Tändstift av guld!

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
köpte 4 nya stift idag, 478:- gick det på :näsblod

Tänkte byta idag, men de gamla stiften är inte speciellt slitna (man ser bara en smärre rundning av elektroden).

Är det bättre att vänta och sätta i stiften till våren istället?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Dez skrev:
... inte speciellt slitna (man ser bara en smärre rundning av elektroden). ...
Det är rundningen som är slitaget.

Så här fungerar det:
Gnistan hoppar lättare från ett skarpt hörn (fråga mig inte varför) än från en rundad yta. Alltså finns större risk för misständningar med dina stift. Å andra sidan så lär du ju märka om den missar.
Med tiden blir hörnen runda på stiften (även kanterna på mittelektroden), detta pga elektronvandring mellan elektroderna.


Sen kan man alltid fila elektroderna så att man får dessa vassa hörn igen. På så sätt kan man åka på stiften nästan lika länge till. Dock osäker på vissa stift, de som har elektroder av flera material kanske man ska undvika att fila eftersom man kanske filar igenom något material?
OBS, om ni väljer att fila elektroder så SKA ni se till att de är helt rena från spån efteråt! :fatta! Och att de har rätt elektrodavstånd. Och givetvis hjälper inte filning om det finns andra fel på stiftet.
 

Määt

orange
Gick med
16 May 2004
Ort
Luleå
Hoj
525 -04, CIG14E, JH110X, Ski-Doo Summit 800X 144" -04, Arctic Cat Thundercat 1000 -98 [såld]
andersbrink skrev:
...finns ingen anledning att byta stift annat än om sidoelektroden är avbränd, trubbig eller om hojen misständer. "Bara för att det går att byta"... så behöver man ju inte göra det, köp en back pilsner istället. :D

Jag håller med dig i sak Anders (speciellt eftersom öl är väldigt gott), men .....
menar du att ett stift aldrig gett upp för dig utan att sidoelektroden varit avbränd?

:fyllisar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att stiftet slaggat igen pga av för fet blandning har väl alla råkat ut för nån gång, men det är ju bara att bränna av kolet med en gasolbrännare, dvs så att isolator och gängor blir körsbärsröda, så funkar de igen. Men då är man ju själv vållande och inte stiftets fel. En enda gång har jag varit med om ett fabrikationsfel då keramiken inte suttit fast utan pyste ut kompressionen. Lät väldans mysko, men motorn gick trots det på alla fyra!

Määt skrev:
Jag håller med dig i sak Anders (speciellt eftersom öl är väldigt gott), men .....
menar du att ett stift aldrig gett upp för dig utan att sidoelektroden varit avbränd?

:fyllisar
 

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
NGK CR9EIA är beteckningen (ej 100% säker) och rek pris från duells är 336:-/styck

Nu i -04:an har de bytt tillbaka till CR9E stift så det borde ju funka i -02:an oxå vad jag har förstått det som så är ju mått, gänga och värmetal detsamma bara matrialet i elektoden som skiljer.
 
Last edited:

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
kx 125 -04
Era stift är ju inte dyra, ett orginalstift till min cross korstar 830 kr, då kan man snacka dyra stift.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
anledning till att de funkar sämre när de blivet rundade är att spänning smetas ut jämt på stiftet. För att få en gnisturladdning underlättar det nån form av spets, tex hörnen på tändstift. Samma fenomen som gör att blixten slår ner i master och höga träd (en blixt går som sagt normalt ifrån marken och upp om ni inte kände till det)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
12,95 Euro st hos www.louis.de art nr 10035107 + 21 Euro i frakt = 72,80 euro
med dagens forex kurs = 655 SEK. Använd med fördel något liknande FSPB's E-kort.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Inte för att det spelar nån större roll här, men både form (vilket flera redan skrivit),
avstånd (och tryck och temperatur) avgör hur lätt gnistan hoppar, dvs. fältstyrkan V/m. Och den blir större för kantiga/spetsiga former. För att klara
sig med klena tändsystem vill man därför ha spetsiga stift. Och för att dom ska
hålla tillräckligt länge måste man ta till exotiska o dyra metaller, dvs. dyra stift.
Kanske varit billigare för ägaren m bättre tändsystem i stället...

F.ö. är tändpulsen negativ, dvs. mittelektroden går negativ och släpper ifrån
sig elektroner i urladdningen.

I tändsystem där samma spole driver två stift byter man polaritet mellan tändpulserna
så att (dom elektriskt seriekopplade) stiften slits jämnt. Det stift som tänder vid 'fel' öd
körs baklänges då. Eftersom trycket är lågt och stiftet hett just då så är det rätt lätt att få det att tända iaf. Men lite högre tändspänning kanske behövs iaf.
/u
 

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
kx 125 -04
Brännström skrev:
Jag hoppas inte att du köper sånna när du ska byta :fatta!
:tungan

Nej, det har du rätt i :tungan . Jag köper skräpstift istället som håller 100 h, det räcker för mig för det är ändå så enkelt att byta på en cross
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Vad bör man göra då man har en stånka med dubbla stift? Byta ett i taget? Byta båda ofta? Aldrig byta? :näsblod
Jag brukar byta då det känns rätt!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ska va en cylit..bli billigast så :rofl
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
ozeo skrev:
ska va en cylit..bli billigast så :rofl
Du kosta på xren ett denzo typ eridium kostr runt 400 spänn!!
Kan bara rekomendera, fungerar stenbra på en bigborad encyllar! Det stiftet kan ta mer felbestyckning utan att stupa/kräkas o dyligt som är lätt på 1 cyllade med 600cc-. Med turbo märker jag stor skillnad med det stiftet. :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
En ask stift (10 st) ill Hondan: 350 :-

Hyggligt i sammanhanget.
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Till Honda Blackbird kostade stiften förut 370 kr/st. Nu var dom sänkt till 170 kr/st. Billigt....
Till Honda VTX kostar stiften 470 kr/st. Det sitter två i varje cylle=4 *470 kr varje 1200 mil. Billigt...
Sen har Honda varit så fiffig att dom har fått NGK att göra eller märka stiften på ett speciellt sätt och bara sälja dessa till Hondas reservdelsmaffia som sen kan langa ut dessa till ett pris som är väldigt gynnsamt för onda. Förlåt, Honda.
Till blackbirden kallades dom för CR9 EVXH eller nåt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top