Tändspolen sönder?

Point04

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Finland
Hoj
Aprilia Red Rose 125
Min motorcykel (Aprilia red rose 125 -93) stannar när man har kört "hårt" (75-135km/h) några hundra meter.

Plötsligt slutar den ta varv och man måste börja sakta in, provar man varva upp den så dör den direkt.

Några gånger har jag fått den att hållas vid liv genom att sätta på chocken, men provar man gasa då så sjunker varven bara. Om man stänger motorn och sedan startar igen fungerar den normalt några hundra meter igen.

Kör man i stan kan man köra nästan hur länge som helst utan bekymmer (även om man accelererar upp till 80-100km/h ibland).

Kan det bero på att tändspolen blir varm och slutar fungera?

På spolen står följande:

SEM Åmål Sweden
TM 14-04
101 888 00

Alltså en spole med CDI box, inget man köper bara för att prova om det fungerar..

Tacksam för alla svar!

// John.
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Point04 skrev:
Min motorcykel (Aprilia red rose 125 -93) stannar när man har kört "hårt" (75-135km/h) några hundra meter.

Plötsligt slutar den ta varv och man måste börja sakta in, provar man varva upp den så dör den direkt.

Några gånger har jag fått den att hållas vid liv genom att sätta på chocken, men provar man gasa då så sjunker varven bara. Om man stänger motorn och sedan startar igen fungerar den normalt några hundra meter igen.

Kör man i stan kan man köra nästan hur länge som helst utan bekymmer (även om man accelererar upp till 80-100km/h ibland).

Kan det bero på att tändspolen blir varm och slutar fungera?

På spolen står följande:

SEM Åmål Sweden
TM 14-04
101 888 00

Alltså en spole med CDI box, inget man köper bara för att prova om det fungerar..

Tacksam för alla svar!

// John.

Skulle väl tro att dina problen är mer bränslerelaterade, kolla bränslefiltret i tanken. Annars kan jag ev. ordna fram en ny tändspole åt dig.
 

Point04

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Finland
Hoj
Aprilia Red Rose 125
Hornet_Fredde skrev:
Skulle väl tro att dina problen är mer bränslerelaterade, kolla bränslefiltret i tanken. Annars kan jag ev. ordna fram en ny tändspole åt dig.

Bränslefilteret är rent och fint. Skulle det vara bränsle som är problemet skulle den väl inte stanna när man saktar ner och minskar på varven?

Och när man får den och gå på chocken så skulle ju bensinen hinna rinna ner efter ett tag och då skulle den betée sig som vanligt igen.

I vilken prisklass rör sig spolen du skulle kunna fixa fram? ;)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Funkar hojen bättre om du slår ihop stiftgapet till 0.30 mm är din tändspole kass, annars är det bränslerelaterat.
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Point04 skrev:
Bränslefilteret är rent och fint. Skulle det vara bränsle som är problemet skulle den väl inte stanna när man saktar ner och minskar på varven?

Och när man får den och gå på chocken så skulle ju bensinen hinna rinna ner efter ett tag och då skulle den betée sig som vanligt igen.

I vilken prisklass rör sig spolen du skulle kunna fixa fram? ;)

men då funkar jo tändningen. låter som skit i förgasaren eller i slangarna. Kanske hjälper att göra rent de, skadar inte i alla fall.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag hade ett fenomen på min yamaha dt50... efter 1 milskörning.. dog den..
stannade du o startade så gick den fint i 10sekunder till..

Det blev vakum i tanken.... pga ett hål i tanklocket va igentäppt.. :näsblod

Det låter mer som bränsle problem än tändspolen tycker jag... eftersom den borde gått skit även direkt efter om det va tändspolen.. men va vet jag...
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Point04 skrev:
Bränslefilteret är rent och fint. Skulle det vara bränsle som är problemet skulle den väl inte stanna när man saktar ner och minskar på varven?

Och när man får den och gå på chocken så skulle ju bensinen hinna rinna ner efter ett tag och då skulle den betée sig som vanligt igen.

I vilken prisklass rör sig spolen du skulle kunna fixa fram? ;)

Tror absolut att det är bränslet, om det inte är filtret i tanken så kanske flottören i förgasaren har hängt sig.
Den verkar ju inte få det bränslet som den behöver när du kör hårt men när du tar det lugnt så räcker soppan till.
Om det blir överslag i tändspolen så tappar du tändspänning oavsett om du precis har startat hojen eller kört en längre stund.
Viss avmattning sker på tändspolen när den ökar i temperatur men inte så att hojen borde stanna.
Kan kolla imorgon om det finns nå'n sån spole på lager som du behöver, vi har mer eller mindre slutat att tillverka dessa spolar som reservdelar.
 

Marp48

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki z650 -78
Hade samma problem och det var en tändspole som slutade fungera då den blev för varm, dvs. efter en tid i högre fart och acceleration. I början räckte det med att sänka hastigheten eller att stanna till ett tag. kollade allt det andra, men problemen kvarstod och till sist fungerade den inte alls.

Kan också ha att göra med tändkablarna m.m. Enklast är om man först kollar att man får gnista och sedan använda den tändkabeln och tändstiftet på alla cylindrar. Där du inte får gnista finns problemet. Får du inte gnista oavsett tändkabel, är det troligtvis tändspolen. Ett problem med att testa på detta vis, är ju att den kan börja fungera då man stannat till och tändspolen fått kallna. Hittar du den tändspole som inte fungerar kan du byta plats med en annan, så att det inte är en lite styrbox (vet ej vad den heter) som inte fungerar. Sitter före tändspolen och är tydligen jobbigare att byta = dyrare.

M

Som numera kör ducce...
 
Last edited:

Point04

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Finland
Hoj
Aprilia Red Rose 125
Hornet_Fredde, kollade du på lagret?

Imorgon har jag tid att rengöra förgasaren plus alla slangar, hoppas jag hittar något fel. Återkommer med besked.
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Point04 skrev:
Hornet_Fredde, kollade du på lagret?

Imorgon har jag tid att rengöra förgasaren plus alla slangar, hoppas jag hittar något fel. Återkommer med besked.

Det verkar som det ska finnas några kvar på lagret, har dock inte varit nere och kollat utan bara i datorn.
 

Point04

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Finland
Hoj
Aprilia Red Rose 125
Nu är min cykel i skick :)

Det var så enkelt som skit i förgasaren, jag såg det inte när jag hadde upp den förra gången. När man har lite erfarenhet av förgasare vet man inte att "huvudmunstycket" går att skruva isär, vilket jag märkte. Där inne fanns skit som jag putsade bort.

Cykeln gick mycket längre än tidigarer men samma sak hände tillslut, upp med munstycket igen och det var samma sak, putsade igen och sen dess har den gått bra. Har satt ett filter på bensinslangen också.

Tack till alla! Tack hornet_fredde som besvärade sig med att kolla efter spolen ;)

// John
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top