Tändningslås kärvar…

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Låset på min hoj har börjat kärva å det grövsta. Med originalnyckeln går det inte att vrida om alls, med den oanvända reservnyckeln går det något bättre. Har öst på med låsolja i omgångar men utan någon större förbättring.
Vad göra? ?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Se till att smörjningen innehåller PTFE. Har löst liknande situation för mig.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ibland kan det fungera att spruta in startgas i tändningslåset, det rengör väldigt bra om det är små metallspån i fett som gör att det kärvar.
Rikligt med stargas, motionera med nyckeln, och sedan smörja.

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Sliten låskista. Bara att byta. Varit där själv. Blir gärna så om man har en nyckelknippa med fler nycklar. Då hänger nyckeln och sliter på låskolven.
Hur får man tag på en sån i så fall? Min hojmodell slutade att tillverkas för drygt tio år sen tror jag.
Jag har f.ö. aldrig haft hojnyckeln i nyckelknippa.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Hur får man tag på en sån i så fall? Min hojmodell slutade att tillverkas för drygt tio år sen tror jag.
Jag har f.ö. aldrig haft hojnyckeln i nyckelknippa.
Vet inte riktigt när den försvann ur modellprogrammet, men den bytte namn vid något tillfälle. Jag hade samma problem med min Bandit 1200. Man fick vicka och rucka på nyckeln för att kunna vrida låskolven. Skulle gissa att stiften blivit slitna. Inget smörjmedel hjälpte. Så om du smort låset ordentligt och det inte hjälper, är det nog tyvärr bara att byta låset. Du behöver lyfta ur övre gaffelkronan för att skruva loss låset. Sitter med säkerhetsskruvar (sådana med stift i mitten). Finns att hitta på Ebay, men jag hittade hos Lelles i Uppsala. Du får egen nyckel till tändningen förstås, men det gör egentligen inget. När jag bytte lås på min 1200 var den utan mina modifieringar. Jag satte senare på en gaffel från 1250, och samma tändningslås passade utan vidare. Kollade på Lelles hemsida, och den kostar strax under 600kr. Framgår dessvärre inte om den finns i lager.

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Jag angrep problemet underifrån… Tog bort framlyktan och kom då åt två små skruvar till locket på låsenhetens undersida. Plockade ut lite grejer, gjorde rent och sprejade in rikligt med WD-40. Det verkar faktiskt ha gjort susen ?

Edit: Det fungerar dock endast med reservnyckeln. Originalnyckeln verkar ha gjort sitt…

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...