Tändstift som går hela tiden???

Jagger

Jagger
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ducati 900 Monster i.e
Hej, Min Ducati 900 i.e har börjat krångla.
För en vecka sedan fick jag ett kabelbrott vid styret. Motorcykeln dog när jag gjorde fullt styrutslag åt vänster, hittade då ett kabelbrott som jag lagade genom att skarva ihop den. När jag sen skulle starta mc så ville den inte gå igång.
Efter många försök och ett batteri som började ta slut så bogserade jag igång den. Den startade men lät konstigt och baktände hela tiden, Jag misstänkte att den inte gick på alla cylindrar. Köpte två nya tändstift (ej orginal men samma som satt på) när jag satte i de nya så gick mc som en klocka i ca 5mil. Startade den idag, den gick hyfsat men den började baktända ofta och till slut så kändes det som om den gick på en cylinder igen.......
Tillägas är att jag är ny ägare till dena mc, samt att jag håller på att övnigskör mycket (krypkörning) kan det påverka?
Jag själv är inte så duktig på att skruva. Några förslag på vad det kan vara för fel? Tacksam hjälp

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Kolla upp vad för stift som är originla o prova det.

sportbike

Guest
Och kolla att du verkligen fixat felet.
Låter som om något glapp finns kvar.

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Honda
Först kolla att du har rätt stift. Sen låter detta för mig som att den "surar" dvs. mer bensin är den förbränner. (Fiskörning i kombination med bestyckning)Stiftet blir "blött" och helt enkelt kortsluter sig.
Prova med ett dyrare stift som har större utrymme mellan isolatorkropp och den gängade kroppen. Hur såg dom kassa stiften ut? Båda omgångarna, samt var har du gnistan (om du har en) på dom? Kolla så att den inte hoppar från mittledaren till isolatorkroppen......... jag har sett detta hända flera ggr.

Jagger

Jagger
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ducati 900 Monster i.e
Det ena stiftet var helt svart, med ett "litet täcke" av sot, det andra var lite fuktigt.
Hur kollar jag ifall den hoppar från mittledaren till isolatorkroppen?
Tänkte köpa ordentliga stift imorgon.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
med en äldre hoj jag hade som va lite trimmad mm så när de va kallt o blött ville gärna nåt stift inte funka.. löste det genom att varva ur den ett par ggr så släppte det..
de funka men om de va så nyttigt vet jag inte :rolleyes:

Jagger

Jagger
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ducati 900 Monster i.e
Kanske fungerar?

Köpte rätt tändstift idag. jag såg ingen större skillnad mot det gammla.
Monterade i de nya. Mc gick som en pärla. jag var ute och körde ca 5mil på landsväg för att därefter krypköra några vändor på manöverbanan, när det var klart så stängde jag av mc och tog ut tändstiftet för att kontrollera hur det såg ut. Det så bra ut!
Håppas att det är så enkelt att en kombination av fel tändstift samt mycket krypkörning gjorde att det sotade igen....
Jag litar inte riktig på det än, den ska klara några dager innan jag pustar ut.
Tack för alla inlägg!:tummenupp Det känns alltid bättre att få lite hjälp på traven.:)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...