Tändstift av guld!

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Har någon handlat tändstift till R1 -02-03..?!
Är det meningen att det ska kosta över 1000:- för 4st NGK?

Hörde mej för om pirat-stift, men det var samma prisklass på dessa!
snacka om att man måste planera in en sådan utgift, tänk om man har ett 'söndags exemplar' som käkar stift på löpande band?! :näsblod
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Stavfelet skrev:
Har någon handlat tändstift till R1 -02-03..?!
Är det meningen att det ska kosta över 1000:- för 4st NGK?

Hörde mej för om pirat-stift, men det var samma prisklass på dessa!
snacka om att man måste planera in en sådan utgift, tänk om man har ett 'söndags exemplar' som käkar stift på löpande band?! :näsblod
Låter osannolikt dyrt?!
Är det platinumstift eller liknande på rettan orginal?
Jag köpte nya till min FZR 1000 dom gick på ca 200spänn.
Det var NGK jag köpte då, desutom hos en mc-handlare som brukar vara bra på det där med att ta betalt.
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
touringbutiken tar ju 99:-/st för dom.
Vart har du fått pris på dina ifrån :skrämd
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Men snälla, jag gjorde ju en modellsökning på touringbutiken på YZF-R1 och fick upp priset 99:-/st.

Vad heter stiften som ni säger är så dyra?
Är det verkligen ngn udda modell eller är det platinumstift?
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Rammstein skrev:
Stift till CBR 900 -00 1500:-
64-CR9EH9
Passar inte detta stiftet till en 00a då? :va
116pix/st...
För om inte detta och stiftet som dom rekomenderar till R1 passar lär väl en hel del folk bli förbannade?
//Tobbe
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tobbe, det kanske är som med stiften till Mitsuishbi Misui Mitsuihb Faan, lika svårt att skriva nykter som att säga full! 3000GT? Där sitter bakre raden (tvärställd 6:a) under plenumkammaren = pyssel att plocka bort, tar alltså tid att byta stift. Därför sitter det svindyra stift i en sån med bytesintervall 10 000 mil. Men helt vanliga stift passar och dom kostar bara en bråkdel av dom dyra.
Har haft en sån. Fast som Dodge Stealth (samma bil). Tyvärr inte turbovarianten.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Robban_C skrev:
Tobbe, det kanske är som med stiften till Mitsuishbi Misui Mitsuihb Faan, lika svårt att skriva nykter som att säga full! 3000GT? Där sitter bakre raden (tvärställd 6:a) under plenumkammaren = pyssel att plocka bort, tar alltså tid att byta stift. Därför sitter det svindyra stift i en sån med bytesintervall 10 000 mil. Men helt vanliga stift passar och dom kostar bara en bråkdel av dom dyra.
Har haft en sån. Fast som Dodge Stealth (samma bil). Tyvärr inte turbovarianten.
Ja men det är ju det jag försöker få fram, det finns ju stift som kostar 250pix styck till min gammle harv med ju.
Men man MÅSTE inte köpa dom.
Jag är osäker men brukar man inte säga att ett platinumstift förväntas överleva tre "vanliga" stift?
Servar man hojen en gång om året med oljebyte osv själv så kan man ju kosta på sig ett set vanliga stift varje år ist för humbajumbastiften som iofs är mkt bra.
Ska man byta själv får man vara bra livrädd för att skruva om man ska sätta i platinum.
OBS, jag använder "platinum" som benämning på "långmilastift" dvs specialstift som sitter i masthiuyabitch ( fan det var klurigt Robban_C :hihi ) Pajero och andra "svårmekade" motorer.
//Tobbe
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Exakt så fast det var en 3000GT men det är en annan historia.

Edit: och jag har åkt åtminstone 4000 mil på stift som satt i min Renault då jag köpte den och det är inga speciella stift. Men det är ju en Renault. (Renault har gjort många fina F1:eek:r!)
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Robban_C skrev:
Exakt så fast det var en 3000GT men det är en annan historia.
:banana
Pajeron ger samma överaskande summa för stiften kan min arbetskamrat intyga :D

Btw så var det ca 200-250 jag gav för fyra stift till min sist jag köpte......

//Tobbe
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...finns ingen anledning att byta stift annat än om sidoelektroden är avbränd, trubbig eller om hojen misständer. "Bara för att det går att byta"... så behöver man ju inte göra det, köp en back pilsner istället. :D
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
andersbrink skrev:
...finns ingen anledning att byta stift annat än om sidoelektroden är avbränd, trubbig eller om hojen misständer. "Bara för att det går att byta"... så behöver man ju inte göra det, köp en back pilsner istället. :D
he he he
håller med som f_n
man kaske kan byta också om den är svårstartad.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Iridium stift

Jag köpte 4 st iridium stift av märket Denso till min R1:a.
225/kr st kosta de men enligt leverantören ska de bytas vart 2400 mil ca,så man tjänar in det kanske än o byta orginalstift 2 gånger,byts vart 1000 mil på service.
Mina stift har gått ca 200 mil,är nu till salu för 500 kr för alla 4 st.
Varför? om intresse finns för dem skicka ett PM så förklarar jag mer.
Mvh R1 racer
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
andersbrink skrev:
...finns ingen anledning att byta stift annat än om sidoelektroden är avbränd, trubbig eller om hojen misständer. "Bara för att det går att byta"... så behöver man ju inte göra det, köp en back pilsner istället. :D
Helt sant, men om man nu känner för en någorlunda problemfri säsong så kan man ju byta stiften varje vår.
Jag brukar starta biken och "känna" efter hur den går, om den startar lätt och inte misständer som du nämner.
Men vid minsta tveksamhet så byter jag dom.
Jag tycker det är trevligt att skruva ibland men nog fasen är det kuligare att köra.
Vad det gäller kostnaden för stiften så tycker jag bara att man ska göra skillnad på vad det faktiskt är man betalar för, köper man fyra pluggar för styva tusenlappen så är det förmodligen inte "standardstift".
För ger man dom pengarna för såna är man rätt lurad.
Pratar vi däremot långmilastift, typ iridium eller platinum så köper man ju längre bytesintervaller också.
//Tobbe
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
tobbeviking skrev:
touringbutiken tar ju 99:-/st för dom.
Vart har du fått pris på dina ifrån :skrämd
//Tobbe

Kommer inte riktigt ihåg, men det var ett specialstift passande bara 02 & 03 R1
kollar man ngk's lista så finns inte R1 -02 -03 med.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Stavfelet skrev:
Kommer inte riktigt ihåg, men det var ett specialstift passande bara 02 & 03 R1
kollar man ngk's lista så finns inte R1 -02 -03 med.
Jaaaahaaaa, det förklarar saken.
Var väl lite det jag försökte få fram, för annars har en del handlare som egenskap att försöka kränga det dyraste alternativet till en jämt.
Visst man kanske tjänar på det i längden, men men.
Trist när dom gör så att man inte kan använda ngr alternativ om man vill :(
//Tobbe
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Stavfelet skrev:
Kommer inte riktigt ihåg, men det var ett specialstift passande bara 02 & 03 R1
kollar man ngk's lista så finns inte R1 -02 -03 med.

Vilken stiftstandard är det som sitter i gänga,längd etc...... Finns guide på www.ngk.com om ni vill utläsa vad bokstäverna betyder.

Dyra stift är enl mig en lönande invenstering åtminstone om man utsätter de för stor belastning. Efter 10 år av cross/enduro åka har jag förstört pallevis med stift och bäst hitils har NGK EGV(tvitaktstiftmed palladium elektrod) samt EIX (iridium) varit.....
Stift kan köpas betydligt billigare i tyskland eller framförallt USA där man köper 10 pack till priset av 4 st i sverige.....

Always remeber Google is your friend......
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top