Tändspolar?

Karlsson87

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2005
Jag har en gammal motor från en Yamaha AS3. Jag skulle behöva nya tändspolar men det finns ju inga som är avsedda för just denna motorn längre. Yamaha återförsäljaren hade inget. Han sa att dom håller inte reservdelar längre än 10år. Så då undrar jag ifall man kan ta tändspolar från en bil eller liknande. Jag har hittat tändspolar som borde funka så långt att den kan ge gnista iallafall. Men vad skiljer mer??? Kan gnistan bli för stark eller nått annat lustigt??? Har inget värde på dom tändspolarna jag har nu men en gnista är ju en gnista kan ju inte skilja så mycket väl???

Tändsystemets uppbyggnad:

Batteri 12V---------Strömbrytare/dödare-------Tändspole------Brytare och kondensator---- jord

Sen går det naturligt viss en tändkabel från tändspolen till stiftet :hihi Det är alltså dubbla terminaler till primärlindningen på spolen.

Last edited:
skulle fått reda på vad de ska va orginal o kolla upp lite andra hojmärken kanske?

Oki en del intressanta svar. Men jag kan tänka mig att lite större spolar från t.ex. en bil ger lite mer ström ut på sekundär lindningen men tror ni att det kan vara skadligt för motorn. Mer gnista är ju inte fel men ingen direkt effekt ökningheller efter som det inte kan förbränna mer bensin än vad som är i förbränningsrummet.

Kör med för hård stift så kan det väl bränna hål på kolven... Tror ni det kan bli nått liknanade med förstark gnista,,, om det nu kan bli förstark gnista vill säga.

Du menar väl med för mjukt stift?!(lägre värmetal) :va
Annars tror ja inte det händer nått med starkare gnista inom rimliga gränser...
ta tändspolar från en moppe dom kostar nog inte mycket nya gissar jag...
tänk bara på att kolla volt talet...

gixxxerracing skrev:
Du menar väl med för mjukt stift?!(lägre värmetal) :va
Annars tror ja inte det händer nått med starkare gnista inom rimliga gränser...
ta tändspolar från en moppe dom kostar nog inte mycket nya gissar jag...
tänk bara på att kolla volt talet...

Jo det finns ju massa 12volt tändspolar från moppar... men ingen vad jag sett som har dubbla terminaler till primärlindingen ju. Har jag inte det så måste jag bygga om hela tändsystemt skulle jag tippa på. Dom flesta nya moppar har ju 12volt men även CDI box och min gamla 80tals motor har ju brytare så det ställer till det än del.

Men vad blir skillnaden om jag har 10 000volt till stiftet eller 20 000volt? Pajar stiftet eller tändkablen? Kommer stiften slitas ut i för tid kanske???

Kör ju inte så mycket med motorn. Sitter på en gammal gokart så blir inte så mycket körande direkt. Men ibland och då jävlar får den stackars motorn gå hårt :hihi

Mycket möjligt att det var för mjukt stift. Kommer bara ihåg att fel stift kan bränna hål i kolvarna och hade för mig att det var hårda stift men jag är långt ifrån säker.

Last edited:
Mjuka (respektive varma) stift kan bränna hål eftersom de kan ge spikningar till följd av att färskgasen antänds av stiftet _innan_ den egentliga gnistan kommer.

Kollat på MC-skrotar?

Ingen fara med att du får för mycket gnista, inte på tändstiftet i alla fall.
Problemet om det är för fel, är att kondensatorn och brytarna för ett slitsamt liv. Men gnista på stiftet kan man inte få för mycket av.
Använd bara rekomenderad hårdhet på stiften.

Den största anledningen till att jag ska byta tändspolar är just för att kablaran är gjutna ner i tändspolarna och går inte att byta. Går ju men det blir inget bra alls. Jag har hittat likadana tändspolar på skroten men det känns meningslöst att byta efter som dom kommer bli lika dana dom med efter ett tag. Där för jag letar efter ett par andra för att få en annan lösning på det hela.

Men brytarna och kondensatorerna är ju inte inblandade i sekundär lindningen så kan dom verkligen ta skada av en högre spänning på sekundär lindningen. För brytaran kommer ju få samma 12volt som innan. Skulle väl vara för att dom nya tändspolaran drar mer ström isånnafall. Men hur mycket mer sliter det på brytaran och kondensatorerna. Kommer dom bara hålla en liten stund. Eller kommer dom paja nästan på en gång??? Hur stor skillnad gör det alltså på livs längden? Kondensatorerna är ju lätta att byta mot några andra. Brytarna är ju värre men jag tycker inte att dom har en klenare konstruktion än dom som sitter i bilar t.ex.

Om jag sätter ditt andra tändspolar som ger mer ström till tändstiften ska jag även byta stift till några som avger värmen bättre då? Stiften blir väl inte så mycket varmare av gnistan? Utan jag ska köra med dom som är rekomenderade till just den motorn orginal och det gör jag redan nu så det är ju inget att oroa sig över.

Last edited:
Brytarna slits av primärströmmen, dvs tar spolen mer så slits brytarna fortare men det spelar ingen roll, du ska ju knappast toura Europa runt med den där i alla fall. :D

Värmetalet på pluggarna påverkas inte alls av sekundärspänningen, bara av motorn i sig.

Seså, hoppa nu ut i garaget och skruva dit några gamla spolar. Fullt ös! :tummenupp :hihi

En jobbar kompis hade en del gamla tändspolar får en del skrot bilar liggandes. Ska testa med en sån först och se hur det funkar. Gör det det så Ska jag beställa hem via jobbet. Jobbar på ett företag som renoverar generatorer, startmotorer och diesel pumpar och lite annat.

Så det ska igentligen funka med vilka spolar som hälst då... förutom att brytaran slits obetyldigt mer. Och lite fetare gnista är ju aldrig fel. På verkar väl inte effekten varken posetivt eller negativt men ändå :) Men det känns som det kvittar om brytarna slits lite mer. Ligger ändå bara och sladdar lite hemma på grus vägaran med den ändå :hihi

Det var alltså som jag trodde från början. Det är ju inte mer än en gnista. Och gnistan får man ju oavsett vilken tändspole. Bara spolen är uppbyggd lika dant som dom gamla. Som i detta fall är dubbla terminaler till primärlindningen ett måste.

Kamikaze kid skrev:
Kolla med Lelles i Uppsala....

Är det nått den klåparn har så är det delar till gamla japs 125or....

Kan ju kolla med lelles men har för mig jag redan varit där och kollat utan vidare fram gång.

Jag letade tändspole till min gamla cb125:a också. Den var dock på 6V så det var helt jävla omöjligt. 12V har ju "alla" så det är lätt för dig. Kolla runt hos roffesmotor, lelles osv. och leta efter två spolar som är ganska små.
Sen kan du kolla hos Magnamotor i helsingborg, han köper och säljer skrotade gamla japanare +nya delar. http://www.magnamotor.se/

Dom hade en del. Hade likadana som jag har nu fast det var 3st i ett paket. Det var dock inget billigt ställe. Ta jag två från jobbet så fårt jag sprillans nya 12volt för 130kr st eller nått sånt. Och då blir det enkelt att byta tändkablar i fortsättningen. Det händer nämligen ganska ofta att den surar igen så man får ta ur stiften och då ramlar tändkablarna ner och dom böjs precis där dom kommer ut ur tändspolen och tråden i går helt enkelt av efter ett tag.

Har fått ditt nya spolar nu. Det blev 2st sprillans nya universal 12volt spolar. Är väl mest avseda för bilar skulle jag tro. Dom är ju lite större än dom gamla :va Men det blir fin gnista och den startar och går redigt. Det gnistrar dock lite mellan brytarna men det gjorde det ju innan med dom gamla spolarna med. Vet inte men det kanske är normalt att det små gnistrar lite mellan brytarspetsarna??? Det är alltså jätte små knappt man ser dom.

Nu ska jag bara fixa lite kabelskor och lite ny kabel så ska jag dra nya kablar till tändsystemet... det vill säga hela elsystemet på gokarten :) Sen försöka bygga någon ny uppfästning till tändspolarna så dom sitter över förgasarana. Dom sitter lite dumt och oskyddat framför motorn nu nämligen. Tror det kan bli bra om man kan få dom liggandes en bit över förgasaran så blir det enkelt att dra tändkabel med. Jaja får se lite hur jag gör sen. Men det funkar med andra tändspolar iallafall frågan är bara hur mycket mer ström dom nya spolarna dra jämfört med dom andra men lär vara marginel skillnad skulle jag tro.

Det står 12v 500 på tändspolarna... Vet inte om det går att utläsa nått av 500??? 12v är ju ganska självklart vad det betyder. Det är Hitachi (stavning) tändspolar.

Karlsson87 skrev:
... Vet inte men det kanske är normalt att det små gnistrar lite mellan brytarspetsarna??? Det är alltså jätte små knappt man ser dom. ...
Det är normalt.
Det är möjligt att kondensator med större kapacitans kan släcka gnistorna helt men jag har aldrig provat.
Nån annan som provat?

Hursomhelst så kommer du som sagt inte att toura genom Europa med den motorn så det håller nog mer än väl tillräckligt i alla fall. :D :tummenupp

Robban_C skrev:
Det är normalt.
Det är möjligt att kondensator med större kapacitans kan släcka gnistorna helt men jag har aldrig provat.

Originalkondensatorns storlek (kapacitansvärdemässigt) är anpassad till tändspolens induktans. Gnistbildningen kan inte elimineras helt, annat än med en helelektronisk tändning t.ex. Dyna-S. Jag skulle försöka prova att ansluta en zinkoxidvaristor på 24 volt parallellt med kondensatorn för att nästan helt släcka gnistan.

Jo det gör nog det. Känns som man kommer varva sönder motorn innan tändningen pajar :) Tro mig den motorn vet vad vad fullgas är :D

Dessutom har jag en uppsättning sprillans nya brytare och kondensatorer liggandes.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick