Tändningen slutade fungera.

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Igår funkade min moped bra, eller inte helt för den blöddrade i höga varv. Så idag skulle jag rensa förgasaren men då jag ska starta den så startar den inte. Så jag kollar så ser jag att den inte får tändning. Jag byter tändstift men funkar inte. Jag funderar om jag imisstag råkade röra någon kabel men ser inte ut så om jag kollar snabbt. Då jag ser in i tändhatten är detdär "hålet" som tändstift-toppen går in i, helt böjt så vet inte om det har någon skillnad. Annars vet ni vad felet kan vara?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jordar du tändstiftet när du kollar? Känner du att stiftet ”klickar i” tändhatten?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vet inte riktigt vad du menar men jag håller tändstiftet mot cylindern om det är det du menar. Jag känner inget "klick".
Ja det menade jag. Dpontant känns du väldigt grön på detta. Jag tror du har gjort något fel med förgasaren. Blir stiftet blött efter startförsök?
 

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Ja det menade jag. Dpontant känns du väldigt grön på detta. Jag tror du har gjort något fel med förgasaren. Blir stiftet blött efter startförsök?

Ja det menade jag. Dpontant känns du väldigt grön på detta. Jag tror du har gjort något fel med förgasaren. Blir stiftet blött efter startförsök?
Jo det blir blött. Hur tänker du att det inte är ett elproblem?
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det finns tändhattar som är avsedda att användas med den lilla extratoppen påskruvad på tändstiftet, kan det vara den som gängat av sig och ligger snett i tändhatten? se bild.
Tändstift.jpg
 

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Det ska vara svårt att trycka på tändkabeln, det ska sitta ordentligt. Att det har funkat ändå kan bero på att tändstiftet har hamnat utanför hylsan och klämts mellan den och gummihatten.
Ok tack! Då jag kommer hem från skolan ska jag testa med ett tändstift som har "toppen" på.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Normalt sett brukar man misstänka det som man sist mekade med när nåt krånglar, i ditt fall förgasaren. Är munstyckena rätt inskruvade, kan flottören röra sig, har trottelnålen hamnat rätt? Testa med startgas så vet du om felet har med el eller bränsle att göra.
 

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Normalt sett brukar man misstänka det som man sist mekade med när nåt krånglar, i ditt fall förgasaren. Är munstyckena rätt inskruvade, kan flottören röra sig, har trottelnålen hamnat rätt? Testa med startgas så vet du om felet har med el eller bränsle att göra
Alla delar är nog rätt i förgasaren. Men jag såg ju att den inte har gnista så måste det inte vara det då!?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om nu tändhatten är misstänkt, ta ett par bilder på/i den och lägg in i tråden och bild på stiftet oxå.

Om stiftet är blött så är gnistan väldigt svag. Spraya stiftet med bromsrengöring, kolla/justera avståndet på gnistgapet med bladmått.
Byt till ett nytt stift om du misstänker nåt fel sen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Alla delar är nog rätt i förgasaren. Men jag såg ju att den inte har gnista så måste det inte vara det då!?
Man kan ju tro det, men det där med att kolla gnistan är svårt. Även om det finns en gnista vet man inte om den är tillräckligt för att tända bränsleblandningen. Och varför skulle elproblem uppstå just när du har rengjort förgasaren? Men som du säger - finns det verkligen ingen gnista så kommer hojen inte att starta. Jag skulle ändå prova med startgas, det är ett enkelt och rätt säkert sätt att få klarhet.
 

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Om nu tändhatten är misstänkt, ta ett par bilder på/i den och lägg in i tråden och bild på stiftet oxå.

Om stiftet är blött så är gnistan väldigt svag. Spraya stiftet med bromsrengöring, kolla/justera avståndet på gnistgapet med bladmått.
Byt till ett nytt stift om du misstänker nåt fel sen.
 

Bifogat

  • IMG_20210917_180516.jpg
    IMG_20210917_180516.jpg
    4.1 MB · Visningar: 32
  • IMG_20210917_171517.jpg
    IMG_20210917_171517.jpg
    2.6 MB · Visningar: 31
  • IMG_20210917_171348.jpg
    IMG_20210917_171348.jpg
    3.3 MB · Visningar: 33

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Man kan ju tro det, men det där med att kolla gnistan är svårt. Även om det finns en gnista vet man inte om den är tillräckligt för att tända bränsleblandningen. Och varför skulle elproblem uppstå just när du har rengjort förgasaren? Men som du säger - finns det verkligen ingen gnista så kommer hojen inte att starta. Jag skulle ändå prova med startgas, det är ett enkelt och rätt säkert sätt att få klarhet.
Ska testa
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top