Tändstift CBR 929/954

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Ska byta tändstift på en cbr 954 och undrar om någon vet om tändstift till en 929:a passar? Såg nämligen att dom kostar 395kr styck till 954an. Skiljer det något mer än bytesintervallet och att 954an har iridiumstift?

Mvh Daniel

Last edited:

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
Köpte mina irridiumstift på EBAY, 4st inkl frakt 450kr.:tummenupp
Ett stift kostade ca 350-400 kr/st i sverige :mad:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Tack för svaren!
Saken är den att jag har fyra nya stift till 929 liggande och undrar om dom även kan användas till en 954 eller om det bara är dumsnålt?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Denso listar sina iridium IUH27-stift för både 929 och 954, så om det är dom du har så går det bra.

Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
En intressant detalj är att Honda rekommenderar dubbelt så långa bytesintervall på 954 som på 929. Tändstift har blivit rätt mycket bättre med åren. Frågan är om du inte kan skjuta upp bytet på din 929:a. Jag tycker ofta att jag byter ut alldeles för fina tändstift när jag bara byter enligt servicehandbok. Kolla utseendet på dem när du servar och byt när det är dags i stället.

Last edited:

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
En intressant detalj är att Honda rekommenderar dubbelt så långa bytesintervall på 954 som på 929. Tändstift har blivit rätt mycket bättre med åren. Frågan är om du inte kan skjuta upp bytet på din 929:a. Jag tycker ofta att jag byter ut alldeles för fina tändstift när jag bara byter enligt servicehandbok. Kolla utseendet på dem när du servar och byt när det är dags i stället.

2400mil är intervallen på 954,an gällande tändstift om jag inte minns helt fel :confused:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Du kan köra med dem

Tack så mycket för era svar allihop, då åker dom i. Vet du händelsevis också vad som skiljer dom två sorterna åt? Vad är det som gör att 954an kan köra 2400 mil på stiften medans 929ans "bara" håller 1200 mil? Man blir ju lite nyfiken...

Mvh Daniel

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tack så mycket för era svar allihop, då åker dom i. Vet du händelsevis också vad som skiljer dom två sorterna åt? Vad är det som gör att 954an kan köra 2400 mil på stiften medans 929ans "bara" håller 1200 mil? Man blir ju lite nyfiken...

Mvh Daniel

Varför kom VW på att man kunde köra 3000mil mellan oljebytena helt plötsligt? Marknadsföringsbullshit var ordet.....

Honda och tändstift är en sorglig historia. Alla andra sporthojstillverkare kör med ett tändstift Cr9EIX som är billigt och bra men honda skall tvunget åka med en egen spec som är nästan helt identisk med det andra åker med. Hondas crossmoppar är samma visa, alla andra 4-t cross har DCPR8EIX men honda skall ha egna nästan identiska stift som säljs för 10x pengarna....

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda

Mvh Daniel

954 byter vid 4800 mil och 929 vid 2400 mil.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC