Tändningsproblem GSXR 92

Mazaa

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Gsx-r 750
Jag har haft hojen nere för lite allmän service och då även lyft ur motorn. Nu när allt är hopmonterat så startar den inte. Jag har soppa ner till förgasarna och av lukten att döma även i cylindrarna. Motorn går runt när jag trycker på startknappen så det borde inte vara stödkontakt eller liknande. Vad jag ser så har jag ingen gnista på stiften. Hojen har inte varit igång sen sen förra hösten.

Någon som har någon idé på hur jag kollar vart felet ligger?
 

m_h

Det är jag som är martin
Gick med
15 Dec 2008
Ort
skåne
Hoj
Gsxr 1200 turbo
Har du spänning till spolarna? :confused:

Jag har haft hojen nere för lite allmän service och då även lyft ur motorn. Nu när allt är hopmonterat så startar den inte. Jag har soppa ner till förgasarna och av lukten att döma även i cylindrarna. Motorn går runt när jag trycker på startknappen så det borde inte vara stödkontakt eller liknande. Vad jag ser så har jag ingen gnista på stiften. Hojen har inte varit igång sen sen förra hösten.

Någon som har någon idé på hur jag kollar vart felet ligger?
 

drulle

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2009
Ort
Gävle
Hoj
gsxR 1100
Prova att byta stift. vill minnas att startmotorn inte går runt ens om stödkontakten är inblandad
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Prova att byta stift. vill minnas att startmotorn inte går runt ens om stödkontakten är inblandad
ALLA stift paj?? Nä.
Kolla att vevaxelgivaren är ok och är (rätt) ansluten. Är den inte OK så tror hojen att motorn står stilla och då lär det knappast gnistra..
 

Mazaa

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Gsx-r 750
Har ikväll kollat så att både dödarknapp och stödkontakt fungerar och det gör dem, alltså inte det som är problemet. Har även kollat så att alla sladdar är korrekt anslutna och det ser så ut iaf. Provade även att springa igång den ett par vändor utan större lycka.

Hur kollar man så att vevaxelgivaren funkar?
 

m_h

Det är jag som är martin
Gick med
15 Dec 2008
Ort
skåne
Hoj
Gsxr 1200 turbo
alla stift kan lägga av samtidigt, har själv råkat ut för det..När du mäter spolarna så ska du inte mäta mellan kablarna (missförstod kanske din mätmetod), utan mät på spolen (eller om tanken är på så kan du mäta vid cdi´n.
Vet inte vad du har för färger på dina kablar med jag har har orange och orange/vit som plusmatning till mina. Dessa ska du få +12v på när du slår på tändningen(jorda i chassit), du behöver alltså inte kirra med startmotorn för att få spänningen till spolarna, däremot om du ska kolla signalen (från pick-upen) så behöver du ha snurr på motorn..
Har du spänning här så ta ett nytt stift och kolla om du får gnista.
 

Mazaa

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Gsx-r 750
alla stift kan lägga av samtidigt, har själv råkat ut för det..När du mäter spolarna så ska du inte mäta mellan kablarna (missförstod kanske din mätmetod), utan mät på spolen (eller om tanken är på så kan du mäta vid cdi´n.
Vet inte vad du har för färger på dina kablar med jag har har orange och orange/vit som plusmatning till mina. Dessa ska du få +12v på när du slår på tändningen(jorda i chassit), du behöver alltså inte kirra med startmotorn för att få spänningen till spolarna, däremot om du ska kolla signalen (från pick-upen) så behöver du ha snurr på motorn..
Har du spänning här så ta ett nytt stift och kolla om du får gnista.

Ok, missuppfattade lite innan. När allt är inkopplat som det ska har jag 12V över spolen (eller 11.6V iaf)

Får bli att skaffa nya stift och hoppas på att det är där problemet ligger
 

Mazaa

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Gsx-r 750
Då var stiften bytta, fortfarande inte ett liv, ingen gnista eller något.

Någon som har ytterligare förslag?
 

m_h

Det är jag som är martin
Gick med
15 Dec 2008
Ort
skåne
Hoj
Gsxr 1200 turbo
har du fått i kontakten till CDI:n ordentligt? kolla kabelstammen från tändplattan så den är i.
Tyvärr känns det som uteslutningsmetoden är ditt facit.. eftersom du har spänning fram till spolarna så borde du ha tjall någonstans på signalsidan(från tändplattan).

Då var stiften bytta, fortfarande inte ett liv, ingen gnista eller något.

Någon som har ytterligare förslag?
 

Mazaa

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Gsx-r 750
Sådärja då lever den igen!

Som vanligt var det skit bakom spakarna. Två sladd-par hade likadana kontakter och satt bredvid varandra, naturligtvis kopplar man dem fel, en av dem verkar vara vevaxelpositionsgivaren.

Tack för svaren!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top