Hej!
Har en gammal Suzuki ER 125cc från -82 som har stått längst in i utehuset i 10-års tid. Bestämde mig för att ta ut rishögen och se om man fick igång den. Efter lite smårenoveringar i bakvaggan, ny kedja, ny olja och svetsad kick fick jag till min stora förvåning igång motorcykeln.
Minns att den för många år sedan hade en tendens att vid höga varvtal rätt vad det var bara slå ifrån tändning så man höll på att flyga över styret, för att sedan komma tillbaka lika fort igen. Detta problem fanns givetvis kvar nu, samt att den hackade och gick rätt så ojämnt.
Har aldrig direkt skruvat med motorcyklar, och hade tacksamt mottagit lite tips om vad man bör undersöka. Hur mycket tändning finns det på en sån här gammal hirk? Är det bara själva tändplattan, precis som på en gammal moppe?
Kunde inte ta en bild på skönheten just nu, men här är en likadan (fast blå)
http://www.motomaster.fi/Suzuki_TS125ER_01.gif
Har en gammal Suzuki ER 125cc från -82 som har stått längst in i utehuset i 10-års tid. Bestämde mig för att ta ut rishögen och se om man fick igång den. Efter lite smårenoveringar i bakvaggan, ny kedja, ny olja och svetsad kick fick jag till min stora förvåning igång motorcykeln.
Minns att den för många år sedan hade en tendens att vid höga varvtal rätt vad det var bara slå ifrån tändning så man höll på att flyga över styret, för att sedan komma tillbaka lika fort igen. Detta problem fanns givetvis kvar nu, samt att den hackade och gick rätt så ojämnt.
Har aldrig direkt skruvat med motorcyklar, och hade tacksamt mottagit lite tips om vad man bör undersöka. Hur mycket tändning finns det på en sån här gammal hirk? Är det bara själva tändplattan, precis som på en gammal moppe?
Kunde inte ta en bild på skönheten just nu, men här är en likadan (fast blå)
http://www.motomaster.fi/Suzuki_TS125ER_01.gif
Last edited: