytarna när de angör Hirsholmare, hade ju sannolikt blivit totalförlust av fartyg och inte osannolikt även förlust av människoliv.

Apropå tändkulor så hittade jag till min glädje en film från min båt som jag inte sett. Det var en tur med några hojåkarvänner (som också är medlemmar här på SH). En av dessa, Fille, filmade lite och har lagt ut det på tuben. :D

https://www.youtube.com/watch?v=GKueY0yHTDg

Last edited:

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Jörgen, jag har några filmsnuttar till från turen som jag tänkt att du ska få vid nåt lämpligt tillfälle!:)

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Fan va kul de vart. Jag har försökt ladda upp en bild där typ 50 sura gubbar spricker upp i ett leende när dom startar en stridsvagnsmotor. Who needs sex? Tyvärr funkar inte uppladdningen för tillfället,

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Fan va kul de vart. Jag har försökt ladda upp en bild där typ 50 sura gubbar spricker upp i ett leende när dom startar en stridsvagnsmotor. Who needs sex? Tyvärr funkar inte uppladdningen för tillfället,

Ja visst är det roligt.

Och luktar gott gör det med :tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping